Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isokokoinen vaatteiden menekistä

Vierailija
09.04.2015 |

Aika usein saa kuulla, kuinka kivoja vaatteita ei saa isoissa koissa. Eikö kaikkia vaatekappaleita kuitenkin tehdä ihan samalla kokoskaalalla eli XS-XL? Liittyisikö mielikuva "kivojen vaatteiden" heikosta tarjonnasta siihen, että useimmat vaatteet eivät istu isokokoisille samalla tavalla kuin normaalikokoisille? Lisäksi olen huomannut, että alennusmyynneissä rekit ovat täynnä L-XL-kokoa. Miksi nämä koot käyvät huonommin kaupaksi, vaikka kyllähän ihan katukuvasta näkee, että kohderyhmää on? Liittyykö tämä siihen, että suuri osa isokokoisista suosii vain tietyntyyppisiä vaatteita, eli esimerkiksi tiukemmat vaatteet jäävät rekkiin? Vai onko niin, ettei tee mieli ostaa vaatteita ennen kuin on "laihduttanut muutaman kilon"? Tämän ei sitten ole tarkoitus olla kuittailua ketään kohtaan, olisin itsekin L-kokoinen, jos olisin kymmenen senttiä pidempi samalla paino-pituussuhteella, vaan ihan vilpitöntä havaitsemani ristiriidan ihmettelyä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään ihmiset masentuu ja alkaa syödä aina vastoinkäymisissä.
Missä on sisu???

Vierailija
22/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 160cm 88kg ja harva XL vaate mahtuu päälle. Vaan kaikki verkkarit ja löysät paidat. t-paida ja topit ihan liian pieniä. Harvoin löytyy enää mistään hyviä t paitoja, joko ne on liian pieniä, tai sitten kunnon telttoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskinä olen huomannut aivan päinvastoin : kaikki pikkukoot ovat enää jäljellä alennusrekissä tai pikku ja pikku. Talvitakkien koot loppui naisten osastolla 40:een kun yritin nyt keväällä ostaa. Ja sama havainto useissa eri kaupoissa.

Vierailija
24/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:39"]

Miksi nykyään ihmiset masentuu ja alkaa syödä aina vastoinkäymisissä. Missä on sisu???

[/quote]

No koska kaikki eivät reagoi vastoinkäymisiin niin kuin Sinä. Ihminen on aika mutkikas elukka.

Vierailija
25/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vai onko niin, ettei tee mieli ostaa vaatteita ennen kuin on "laihduttanut muutaman kilon"? "

Mulla näin. Olen ollut 20 kg ylipainoinen siitä asti kun sain lapsen lähes nelikymppisenä. Inhoan itseäni tämän näköisenä ja tarkoitus olisi laihduttaa. Ei ole vaan oikein sujunut, aina sorrun mässäilyihin milloin milläkin tekosyyllä. Mutta vaatteita ei huvita ostaa niin kauan kuin ne kaikki näyttää päällä telttakankailta jotka on kääritty valaan ympärille. Ja jos on pakko, ostan jotain mahdollisimman halpaa ja mukavaa kuten marketista collegehousut.

Vierailija
26/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:42"]

Olen 160cm 88kg ja harva XL vaate mahtuu päälle. Vaan kaikki verkkarit ja löysät paidat. t-paida ja topit ihan liian pieniä. Harvoin löytyy enää mistään hyviä t paitoja, joko ne on liian pieniä, tai sitten kunnon telttoja. 

[/quote]

Mä painan 86 kg ja pituutta 163 ja mulle XL ja jopa L iso! :D Varsinkin hennesin L koko naisten mallistossa on tosi reilu. Vero modan, Vilan yms. vaatteissa saattaa XL olla parempi. Riippuu niin vaatteesta. Joskus menee jopa M.

Mulla on kyllä ihan mukavasti läskiä, mutta on myös lihastakin :) Mut oon mä silti suht iso, vaikka ei moni varmaan uskois et painan lähemmäs 90 kg ! :D

Vierailija
27/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:45"]

" Vai onko niin, ettei tee mieli ostaa vaatteita ennen kuin on "laihduttanut muutaman kilon"? "

Mulla näin. Olen ollut 20 kg ylipainoinen siitä asti kun sain lapsen lähes nelikymppisenä. Inhoan itseäni tämän näköisenä ja tarkoitus olisi laihduttaa. Ei ole vaan oikein sujunut, aina sorrun mässäilyihin milloin milläkin tekosyyllä. Mutta vaatteita ei huvita ostaa niin kauan kuin ne kaikki näyttää päällä telttakankailta jotka on kääritty valaan ympärille. Ja jos on pakko, ostan jotain mahdollisimman halpaa ja mukavaa kuten marketista collegehousut.

[/quote]

Miten olisi, jos kokeilisit ostaa nettikaupoista? :) I feel you, ja itse ostin aikoinani paljon "kannustinvaatteita" (=pieniä, joita ei voi käyttää kuin vasta viiden kilon pudotuksen jälkeen) tai sitten pidättäydyin ostamasta kokonaan. Nyt taas olen päättänyt, että haluan olla ja tuntea olevani kaunis ja tyylikäs myös tämänkokoisena, riippumatta, minkäkokoinen olen tulevaisuudessa. Tiedostan vaikeuden löytää ketjuliikkeistä kivoja vaatteita (ellei Zizziä lasketa), ja harkitsen vakavasti nettiostelun aloittamista. Jos joku tietää hyviä sivuja, niin saa vinkata. ~

Vierailija
28/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Pointti siis ilmeisesti on, että kun puhutaan isoista vaatekoista, ei tarkoiteta L- ja XL-kokoja vaan siitä isompia. Toiseen kysymykseeni, eli siihen, miksi alerekeissä on yleensä jäljellä vain ällää ja äksällää, en sen sijaan vielä löytänyt vastausta. Vai kuvittelenko vain, koska itse etsin muita kokoja (M) ja oman koon puuttuminen pistää silmään? Kengissä minulla on vähän harvinaisempi koko (36), ja niitä löytyy tosi hyvin alennuksesta.

Vierailija
29/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:56"]

Kiitos asiallisista vastauksista! Pointti siis ilmeisesti on, että kun puhutaan isoista vaatekoista, ei tarkoiteta L- ja XL-kokoja vaan siitä isompia. Toiseen kysymykseeni, eli siihen, miksi alerekeissä on yleensä jäljellä vain ällää ja äksällää, en sen sijaan vielä löytänyt vastausta. Vai kuvittelenko vain, koska itse etsin muita kokoja (M) ja oman koon puuttuminen pistää silmään? Kengissä minulla on vähän harvinaisempi koko (36), ja niitä löytyy tosi hyvin alennuksesta.

[/quote]

Kaipa kyse on vain siitä, että normaalikokoluokissa M-kokoa kuluu enemmän, ja jäljelle sitten jäävät ne muut koot, esim. XS:t ja XL:t. Plusosastoilla taas huomaan, että koko 48 on usein mennyt, mutta sen sijaan esim. 46:sia ja 52:sia on tarjolla. Ei kai tuossa sen kummemmasta (?) ole kyse. 

Mutta tosiaan: en tiedä isommista kaupungeista, mutta kannattaa joskus käydä ihan huvin vuoksi tsekkaamassa se plusosasto. Omassa kauppakaupungissani eron normaali- ja plusosaston välillä on todellakin huomattava: niin kuin yhtäkkiä olisi astunut hautajaisosastolle!

Vierailija
30/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:56"]

[/quote]

Kaipa kyse on vain siitä, että normaalikokoluokissa M-kokoa kuluu enemmän, ja jäljelle sitten jäävät ne muut koot, esim. XS:t ja XL:t. Plusosastoilla taas huomaan, että koko 48 on usein mennyt, mutta sen sijaan esim. 46:sia ja 52:sia on tarjolla. Ei kai tuossa sen kummemmasta (?) ole kyse. 

Mutta tosiaan: en tiedä isommista kaupungeista, mutta kannattaa joskus käydä ihan huvin vuoksi tsekkaamassa se plusosasto. Omassa kauppakaupungissani eron normaali- ja plusosaston välillä on todellakin huomattava: niin kuin yhtäkkiä olisi astunut hautajaisosastolle!
[/quote]

Varmaan on näin! Aika usein ne alerekkien jämävaatteet ovat myös sellaisia, että ehkä normaalikokojen yläpään käyttäjät eivät niitä niinkään osta. Joskus olen ihmetellyt, miksi esimerkiksi jotain napapaitaa on ylipäätään valmistettu XL-koossa. En ole varmaan ikinä nähnyt sellaista kenenkään XL-kokoa käyttävän päällä.

Vierailija
31/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napapaidat ovat ihan ok XL-kokoisellekin, minullakin on muutama kesähelteille. Harva huomioi sitä, että 80-luvun xl-koko vastasi kokoaan, kun se 2000-luvulla on selvästi pienentynyt ja vastaa ehkä 80-luvun 40-42 eli l-kokoa. Jos oikeasti käytät xl-koon yläosia ja povesi on runsas, niin monikaan fit-mallinen takki tai paita ei mene alkuunkaan kiinni.Koot ovat siis pienempiä kuin kaksikymmentä vuotta sitten ja monet vaatteet ommelllaan kasaan Aasiassa, jossa väestö on selvästi pienempää, vaikka pitäisi käyttäää eurooppalaista standardimitoitusta, niin aika pieniä monet takit ainakin ovat.

Vierailija
32/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussaosastot ovat hyvin yksipuolisia. Lisäksi en pidä siitä, että mekot ovat joko ihonmyötäisiä tai muodottomia telttoja, mitään istuvaa välimuotoa ei löydy. Värimaailma on tunkkainen ja mallistojen ilme hyvin tylsä, vaihtoehtoina tuntuu olevan 50 v. toimistotäti tai 50 v. ''rokkaava aikuinen nainen''.

Itse kaipaisin vihreää, pinkkiä, punaista, sinistä, raitoja, paljon mekkoja ja tunikoita, jotka peittävät takamuksen ja eturepun. Tällaista ei Suomessa löydy koossa 48-50.

Vierailija
33/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikein esimerkki itse todistamastani valikoimien suppeudesta: kesämallistot olivat saapuneet kauppoihin, joten astuin toiveikkain mielin sisään. Normaaliosastot olivat täynnä kukkia, kivoja kuoseja, heleitä värejä, hulmuavia helmoja, mekkoja. Kun astuin plusosastolle, näytti siltä, kuin jokin olisi unohtanut koko kesämalliston kokonaan. Ihan samat harmaat, mustat ja murretut värit, mekkoja ei nimeksikään. Ei edes kukkia, vaikka sen nyt tulisi kevään ja kesän korvilla olla ennalta-arvattavuuksien ykkönen! En tiedä, onko kyse koko ketjuliikkeiden tarjonnan suppeudesta, vai onko tämä yksittäisten myymälöiden näkemys koko plusosastosta. 

Vai onko todella niin, että ylipainoiset eivät todellakaan halua iloisia värejä, ajankohtaisia kuoseja, pitkiä helmoja? Että haluamme myös kesällä pukeutua niihin samoihin väreihin kuin syksyisin ja talvisin, ja ehkä vähän irrottelemme jollakin murretulla väriä muistuttavalla sävyllä? Ai niin: jos näillä osastoilla on väriä, se on yksittäinen trikookankainen t-paita, ja that's it.

Vierailija
34/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:18"]Napapaidat ovat ihan ok XL-kokoisellekin, minullakin on muutama kesähelteille. Harva huomioi sitä, että 80-luvun xl-koko vastasi kokoaan, kun se 2000-luvulla on selvästi pienentynyt ja vastaa ehkä 80-luvun 40-42 eli l-kokoa. Jos oikeasti käytät xl-koon yläosia ja povesi on runsas, niin monikaan fit-mallinen takki tai paita ei mene alkuunkaan kiinni.Koot ovat siis pienempiä kuin kaksikymmentä vuotta sitten ja monet vaatteet ommelllaan kasaan Aasiassa, jossa väestö on selvästi pienempää, vaikka pitäisi käyttäää eurooppalaista standardimitoitusta, niin aika pieniä monet takit ainakin ovat.
[/quote]

Olen siis itse sitä mieltä, että hyvin voi käyttää napapaitaa isokokoisempikin nainen. Varsinkin nyt suosiossa oleva tyyli yhdistää lyhyt paita korkeavyötäröiseen alaosaan näyttää kivalta monenkokoisella, jos käyttäjällä vain on yhtään vyötäröä. Aika usein isompikokoiset naiset tuntuvat valitettavasti "pelkäävän" istuvia vaatteita ja suosivan löysiä, peittäviä malleja, jotka eivät kyllä mitään häivytä vaan nimenomaan korostavat isoa kokoa. Siinä Trinny ja Susannah -ohjelmassa melkein aina laitetaan muutoskohteena olevalle naiselle jokin napakasta kankaasta tehty, istuvaksi leikattu mekko, ja ainakin minusta lopputulos on yleensä parempi kuin jokin musta muodoton teltta.

Vierailija
35/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uputi hup!

Vierailija
36/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää tavisvaatteista.
Xl tyttö

Vierailija
37/41 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy kyllä hyvin vaatteita l ja xk kokoa. Yleensä kun puhutaan ettei isokokoidille ole vaatteota tatkoitetaan isoja kokoja. 46 ylöspäin. Harvassa kaupassa on kokoja 56 naisten vaatteissa.

Vierailija
38/41 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:57"]

Onks siis teidän mielestä Zizzi se, josta löytyy kivoja vaatteita isommillekin naisille? Mun mielestä sielläkin on se värimaailma ankeahko.

[/quote]

En ole löytänyt Zizzistä vielä mitään kivaa. Hinnat ovat myös liian korkeita laatuun nähden, ''neuletakki'' maksaa neljäkymppiä ja neuletakilla tarkoitetaan lötköstä trikoosta tehtyä rättiä. Kerran kävin siellä ja näin myyjällä päällä kivan hameen, mutta kysyessäni kävi ilmi, että se ei edes ollut Zizzin omaa mallistoa. Ehdin jo ilahtua, että kerrankin löysin sieltä jotain omaan tyyliini sopivaa, mutta ei :)

Vierailija
39/41 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mitä moni muu on valittanut: isojen tyttöjen mallistot ovat vuodesta ja sesongista toiseen täynnä muodottomia telttoja sekä ankeita kuoseja. Tai sitten jotain "pirtsakkaa" ja "nuorekasta", hyh. Itse haluaisin myös löytää jotain vähän erilaista, tai edes muodikasta ja tyylikästä. Olisin tyytyväinen, jos normaalimallistojen kokoja jatkettaisiin isommalla skaalalla. Löytyisi vaihtoehtoja istuvuuden, jne. suhteen, kun me läskit olemme malliltamme erilaisia ja tykkäämme erilaisista asioista.

Olen lähettänyt kaupoille palautetta, mutta milloin asiaan tulee muutos? Itse olen kovaa vauhtia siirtymässä ulkomaisten nettikauppojen asiakkaaksi, koska niistä löytyy tarjontaa. Onko sitten niin, että aika moni muukin ostaa nykyään nimenomaan isokokoiset vaatteet netistä?

Vierailija
40/41 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29-vuotias ja käytän housuissa kokoa 52, paidoissa 48. Tyylini on mustaa, mustaa ja vielä kerran mustaa. Ei ehkä uskoisi, mutta minulla on vaikeuksia löytää kivoja vaatteita: ei, en tahdo pukeutua eläinkuoseihin, paljetteihin tai joukkuetelttoihin. Housujen olisi istuttava edes jotenkin, eikä niissä tarvitse olla mitään ylimääräistä, mutta reisiin ei saisi jäädä puolta metriä turhaa kangasta.