Voiko skitsofrenia olla niin lieväoireinen, että se jää diagnosoimatta?
Kommentit (20)
Voi jäädä alkuun diagnoisoimatta, jos on hitaasti alkava skitsofrenia, tai saatetaan sekoittaa masennukseen, jos oireina on esim. eristäytyneisyyttä ja apaattisuutta.
Onko suvussa skitsofreniaa?
Mun mielestä ei. Kun mä jotekin ajattelen niin, että moni mielisairaus on ihan samaa "kamaa" kuin normaalin ihmisen lievästi poikkeava käytös tai yksittäinen pieni oire mutta mt-diagnoosin saaneilla samat käytöshäiriöt harhat ja muut ovat niin rampauttavalla tasolla, ettei normielämä suju ja silloin saadaan diagnoosi. Tyyliin kaikkihan voivat väsyneenä kuulla harhaäänenä jonkun tervehtivä itseään mutta skitsofreniassa oire kuuluu usein ja saa muita vahingollisia muotoja, esim. ääni käskee tap -pamaan itsen tai jotain. JOten tällä tavalla ajateltuna mä funtsisin, että jos oireet on mietoja, ei vielä ole skitsofreenikko. Mutta en tiedä. Tunsin aikanaan yhden skitsofreenikon, siis aidon sellaisen ja oli tosi surullinen tapaus. SIksi mua aina vähän ällöttää, kun täällä ihan tavalliset pieniä käytöshäiriöitä omaavat ihmiset shoppailee itselleen kaiken maailman diagnooseja. Eivät ehkä shoppailisi, jos olisivat nähneet niitä, joille diagnoosit oikeasti kuuluu ja jotka ovat oireidensa rampauttamia.
No ei voi olla, koska skitsofrenia tarkoittaa kattodiagnoosia rankoille psykooseille, eivätkä ne kyllä jää huomaamatta.
No ei todellakaan voi jäädä diagnosoimatta ainakaan lieväoireisuuden vuoksi.
Voi esim siinä tapauksessa jos ihminen käyttää huumeita. Silloinhan ei edes lähdetä tutkimaan mitenkään, niin kauan kun henkilö on huumeriippuvainen. Toisaalta taas moni saattaa ”lääkitä” itseään, jos vaikka on niitä lieviä oireita. Ja ne lievät oireet saattavat huumeidenkäytön seurauksena muuttua vakavaksikin (rajut psykoosit jne), mutta kaikki laitetaan huumeiden piikkiin.
Mutta vastaus kysymykseen: kyllä.
Voi. Uskon eräällä muusikkonaisella olevan se.
Hyvä, että pystyy elämään sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Uskon eräällä muusikkonaisella olevan se.
Hyvä, että pystyy elämään sen kanssa.
Miten tunnistat jos lieväoireinen?
Naisten ja miesten skitsofrenioissa on eroja mikä vaikeuttaa naisten skitsofrenian diagnosoimista.
Itse olen ocd diagnoosin saamisesta asti miettinyt skitsofrenian mahdollisuutta. Heittää meinaan aikalailla todellisuudentajua ne pakkoajatukset. Välillä ne on esim. Ihan harhaisia pelkoja joissa luulen vaikka satuttaneeni jotain ihmistä jne.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/b4c617d5-c065-4e2b-bc79-ddfd…
Vierailija kirjoitti:
Naisten ja miesten skitsofrenioissa on eroja mikä vaikeuttaa naisten skitsofrenian diagnosoimista.
Itse olen ocd diagnoosin saamisesta asti miettinyt skitsofrenian mahdollisuutta. Heittää meinaan aikalailla todellisuudentajua ne pakkoajatukset. Välillä ne on esim. Ihan harhaisia pelkoja joissa luulen vaikka satuttaneeni jotain ihmistä jne.
Luin ton il jutun. Mitä tarkoittaa "seksuaaliset harhat" tossa naisten skitsofreniassa?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei. Kun mä jotekin ajattelen niin, että moni mielisairaus on ihan samaa "kamaa" kuin normaalin ihmisen lievästi poikkeava käytös tai yksittäinen pieni oire mutta mt-diagnoosin saaneilla samat käytöshäiriöt harhat ja muut ovat niin rampauttavalla tasolla, ettei normielämä suju ja silloin saadaan diagnoosi. Tyyliin kaikkihan voivat väsyneenä kuulla harhaäänenä jonkun tervehtivä itseään mutta skitsofreniassa oire kuuluu usein ja saa muita vahingollisia muotoja, esim. ääni käskee tap -pamaan itsen tai jotain. JOten tällä tavalla ajateltuna mä funtsisin, että jos oireet on mietoja, ei vielä ole skitsofreenikko. Mutta en tiedä. Tunsin aikanaan yhden skitsofreenikon, siis aidon sellaisen ja oli tosi surullinen tapaus. SIksi mua aina vähän ällöttää, kun täällä ihan tavalliset pieniä käytöshäiriöitä omaavat ihmiset shoppailee itselleen kaiken maailman diagnooseja. Eivät ehkä shoppailisi, jos olisivat nähneet niitä, joille diagnoosit oikeasti kuuluu ja jotka ovat oireidensa rampauttamia.
Lievästi oireileva on skitsotyyppinen tai skitsoidi.
Jokatapauksessa siinä psykoosi vaiheita. Eli et voi välttyä tutkimuksilta. Päätteleppä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ton il jutun. Mitä tarkoittaa "seksuaaliset harhat" tossa naisten skitsofreniassa?
Erotomania, eli uskoo olevansa suhteessa jonkun kanssa, että julkkis on rakastunut häneen tms.
Tiedän erään, joka kärsii tästä (nuorena uskoi että eräs poptähti on hänen poikaystävänsä).
Vierailija kirjoitti:
Jokatapauksessa siinä psykoosi vaiheita. Eli et voi välttyä tutkimuksilta. Päätteleppä tästä.
Ihminen välttyy tutkimuksilta kun ei mene niihin.
Psykoosin ennakko-oireethan eivät ennusta luotettavasti skitsofrenian puhkeamista itsessään vaan ainoastaan silloin, jos ne yhdistyvät edeltävään psykiatriseen hoitoon ja muihin skitsofrenian riskitekijöihin kuten perhetaustaan ja lapsuusiässä koettuihin traumoihin.avallaan ihminen jolla on voimakkaasti kumuloitunut näitä riskitekijöitä, joutuvat psykiatriseen hoitoon jo paljon ennen kuin saavat skitsofreniadiagnoosins käyttävät kuusitoista kertaa todennäköisemmin neuroleptejä ennen skitsofreniadiagnoosiaan. Tutkimusten mukaan melkein mikä tahansa ei-psykoottinen mielenterveyshäiriödiagnoosi nostaakin skitsofrenian puhkeamisen todennäköisyyttä 10-20 kertaiseksi.
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-psychiatric-sc…
Syynä voi osin olla hoito itsessään tai sen tehottomuus. Esimerkiksi Aaltonen et al (2011) mukaan avoimen dialogin mallilla saatiin psykososiaalisella tarpeen mukaisella hoidolla laskettua uusien skitsofreniadiagnoosien ilmaantuvutta 90 % muutamassa vuodessa. 33/100 000 3/100 000 ihmistä kohden. Tavallaan käypähoitomalli kroonistaa ja pahentaa mielenterveysongelmia niin voimakkaasti, että osa paljon riskitekijöitä omaavista potilaista ajautuu psykoosiin ihan turhaan ja saa jopa skitsofreniadiagnoosin. Skitsofreniaa olisi helppo ehkäistä tarpeen mukaisella hoidolla. Ei sitä mitenkään väärin diagnosoida vaan on nyt vaan fakta, että mielenterveysongelmat kasaantuvat tietyillä paljon mielenterveysongemien riskitekijöitä omaaville ihmisille. Monilla on ihan oikeasti ennen psykoosia depressio, syömishäiriö tai päihdehäiriö ja se ja sen hoitaminen monikertaistaa psykoosin todennäköisyyttä.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17522439.2011.601750
Skitsofrenia voi olla kapea-alainen,muttei lieväoireinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi ei lopu itsestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi ei lopu itsestään
Tottakai loppuu, hermoromahdukset varsin tavallisia ja niistä paranee ajan kanssa.
”F20.6 Erityisosatekijätön skitsofrenia. Tämä on harvinainen häiriö, jossa potilaan käytös muuttuu huomaamatta mutta etenevästi omituiseksi.”
Voi, ja toisekseen moni skitsofreenikko on sen verran haastava henkilönä, että monesti se diagnoosi jää hankkimatta ja saamatta jo sen tähden ettei hoitohenkilökunta uskalla/jaksa/osaa puuttua tapauksiin, joissa "potilas" jokseenkin pystyy omat asiansa vielä hoitamaan.