Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunto vain toisen nimissä? onko väliä?

Vierailija
09.04.2015 |

jos toinen vaikka kuolee, tulee ero tms. niin saako toinen jäädä asumaan? onko kummallakin samanlainen asumisoikeus, kumpikin kirjoilla asunnossa mutta vuokrasopimus toisen nimissä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla keskenään vuokrasopimus. Ja jos sukunimi lukee ovessa, niin asia ok ilmeisesti myös esim Satolle tms.

Vierailija
2/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä ja homma toimii...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaankin asuttu kyllä jo n. 15 vuotta ja takuuvuokrakin maksettu meille takaisin eli ns. kunnon vuokralaisia. Ja yksi talon sisäinenkin muutto tehty.

Vierailija
4/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoin joskus luottotiedotonta ystävääni hankkimalla asunnon niin että muutimme kimppaan, minä muutin pois ja hän jäi sinne asumaan. Vuokrasopimus siirrettiin hänelle. Kaikki ok.

Vierailija
5/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:00"]Näin meillä ja homma toimii...
[/quote]

Meillä myös oli aikoinaan, johtuen siitä että tein saton sisäisen vaihdon yksinasuvasta miehen kanssa yhteen. Koska kyseessä asunnon vaihto, miehen nimeä ei saanut siihen koska aiempi oli ollut vain minun nimissäni.

Vierailija
6/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"]

Vuokranantajana en tee sopimusta kahden henkilön kanssa. En halua, että on minun päänsärkyni, jos toinen muuttaakin pois. Tai että joutuisin etsimään asuntoon sen toisen henkilön lähteneen tilalle. Jäljelle jäänythän asuisi ja maksaisi vuokraa vain omasta osastaan. Sen verran on pakko (ali)uokralaisen riskiä ottaa, että asunto voi mennä alta. Ja toisaalta ei ois sille toisellekaan vuokraajalle kiva, kun mä ilmoittaisin sitten, että kuka sen poismuuttaneen tilalle tulee :P

[/quote]

Et taida olla vuokranantaja kun et tiedä sitä että vaikka vuokrasopimuksessa olisi kaksi henkilöä, vuokra ei mene puoliksi heidän osaltaan. Ts. jos vuokra jää maksamatta, kummaltakin peritään koko summaa.

[/quote]

Ja mitä sit jos heille tulee ero? Pitäis muokata vuokrasopimusta. Turhaa veivausta minusta. Ja vahinkotilanteissa voisivat syytellä toisisaan.... Ei ei ei ja vielä kerran ei. Lisäksi en usko ainakaan opiskelijan asumistukiin vaikuttavan. 

5

[/quote]

Mistä ihmeestä puhut? Onko sinulla mitään kokemusta asunnon vuokrauksesta, kun tunnut olevan ihan pihalla? Tottakai vuokrasopimus tehdään molempien nimellä (avopari). Jos heille tulee ero, toinen yleensä jää asumaan asuntoon, eikä vuokasopimusta tarvitse kirjoittaa uusiksi. Kimppakämppäläisille tehdään tietenkin omat vuokrasopimukset ja hei, tottakai se vaikuttaa asumistukeen, missä asut ja kenen kanssa. Typerää osallistua tähän keskusteluun, kun tiedot ovat tuota tasoa.

Vierailija
7/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:17"]

Autoin joskus luottotiedotonta ystävääni hankkimalla asunnon niin että muutimme kimppaan, minä muutin pois ja hän jäi sinne asumaan. Vuokrasopimus siirrettiin hänelle. Kaikki ok.

[/quote]

Voi vuokranantaja parkaa, kun ei tajunnut tarkistaa ystäväsi luottotietoja.

Vierailija
8/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:28"]

Ei tietenkään ole samat oikeudet jos ei ole vuokrasopparissa nimeä.

[/quote]No jo oli kiukkuinen vastaus.

Vierailija
9/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolisoilla on velvollisuuksia vaikkei nimeä sopimuksessa olisikaan. Menkää lukemaan huoneenvuokralaista ennenkuin levittää väärää tietoa.

Vierailija
10/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana en tee sopimusta kahden henkilön kanssa. En halua, että on minun päänsärkyni, jos toinen muuttaakin pois. Tai että joutuisin etsimään asuntoon sen toisen henkilön lähteneen tilalle. Jäljelle jäänythän asuisi ja maksaisi vuokraa vain omasta osastaan. Sen verran on pakko (ali)uokralaisen riskiä ottaa, että asunto voi mennä alta. Ja toisaalta ei ois sille toisellekaan vuokraajalle kiva, kun mä ilmoittaisin sitten, että kuka sen poismuuttaneen tilalle tulee :P

[/quote]Kyse on varmaankin pariskunnasta, ei alivuokralaisesta.

Vierailija
11/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä voin sanoa, että kuolemantapaukset voivat olla vaikeita. Kun äitini mies kuoli (vuokrasoppari hänen nimissään), niin kaupungin asunnossa oli työntekijöillä hirveä päänsärky, että mitä pitää tehdä. Mietittiin, että pitäisikö vaatia uusi takuuvuokra ja kaikki. Ja he olivat kuitenkin aviopari miehen kuollessa. Lopulta asia ratkesi siten, että takuuvuokraa ei peritty uudestaan ja uusi sopimus jatkettiin vanhoilla ehdoilla, äitini vain allekirjoitti uuden sopimuksen nimiinsä. Ilmeisesti asiassa on tutkittu lakia, että miten asia etenee.

Pikagooglauksella löytyi tämmöinen, eli äitini kohdalla toimittiin ihan oikein, vaikka se pirun hankalaa aluksi olikin: https://asukas.vvo.fi/asukastiedot/irtisanominen/toimiminenkuolintapauksenyhteydessa/

Isäni kuollessa onneksi vuokranantaja oli hyvin ymmärtäväinen ja jätti kuolinkuukauden vuokran perimättä, vaikka hän kuolikin vuokran irtisanomisen suhteen väärään aikaan (eli heti alkukuusta). Vuokranantajalla on kuitenkin oikeus periä kuolinkuukaudesta seuraavakin vuokra irtisanomisajan perusteella.

Vierailija
12/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta voiko se pariskunnan osapuoli heittää ero/riitatilanteessa ulos sen, jonka nimeä ei sopimuksesta löydy? Jos näin on, niin kannattaa turvata selustansa ja huolehtia myös oma nimi siihen soppariin. Joku asiasta tietävä varmaan valaisee tätä enemmän.

Vierailija
13/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"]

[/quote]

Et taida olla vuokranantaja kun et tiedä sitä että vaikka vuokrasopimuksessa olisi kaksi henkilöä, vuokra ei mene puoliksi heidän osaltaan. Ts. jos vuokra jää maksamatta, kummaltakin peritään koko summaa.

[/quote]

Ja mitä sit jos heille tulee ero? Pitäis muokata vuokrasopimusta. Turhaa veivausta minusta. Ja vahinkotilanteissa voisivat syytellä toisisaan.... Ei ei ei ja vielä kerran ei. Lisäksi en usko ainakaan opiskelijan asumistukiin vaikuttavan. 

5

[/quote]

Mistä ihmeestä puhut? Onko sinulla mitään kokemusta asunnon vuokrauksesta, kun tunnut olevan ihan pihalla? Tottakai vuokrasopimus tehdään molempien nimellä (avopari). Jos heille tulee ero, toinen yleensä jää asumaan asuntoon, eikä vuokasopimusta tarvitse kirjoittaa uusiksi. Kimppakämppäläisille tehdään tietenkin omat vuokrasopimukset ja hei, tottakai se vaikuttaa asumistukeen, missä asut ja kenen kanssa. Typerää osallistua tähän keskusteluun, kun tiedot ovat tuota tasoa.

[/quote]

Me emme ole koskaan kirjanneet yhteistä vuokrasopimusta asuntoihin, joissa avopuolisoimme kanssa asuimme yhdessä. Syynä lähinnä se, että puolisollani ei ole luottotietoja, joten helpoimmalla pääsimme, kun minä allekirjoitan sopimukset. Puolisollani olisi todella vaikeaa hakea asuntoa yksin, erityisesti yksityisiltä. Tämänhetkinen vuokranantaja vähän jännitti, kun toisella ei ole luottotietoja. Sanoin suoraan, että minä kannan vastuuni, enkä ole koskaan ollut asumisen suhteen missään ongelmissa. Myös puolisoni virheet ovat tapahtuneet kauan aikaa ennen minua, eikä hänelläkään olisi nykyään ongelmia hoitaa maksujaan ajoissa, vaikka nuorempana oli typerä.

Joten ei se ole mikään itsestäänselvyys, että molemmat allekirjoittavat sopimuksen.

Vierailija
14/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Aika huono logiikka tuossa. Aivan samat mahdollisuudet on sillä, että sinkkuasukas muuttaa pois koska muuttaa vaikka kumppaninsa kanssa yhteen. Ihmisiä eroaa siinä missä uusia pareja syntyy.

Vierailija
15/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole samat oikeudet jos ei ole vuokrasopparissa nimeä.

Vierailija
17/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha..ok. i see . kiitos.

ap

Vierailija
18/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
20/26 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jaa, no kyllä olen, mutta en halua hankaluuksia kuin enintään yhden kanssa kerrallaan sitten :) Isältäni saanut tuon neuvon, voi olla toki vanhentunutta tietoa joiltain osin, mutta olen varma, että harvoin minun kannattaa tehdä sopimusta molempien kanssa.