Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Aivan hurjan ihanaa olla 45-vuotias ja lapset aikuisia.
ei enää koskaan äitiysnevoloita, odotusta, synnytystä ja taaperokerhoja.
Lapsiaan vertailevia mammoja ja niitä, jotka kateuksissaan arvostelee toisten vauvoja.
minunkin isonenäiseksi haukutusta vauvasta kasvoi komea ihminen ja huippuälykäskin vielä.
arvostelijan lapsi istuu linnassa eikä ole kehumistamissään.
Menitpä sitten itse kuitenkin vertaamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän naiset on niin veemäisiä toisilleen mitä lapsiin tulee? Tai siis voitaisiin vaan päättää, että äidit ja lapset on tärkeitä ja heille pitäisi tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. Oltaisiin onnellisia ja kohteliaita.
Mutta veetuillaan että tämä ei ole hotelli, raskaus ei ole sairaus, synnytys on luonnollista, imetyksessä epäonnistuminen on äidin oma valinta olla perseestä, ja jos mistään tästä sanoo pienintäkään poikkipuolista sanaa on huono, lellitty ja tyhjästä valittava.
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin muutkaan ja synnytys ei ole edes sairaus. Yksityiselt
tuo on sinun olettamuksesi, jonka olet muodostanut ehkä hormonipäissäsi. Minä en ole sinun tulkinnastasi vastuussa. Voisit ehkä opetella lukemaan toisten tekstejä luulottelematta tai ilman harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän naiset on niin veemäisiä toisilleen mitä lapsiin tulee? Tai siis voitaisiin vaan päättää, että äidit ja lapset on tärkeitä ja heille pitäisi tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. Oltaisiin onnellisia ja kohteliaita.
Mutta veetuillaan että tämä ei ole hotelli, raskaus ei ole sairaus, synnytys on luonnollista, imetyksessä epäonnistuminen on äidin oma valinta olla perseestä, ja jos mistään tästä sanoo pienintäkään poikkipuolista sanaa on huono, lellitty ja tyhjästä valittava.
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin m
Luepa itse oma tekstisi. Haukut muita usemmankin kerran mm. prinsessoiksi ja kitisijöiksi ja toisessa kappaleessa väität, että hyvää hoitoa saa, jos käyttäytyy sen arvoisesti kuten sinä käyttäydyit.
Hormonihuuruiseksi haukkuminen on edelleen toisen ihmisen kokemuksen vähättelyä ja vielä hyvin naisvihamielistä sellaista. Viimeisimmästä synnytyksestäni on aika monta vuotta, joten eiköhän ne huurut ole omalta osaltani jo haihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Ei naiset
En muuten ole haukkunut. Se, että sinä oletat niin, ei ole minun ongelmani, vaan sinun. Jokaisen terveen aikuisen tulisi ymmärtää ettei palstoilla pitäisi olettaa. Sinä nyt vain hyökkäät kimppuuni, koska haluat uskoa, että olen sellainen kuin haluat minun olevan mielesi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Ei naiset
Sallit siis itsellesi toisen haukkumisen, mutta et sitten sitä, että sinulle palautetaan omat haukkusi. Ok boomer.
"Luepa itse oma tekstisi. Haukut muita usemmankin kerran mm. prinsessoiksi ja kitisijöiksi ja toisessa kappaleessa väität, että hyvää hoitoa saa, jos käyttäytyy sen arvoisesti kuten sinä käyttäydyit.
Hormonihuuruiseksi haukkuminen on edelleen toisen ihmisen kokemuksen vähättelyä ja vielä hyvin naisvihamielistä sellaista. Viimeisimmästä synnytyksestäni on aika monta vuotta, joten eiköhän ne huurut ole omalta osaltani jo haihtuneet. "
Tuokin on suoraan sanoen aika sairas ajatus, että saat riittävää hoitoa vain jos käyttäydyt tarpeeksi kivasti. Eli et huuda synnyttäessä, et pyydä apua yhtään mihinkään jne. Vasta kun olet kärsinyt tarpeeksi hiljaa, niin olet oikeutettu apuun, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta veetuillaan että tämä ei ole hotelli, raskaus ei ole sairaus, synnytys on luonnollista, imetyksessä epäonnistuminen on äidin oma valinta olla perseestä, ja jos mistään tästä sanoo pienintäkään poikkipuolista sanaa on huono, lellitty ja tyhjästä valittava
Oletko alla olevan kommentin kirjoittaja?
Synnyttänytkin saa. Täällä palstalla nyt vain kitisee kaikenmaailman hysteerikot, joita ei paapottu tarpeeksi, kun hän itse sädekehän asetteli päänsä päälle.
olen aina saanut hyvää palvelua synnytyssairalassa ja siten osastolla. Ihan aina. paljon on kiinni omasta asenteesta. Ei ole haitannut, jos on joutunut itse lakanat vaihtamaan: olen tehnty sen hitaasti silloin, kun ei ole ihan jaksanut koko sänkyä hoitaa heti. Tai sitten lapsen isä on tehnyt sen, niinkuin kuuluukin. Hoitajat on käyneet aina kysymässä, että onko kaikki hyvin ja kaipaanko apua johonkin. Sujuuko imetys, milta lapsi on vaikuttanut tänään, haluaako isä tulla kylvettämään lasta jne. En valita enkä kitise turhasta, ehkä siksi hoitajien on myös helppo lähestyä minua
En minä niin sanonut vai sanoinko? Tällä tarkoitin lähinnä sitä että suomi vaan nyt on maa jossa saat pärjätä yksin, oli asia mikä tahansa. Niin onko tuo ihmekkään kun ihmiset hyppii parvelleelta alas kun yhteisöllisyys ei pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni täysin päinvastainen, lähes hotellitasoinen, kokemus. Jouduin viettämään raskausmyrkytyksen vuoksi yhteensä noin puolitoista kuukautta sairaalassa. Koko ajan omassa huoneessa ja henkilökuntakin oli erittäin mukavaa. Jopa ruoka oli hyvää! 😀
Tästä tuli mieleeni että mä olin ekan yön nälässä Naistenklinikan lapsivuodeosastolla kun siellä ei saanut muuta ruokaa kuin ruoka-aikoina. Pyysin miestä tuomaan nuudeleita. Lapsivuodeosastolla ei ollut potilaille mikroa mutta viereisellä raskaanolevien osastolla oli. Mikron ovessa oli lappu että ei synnyttäneille.Oli vissiin muillakin ollut nälkä.
Aamulla sektioituna olisin kuulemma saanut kahvit talon puolesta seuraavana aamuna aamupalalla. Kieltämättä kävi mielessä että kuulemma jossain tarjoillaan äidille ja isälle syntymäkaffet. Mut ei näköjään Naikkarilla 2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni täysin päinvastainen, lähes hotellitasoinen, kokemus. Jouduin viettämään raskausmyrkytyksen vuoksi yhteensä noin puolitoista kuukautta sairaalassa. Koko ajan omassa huoneessa ja henkilökuntakin oli erittäin mukavaa. Jopa ruoka oli hyvää! 😀
Tästä tuli mieleeni että mä olin ekan yön nälässä Naistenklinikan lapsivuodeosastolla kun siellä ei saanut muuta ruokaa kuin ruoka-aikoina. Pyysin miestä tuomaan nuudeleita. Lapsivuodeosastolla ei ollut potilaille mikroa mutta viereisellä raskaanolevien osastolla oli. Mikron ovessa oli lappu että ei synnyttäneille.Oli vissiin muillakin ollut nälkä.
Aamulla sektioituna olisin kuulemma saanut kahvit talon puolesta seuraavana aamuna aamupalalla. Kieltämättä kävi mielessä että kuulemma jossain tarjoillaan äidille ja isälle syntymäkaffet. Mut ei näköjään Naikkarilla 2023.
Menee jo kyykytys uusiin ulottuvuuksiin, jos edes omia, sinne itse tuotuja ruokia ei saa lämmittää, koska olet "väärällä" osastolla, jossa taas ei ole mikroa...
Vähän meni kyllä yli tuo kommentti :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä, mummo, äidin sisarukset. Jos ei tukiverkkoja ole niin ei niitä lapsiakaan kannata tehdä. Ainoastaan suomessa on sellainen käsitys perheestä johon kuuluu vain äiti ja vauva.
tämä johtuu osaksi nykyäideistä itsestään: kun ei haluta, että joku toinen tulee hoitamaan omaa vauvaa sen toisen ihmisen tavoilla. Kun vaippa pitää laittaa aina niin, että ensin vasen teippi ja sitten vasta oikea ja samalla vaaville pitää laulaa äipän omalla äänellä tukutukulampaitanii. Kyllä: kärjistetty esimerkki, mutta turha kitistä sitä ettei kukaan tule auttamaan, kun apu ei kelpaa.
sitten kun anoppi alkaa käydä kerran viikossa kotona hoitamassa vauvaa tai siivoamassa, niin se on suomalaiselle äidille hirveä ongelma, että kun se anoppi pitää imurinkahvaa väärin kädessä ja imuroi ensin eteisen eikä olohuonetta, niin kuin pitäis
Juu, kyllä olen suomalainen äiti ja minulle todellakin oli ongelma se että pappa kävi kylässä jopa 4 kertaa päivässä, koska vauva kasvaa niin nopeasti. Ja mummo kävi vähintään neljä kertaa viikossa "auttamassa". Eli yritti ajaa minut pois kotoa kun vauva oli 2 viikkoa vanha. Minulle olisi tehnyt hyvää lähteä koiran kanssa lenkille ja jättää vauva hänelle. Kieltäydyin ja kerroin, että lääkäri on kieltänyt sektion jälkeen kuukauden ajan koiran lenkityksen. Sitten hän totesi, että lähde nyt kuitenkin jonnekin, kun hän haluaa hoitaa vauvaa yksin. En lähtenyt. En myöskään suostunut kastamaan tuttia hunajaan, että vauva oppisi sitä imemään, koska mummo tahtoi, että vauva oppii syömään tuttia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että suomalaisille tekee erityisen hyvää joutua vaihtamaan itse lakanansa sairaalassa ja ihan itse kävelemään aamiais/lounaspöytään ja ottamaan itse lautaselleen ruokaa, jonka joutuu itse myös laittamaan suuhunsa ja nielaisemaan. Lisää vain vastuuttamista ihmisille. Se tekee eräille hyvää.
Yhtäkään perustelua vaan vielä ei ole tullut, miksi vain lapsivuodeosastolla joutuu vaihtamaan itse lakanansa ja hakemaan käytävältä itse ruokansa (myös sektioituna)? Miksei minkä tahansa muunkin leikkauksen jälkeen näin toimita?
Vierailija kirjoitti:
Se, miten äiti voi, vaikuttaa myös vauvaan erittäin suuresti.
Miten tätä ei ymmärretä?
Ja äidin voinnilla on kyllä ihan itseisarvokin. Miten TÄTÄ ei ymmärretä. Oikeasti äitikin on ihminen ja synnytyssairaaloissa on tarkoitus hoitaa äitejä myös synnytyksen jälkeen.
Ja tämä toteutetaan vain synnyttäneiden äitien osastolla syystä että?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä, mummo, äidin sisarukset. Jos ei tukiverkkoja ole niin ei niitä lapsiakaan kannata tehdä. Ainoastaan suomessa on sellainen käsitys perheestä johon kuuluu vain äiti ja vauva.
tämä johtuu osaksi nykyäideistä itsestään: kun ei haluta, että joku toinen tulee hoitamaan omaa vauvaa sen toisen ihmisen tavoilla. Kun vaippa pitää laittaa aina niin, että ensin vasen teippi ja sitten vasta oikea ja samalla vaaville pitää laulaa äipän omalla äänellä tukutukulampaitanii. Kyllä: kärjistetty esimerkki, mutta turha kitistä sitä ettei kukaan tule auttamaan, kun apu ei kelpaa.
sitten kun anoppi alkaa käydä kerran viikossa kotona hoitamassa vauvaa tai siivoamassa, niin se on suomalaiselle äidille hirveä ongelma, että kun se anoppi pitää imurinkahvaa väärin kädessä ja imuro
Juu, kyllä olen suomalainen äiti ja minulle todellakin oli ongelma se että pappa kävi kylässä jopa 4 kertaa päivässä, koska vauva kasvaa niin nopeasti. Ja mummo kävi vähintään neljä kertaa viikossa "auttamassa". Eli yritti ajaa minut pois kotoa kun vauva oli 2 viikkoa vanha. Minulle olisi tehnyt hyvää lähteä koiran kanssa lenkille ja jättää vauva hänelle. Kieltäydyin ja kerroin, että lääkäri on kieltänyt sektion jälkeen kuukauden ajan koiran lenkityksen. Sitten hän totesi, että lähde nyt kuitenkin jonnekin, kun hän haluaa hoitaa vauvaa yksin. En lähtenyt. En myöskään suostunut kastamaan tuttia hunajaan, että vauva oppisi sitä imemään, koska mummo tahtoi, että vauva oppii syömään tuttia.
Tämäkin, että "ansaitakseen" apua tulisi tuoreen äidin olla täysin pompoteltavissa, muuten on kiittämätön ja "pärjääpä sitten yksin, kun et tee täsmälleen kuten sanon!"
Itse en saanut imetysrauhaa, kun halusin vetäytyä rauhassa toiseen huoneeseen imettämään. Ei, seurattiin perässä, kun "ei MEITÄ haittaa, imetä vaan:))))))"
Ei tullut yhtään mieleen, että äitiydestä huolimatta haluaisi pitää yksityisyytensä, eikä esitellä rintojaan miehen sukulaisille.
Eikö nykyisin ole synnytysvalmennusta? Eikö äideille kerrota synnytyksen kulusta ja välilihasta? Eivätkö äidit ota itse selvää asioista ennen synnytystä? Oletko itse mennyt synnyttämään ilman tietoa synnytyksen kulusta? Haluatko todella tehdä itse lääketieteelliset päätökset omasta synnytyksestäsi? Tiesitkö että nainen voi revetä peräsuoleen asti synnytyksessä ilman välilihan leikkausta? Haluatko todella itse riskeerata näin ison vaurion omalle kehollesi?
Nykyään ei ole synnytysvalmennuksia Ainakaan joka paikassa. Silti tietoa on saatavana enemmän kuin ennen synnytysvalmennus nuksissa. Niissähän käsiteltiin vaan ihan perusasiat. Nykyään synnyttäjistä on tietoa enemmän. Paitsi kätilöiden mielestä synnyttäjät eivät tiedä mitään.
Monet ovat selvitelleet asioita ja päätyneet siihen että jos vaihtoehtoina on välilihan leikkaaminen ja perseeseen asti repeäminen, he haluavat sektion. Ei pöllömpi valinta täytyy myöntää.
Terv., omassa synnytyksessä huonosta hoidosta katkeroitunut neuvolantäti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että suomalaisille tekee erityisen hyvää joutua vaihtamaan itse lakanansa sairaalassa ja ihan itse kävelemään aamiais/lounaspöytään ja ottamaan itse lautaselleen ruokaa, jonka joutuu itse myös laittamaan suuhunsa ja nielaisemaan. Lisää vain vastuuttamista ihmisille. Se tekee eräille hyvää.
Yhtäkään perustelua vaan vielä ei ole tullut, miksi vain lapsivuodeosastolla joutuu vaihtamaan itse lakanansa ja hakemaan käytävältä itse ruokansa (myös sektioituna)? Miksei minkä tahansa muunkin leikkauksen jälkeen näin toimita?
onhan tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan tullut.
Missä? Laitatko ko. perustelun kiitos tähän.
Ja "synnytys ei ole sairaus" on väsynyt ja huono perustelu, koska esimerkiksi onnettomuuteen joutuminenkaan ei ole sairaus. Plus jostain kumman syystä kotisynnytystä pidetään hengenvaarallisena, vaikka eihän synnytyksen pitänyt olla kummoisempi juttu.
Aivan hurjan ihanaa olla 45-vuotias ja lapset aikuisia.
ei enää koskaan äitiysnevoloita, odotusta, synnytystä ja taaperokerhoja.
Lapsiaan vertailevia mammoja ja niitä, jotka kateuksissaan arvostelee toisten vauvoja.
minunkin isonenäiseksi haukutusta vauvasta kasvoi komea ihminen ja huippuälykäskin vielä.
arvostelijan lapsi istuu linnassa eikä ole kehumistamissään.