Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän 2500 kommenttia joista suurimmassa osassa samaistutaan ap n kokemukseen kerro sen, että tämä on ihan todellinen ongelma. Sitten ihmetellään kun vauvoja ei synny. Ehkä parempi että suomalaiset kuolee sukupuuttoon kun kaikki inhimmillisyys mennyt synnyttäjiä kohtaan jotka niitä uusia ihmisiä tänne ovat tehneet.
En usko hetkeäkään että pari päivää sairaalassa olo vaikuttaa siihen haluaako oman lapsen vai ei. Kyllä ne syyt syntyvyyden laskuun löytyy ihan jostain muualta kuin siitä kettuileeko joku hoitaja tai pitääkö itse hakea ruokatarjotin kovissa kivuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän naiset on niin veemäisiä toisilleen mitä lapsiin tulee? Tai siis voitaisiin vaan päättää, että äidit ja lapset on tärkeitä ja heille pitäisi tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. Oltaisiin onnellisia ja kohteliaita.
Mutta veetuillaan että tämä ei ole hotelli, raskaus ei ole sairaus, synnytys on luonnollista, imetyksessä epäonnistuminen on äidin oma valinta olla perseestä, ja jos mistään tästä sanoo pienintäkään poikkipuolista sanaa on huono, lellitty ja tyhjästä valittava.
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin muutkaan ja synnytys ei ole edes sairaus. Yksityiseltä ostamaan tai vaikka ulkomailta luxuspalveluita, jos niitä kaipaa.
Jos näin on, niin miksi sairaalassa edes on synnytysosastoja? Miksi on synnytyslääkäreitä?
Tähän toivon nyt tosiaan vastausta
Auto-onnettomuuteen joutuminenkaan muuten ei ole sairaus, jos tälle tielle nyt mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän naiset on niin veemäisiä toisilleen mitä lapsiin tulee? Tai siis voitaisiin vaan päättää, että äidit ja lapset on tärkeitä ja heille pitäisi tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. Oltaisiin onnellisia ja kohteliaita.
Mutta veetuillaan että tämä ei ole hotelli, raskaus ei ole sairaus, synnytys on luonnollista, imetyksessä epäonnistuminen on äidin oma valinta olla perseestä, ja jos mistään tästä sanoo pienintäkään poikkipuolista sanaa on huono, lellitty ja tyhjästä valittava.
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin muutkaan ja synnytys ei ole edes sairaus. Yksityiseltä ostamaan tai vaikka ulkomailta luxuspalveluita, jos niitä kaipaa.
Edelleen: miksi se sappileikkauspotilas saa pyytämättäkin ns. hyvää palvelua, mutta synnyttänyt ei?
Synnyttänytkin saa. Täällä palstalla nyt vain kitisee kaikenmaailman hysteerikot, joita ei paapottu tarpeeksi, kun hän itse sädekehän asetteli päänsä päälle.
olen aina saanut hyvää palvelua synnytyssairalassa ja siten osastolla. Ihan aina. paljon on kiinni omasta asenteesta. Ei ole haitannut, jos on joutunut itse lakanat vaihtamaan: olen tehnty sen hitaasti silloin, kun ei ole ihan jaksanut koko sänkyä hoitaa heti. Tai sitten lapsen isä on tehnyt sen, niinkuin kuuluukin. Hoitajat on käyneet aina kysymässä, että onko kaikki hyvin ja kaipaanko apua johonkin. Sujuuko imetys, milta lapsi on vaikuttanut tänään, haluaako isä tulla kylvettämään lasta jne. En valita enkä kitise turhasta, ehkä siksi hoitajien on myös helppo lähestyä minua
Minä tein toisen lapsen, koska ensimmäisen synnytyksen jälkeen sain nukkua omassa huoneessa ja olla rauhassa. No en olisi tehnyt jos olisin tiennyt mitä se osasto aika on tämän toisen kohdalla. Kolmatta en enään tee vaikka olisin halunnut 4 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein toisen lapsen, koska ensimmäisen synnytyksen jälkeen sain nukkua omassa huoneessa ja olla rauhassa. No en olisi tehnyt jos olisin tiennyt mitä se osasto aika on tämän toisen kohdalla. Kolmatta en enään tee vaikka olisin halunnut 4 lasta.
Hyvä päätös, ei ole syytä lisääntyä jos elämä on noin vaikeaa hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.
Oiskohan Pohjois-Koreassa paremmat synnärit...? Sielläkin kai kuitenkin lisäännytään...
Ajattelepa mikä positiivinen asenteen muutos elämässäsi voisi tapahtua jos kokeilet synnytystä Pohjois-Koreassa 👍
Hyvinvointivaltion joka on EU: n kärkisijoilla itsemurhatilastoissa. Miksihän?
Ei missään nimessä epiduraalia automaattisesti kaikille! Sehän olisi pakkolääkitystä. Olen synnyttänyt kolme lasta ilman epiduraalia. En kokenut että tarvitsen sitä. Hirveät kustannukset myös kun pitäisi palkata lisää anestesialääkäreitä.
No todellakin. Ei missään nimessä automaattisesti tietenkään. Mutta ei siksi että se maksaa. Vaan siksi että se olisi rikos.
Mistäköhän johtuu että kaikki terveyspalvelut ajetaan alas. Halutaanko tänne Amerikan meininki?
Olen synnyttänyt kaksi kertaa ulkomailla. Molemmilla kerroilla sain hyvää hoitoa ja oman huoneen eikä maksanut mitään.
Silti jostain syystä suurin osa suomalaisista tuntuu kuvittelevan että suomalainen järjestelmä on jotenkin paras ja kyllähän sairaalassa olosta kuuluukin jotain maksaa, toisin sanoen juuri sen verran kuin Suomessa maksetaan. Ei vaan voida ymmärtää sitä että kysessä on poliitikkojen valinnat siitä mihin verorahat käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Edelleen: miksi se sappileikkauspotilas saa pyytämättäkin
Tässä keskustelussa on kymmeniä kommetteja, joissa kerrotaan, ettei todella uupunut ja kipeä äiti ole saanut osastolla apua. Lisäksi tiedän näitä kokemuksia useita ihan omasta lähipiiristä ja näistä on myös uutisoitu. Tämä on ihmeellisen vaikeaa joillekin tajuta, mutta se että juuri sinulla on mennyt kivasti, ei tarkoita sitä että muillakin olisi eikä se oikeuta sinua mitätöimään muiden kokemuksia. Sellainen on itse asiassa todella halveksuttavaa käytöstä, joten laskeudupa alas sieltä norsunluutornistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno päätös. Ei kannatakaan tehdä. Jätetään se niille, jotka osaavat.
Hyvä. Ei siis enää kitistä siitä, ettei lapsia enää synny tarpeeksi 😊
netissä vain usein juuri ne urbaanilegendat kerrotaan, että miten hirveää kohtelua ja siihen lisätään sitten päälle jotain synnytyslisää hormonihuuruissa.
Suomessa eräs asia terveydenhuollossa on menossa parempaan suuntaan koko ajan: vähennetään jatkuvasti ihmisten lääkitsemisistä myös sairaanhoidossa. Enää ei oletusarvoisesti laiteta edes toimenpidepotilaalle kanyylia käteen, jos nyt sattuukin tulemaan kipua, johon tarvitaan suonensisäistä lääkitystä, vaan mennään niin vähällä kuin mahdollista ja potilaan neuvomisella. Ylimedikalisaatio ei ole hyväksi ja on vain hyvä, ettei turhan takia hoideta ja hoivata.
Tätä menoa ainoat jotka lisääntyy ovat lestadiolaisia, hekin vain sen takia kun vaihtoehtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno päätös. Ei kannatakaan tehdä. Jätetään se niille, jotka osaavat.
Hyvä. Ei siis enää kitistä siitä, ettei lapsia enää synny tarpeeksi 😊
kyllä niitä syntyy tarpeeksi. Tänne on koko ajan suunnitteilla lapsensaanti-ikäisten ihmisten maahantuontia ja se on hyvä geenistömmekin kannalta. SIllä se syntynyyskin nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Edelleen:
Ja päinvastoi, rakas Watson! Sekään ei oikeuta mitätöimään toisen kokemusta, jos hänellä on mennyt kaikki hyvin ja on saanut hyvää palvelua ja hänellä on täysi oikeus se sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin muutkaan ja synnytys ei ole edes sairaus. Yksityiseltä ostamaan tai vaikka ulkomailta luxuspalveluita, j
Huoh. Kukaan ei ole mitätöinyt sinun kokemustasi tai väittänyt ettei se ole totta, mutta sinä et muuta ole tehnytkään kun haukkunut ja vähätellyt toisia.
Sekö on sitten hyvä että suomessa ei ole enään kohta suomalaisia vaan ne syntymättömät vauvat korvataan ulkomaalaisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vela
Ei naiset hyvää palvelua ole ansainneet sen enempää kuin muutkaan ja synnytys ei ole edes sairaus. Yksityiseltä ostamaan tai vaikka ulkomailta luxuspalveluita, j
Arvon vatupassi, mietipähän kumpi näistä on vain neutraali kertomus omasta kokemuksesta:
a. Sairaalassa saa aina hyvää hoitoa, jos vaan osaa käyttytyä hyvin niin kuin minä. Te muut vaan olette prinsessoja ja kitisijöitä.
vai
b. Onpa kurja lukea, että näin monella on ollut huonoja kokemuksia. Minulla onneksi on hyviä kokemuksia sairaalasta niin synnytysosastoilta kuin muiltakin osastoilta.
Eihän sairaalat yleensäkään mikään lepokoti ole, olit millä osastolla tahansa. Siellä on ne muut asiakkaat ja sitten ne rankkaa duunia tekevät hoitajat.
Joillakin synnäreillä on se hyvä puoli, että voi varata perhehuoneen. Mulla on onnistu se kahteen kertaan. Eipä kukaan ravannut ja älämölöttänyt missään. Päinvastoin ihmettelin, ettei ne hoitajat kovin usein käy, todella rauhassa saatiin olla. Toisessa synnytyksessä koko sairaalassa oli mun lisäksi toinen synnyttäjä. Ehkä hoitajat veti lonkkaa kerrankin, kun me pärjättiin kyllä. Lähdinkin sitten seuraavana päivänä jo pois,kun oli niin reipas olo.
Ketjussa on huonoja kokemuksia ja sitten myös väärinymmärryksiä. Vasta synnyttänyt äiti on hormonaalisista syistä vieläpä herkistynyt ja sairaalassaoloaika menee hormonimyrskyssä, joka aiheuttaa alakuloisuutta ja itkuherkkyyttä. Silloin henkilökunnan tulee olla erityisen ajatteleva kommunikoidessaan äidin kanssa.
Osa valittaisi, vaikka mitä tekisi, mutta se ei oikeuta huonoa kohtelua. Ennen oli myös huonoa kohtelua. Kätilöt saattoivat olla hyvinkin ilkeitä eikä kivunlievitystä saanut. Kiire ja resurssipula ovat puolestaan oikeita ongelmia nykyään joka osastolla.