Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntokaupan tajouskaupat, mitä mieltä?

Vierailija
09.04.2015 |

Nyt on ainakin yhdellä välitysfirmalla paljon näkynyt tuota tarjouskauppaa asunnon myynnissä. Itse olen etsimässä kaksiota ja yksi kiva olisi tarjouskaupalla myytävänä, mutta tuollainen "huuto-meininki" ei oikein innosta minua. Haluan tietää joka tai, saanko asunnon vai en. Mitä olette muut mieltä, hyviä ja huonoja puolia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/22 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:22"]

Jos karsin kämppäehdokkaita ollessani asunto-ostoksilla, miksi ihmeessä kelpuuttaisin joukkoon kohteita, joiden tärkeimmästä tiedosta eli hinnasta minulla ei ole mitään aavistusta? En todellakaan ala tehdä tarjouksia ja odottelemaan päivien ajan ihan vain selvittääkseni, onko jokin kohde edes realistisesti minulle sopivien joukossa vai ei.

Kaipa nuo tarjouskohteita myyvät ajattelevat, että heidän asuntonsa on niin hieno ja uniikki, että asunnon ostaja keskittyy pelkästään siihen eikä edes katsele muita vastaavia asuntoja, joissa hinta on jo tiedossa.

[/quote]

Anteeksi tuli vahingossa alapeukku. Asiaa puhut kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa pelleilyä.

Edellisen asunnon kävi välittäjä arvioimassa 125 000 arvoiseksi, joka oli meidänkin mielestä ihan oikea hinta huomioon ottaen asunnon sijainnin, koon, tehdyt remontit sekä asunnossa että taloyhtiössä ja samasta talosta myydyt vastaavat asunnot. Välittäjä kysyi, että laitetaanko ihan suoraan myyntiin vai aletaanko kikkailla tarjouskaupalla. Hän sanoi, että jos tarjouskauppaan lähetään, hänen mielestään hinta josta tarjoukset lähtisivät, olisi 105 000. Eli siitä sitten ihmiset kuulemma korottaisi kilpaa ainakin sinne 125 000:een. Joopa joo. 

Ei tosiaan tuohon pelleilyyn lähetty vaan laitettiin ihan suoraan hinnaksi 125 000 ja asunto myytiin ensimmäisestä näytöstä tuolla hinnalla. 

Vierailija
4/22 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laissa tai jossain säännöksissä sanottu, ettei ostaja ja myyjä saa neuvotella keskenään asuntokaupoista ilman että tietoa menee kiinteistönvälittäjälle? Kun en sellaista säännöstä tai lakipykälää löydä. Ja kiinteistönvälitäjä sanoo, että sellainen on. Missä? Mahdollinen kauppa menisi kuitenkin k.välittäjän kautta.

Vierailija
5/22 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kävin tänään katsomassa tarjouskilpailukaksiota, joka oli ihan hyvä. Porukkaa kävi paljon, mutta eipä kukaan tarjonnut mitään. Veikkaan, että jos tavoitehinta olisi ollut tiedossa, useampikin olisi tehnyt tarjouksen.

Vierailija
6/22 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon tarjouskaupalla, en kokenut sitä niin hankalaksi. Vähän ennen tarjouksen jättämistä googlailin neliöhintoja täälläpäin, kävin toki myös muita asuntoja katsomassa.

Vierailija
7/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tutkailu ja kokemuskin on osoittanut sen, että näissä tarjouskaupoissa myyjä ja välittäjä eivät ole päässeet ns. yhteisymmärrykseen kohteen arvosta.

Myyjä rakastaa sitä taloaan/asuntoaan niin paljon, että se on ainakin 150 000e arvoinen. Välittäjä taas haluaa säilyttää kasvonsa ja firman maineen, koska asunnon oikea arvo olisi jotain 60 000 - 80 000 euron välimaastossa. Siksi tarjouskauppa.

No siinä käy siten, että mahdollinen ostaja tutkii ja kyselee ja arvioi ja saa asunnon/talon arvoksi maksimissaan 100 000e. Ja ostaja tekee 70 000e tarjouksen, jonka myyjä heti hylkää koska "tämä minun isoisoisältä peritty tönö on niiiiiiin hieno ja hyvä.

Kohde on ikuisesti myynnissä.

Vierailija
8/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä skippasin kaikki tarjouskauppakohteet suosiolla, kun etsin asuntoa. Raivostuttavaa kaupankäyntiä.

Vierailija
9/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"]

Mä en edes tajua mitä tuo tarkoittaa. Jos asunnolle ei ole tullut minkäänlaisia tarjouksia kuukausiin niin miten voidaan edes puhua tarjouskaupasta. Sit kun joku läiskäsee tarjoukseen pöytään minimihintaan niin jäädäänkö sit odottamaan niitä muita tarjouksia, joita tuskin tulee? En tajua. Ymmärtäisin kyllä suosittujen kohteiden kohdalla, mutta kun näitä näkee ikuisuusmyynnissä olleilla paljonkin.

[/quote]

Tuossa tapauksessa osotetaan 24, 36 tai vaikka 48 tuntia, tuleeko muista tarjouksia. Jos ei tule, myyjä voi joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Ihan perCeestähän toi systeemi kyllä on.

Vierailija
10/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa on järkeä vain silloin, kun kyseessä on oikeasti haluttu kohde. Eli sellainen, josta on monta "huutajaa". Vaikeammin myytävissä kohteissa noissa ei ole mitään järkeä. Ei itse viitsitty käydä katsomassa kuin yksi tarjouskauppakohde - siksi, että niistä ei ikinä tiedä millä hinnalla myyjä olisi valmis myymään. Tulee ihan turhia käyntejä, jos haluttu hinta ei mahtuisikaan omaan budjettiin. Normaalikaupalla myytävistä sentään tietää että millä hinnalla asunnon ainakin saa ostettua.

Tuo yksi jota käytiin katsomassa oli siis talo, joka oli ollut jo lähes 2 VUOTTA myynnissä. Ensin. normaalikaupalla hintaan 275t€, ja sitten viimeisen vuoden tarjouskaupassa 225t€ lähtöhinnalla. Käytiin katsomassa taloa, ja budjettimme oli max 250 tonnia. No, välittäjän mukaan tavoitehinta oli vähintään 265 tuhatta, eikä sen alle edes kannattaisi tarjota. Ihan hukkareissu tehtiin. Tuossakin tapauksessa myyjä ei ilmeisesti vaan älynnyt, että jos 275t€ pyynnillä jää talo myymättä, niin ei siitä kukaan 265 tonniakaan maksa (tuo 10 tonnihan on ihan "normaali" tinkiminen talokaupoissa). 

Mielestäni siis järkevä nyrkkisääntö noissa olisikin se, että tarjouskaupan aloitushinta olisi joko se alhaisin mahd hinta jolla myyjä myös möisi, tai sitten enintään noin 10% sen alle. Tuollaiset 40 tonnia / lähes 20% hintaa alkuhinnan päälle ovat järjettömiä huonosti myytävissä kohteissa. Houkutellaan vaan paikalle ihmisiä joiden budjetti ei riitäkään asuntoon jota on tultu katsomaan.

Vierailija
11/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes mene katsomaan tarjouskauppakohteita.

Vierailija
12/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajana tarjouskauppa tuntuu edellä mainituista syistä hankalalta.

Sen sijaan jos myyjällä on käsissään haluttu kohde, tarjouskauppa toimii hyvin. Itse sain keskustayksiöstä tarjouskaupalla paljon enemmän, kuin olisin kehdannut hintapyynnöksi laittaa tai mitä välittäjät arvioivat.

Vierailija
13/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että monesti tarjouskaupalla halutaan vaan luoda imagoa suositusta kohteesta, vaikka oikeesti tönö tai luukku on ollut vailla tarjouksia vaikka vuoden. Lasketaan hieman hintaa ja muutetaan tarjouskilpailuksi. Aktiivisesti kohteita seuratessa tämän huomaa.

Vierailija
14/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voi huijata että nyt on tarjottu niin ja niin palon.

Vierailija
15/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos karsin kämppäehdokkaita ollessani asunto-ostoksilla, miksi ihmeessä kelpuuttaisin joukkoon kohteita, joiden tärkeimmästä tiedosta eli hinnasta minulla ei ole mitään aavistusta? En todellakaan ala tehdä tarjouksia ja odottelemaan päivien ajan ihan vain selvittääkseni, onko jokin kohde edes realistisesti minulle sopivien joukossa vai ei.

Kaipa nuo tarjouskohteita myyvät ajattelevat, että heidän asuntonsa on niin hieno ja uniikki, että asunnon ostaja keskittyy pelkästään siihen eikä edes katsele muita vastaavia asuntoja, joissa hinta on jo tiedossa.

Vierailija
16/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että jos tuo häiritsee niin moni kohde tippuu listaltasi.

Vierailija
17/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole sen kummempaa, kuin että laitat tarjouksellesi voimassaoloajan, ja jos myyjä ei vastaa, niin et ole saanut kohdetta. Sitten mietit, korotatko tarjousta ja paljonko. Ihan samanlaista se on normikaupassakin, tehdään tarjous ja laitetaan sille aika.

Vierailija
18/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tajua mitä tuo tarkoittaa. Jos asunnolle ei ole tullut minkäänlaisia tarjouksia kuukausiin niin miten voidaan edes puhua tarjouskaupasta. Sit kun joku läiskäsee tarjoukseen pöytään minimihintaan niin jäädäänkö sit odottamaan niitä muita tarjouksia, joita tuskin tulee? En tajua. Ymmärtäisin kyllä suosittujen kohteiden kohdalla, mutta kun näitä näkee ikuisuusmyynnissä olleilla paljonkin.

Vierailija
19/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun katsomistani asunnoista ei ole tähän mennessä kuin tuo yksi ollut tarjouskauppakohteena. Jotenkin vaan haluaisi selkeästi tehdä tarjoukset ja kaupat, eikä mitään huuto-kilpailua, en vaan jaksaisi. Sinänsä ehkä harmi, jos on muuten kiva kohde, toisaalta voisin jopa maksaa yhdellä kertaa enemmän kuin tarjouskauppa-huutajat, jos oikein tykkäisin kohteesta..

Vierailija
20/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, en ehkä ole ymmärtänyt tuota tarjouskauppaa ihan oikein, jospa menen ensin katsomaan sitä asuntoa ja kyselen sitten välittäjältä lisää. ap.