Ruokakulut minimiin, miten?
Kuinka viikon ruoat saa käytännössä ostettua yhdellä kauppareissulla? Olen tätä yrittänyt jo aika kauan toteuttaa, mutta siinä käy vain niin että mies ja lapset syövät sitä enemmän mitä enemmän ruokaa kaapista löytyy. Ei auta mun puhe siitä että ruoan on tarkoitus riittää moneksi päiväksi. Miten saa etenkin isommat lapset ja miehen pidettyä pois jääkaapilta? Ei se toimi siinä vaiheessa kun lapset on jo isoja että äiti suunnittelee listan tyyliin "aamulla kaurapuuro ja ruisleipä, muki maitoa. Iltapala viili ja hedelmä.." Muutenkin aika turhauttavaa kun itse vertailee jauhelihojen kilohintoja ja sitten perjantaina mies hakee kassillisen sipsiä, karkkia, olutta ja pekonia. Ja puhuttu tästä on eli se ei ole tehonnut.
Kommentit (17)
Meillä sama ongelma. 3 teiniä ja raskasta työtä tekevä mies. Ruokaa saa kantaa oikein tosissaan kotiin ja aina kuulee valitusta ettei ole mitään syötävää.
Teet jääkaappiin, pakastimeen ja kuivakaappiin tilan/hyllyn, jonka merkkaat EI SAA KOSKEA/OTTAA.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:56"]Älä käy kuin kerran viikossa kaupassa. Ilmoitat tämän perheellesi, että "syökää sitten siihen nähden että viikon päästä vasta täyttyy kaapit uudestaan". Jos miehesi käy välillä täyttämässä kaappia, niin so what? Eiks se oo vaan hyvä? Mä ainakin tykkäisin jos en olisi ainoa joka ostaa ruokaa tähän huusholliin.
[/quote]Toiskin ruokaa mutta en mä koe että oluen ja sipsien ostaminen mitään auttaa. Ite yritän olla ostamatta tollasia turhuuksia. Niin kuten sanoin niin puhuttu tästä on. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:59"]Teet jääkaappiin, pakastimeen ja kuivakaappiin tilan/hyllyn, jonka merkkaat EI SAA KOSKEA/OTTAA.
[/quote]Tämä oli hyvä vinkki. ap
Minä taas ihmettelen mihin ihmiset oikein saa säilöttyä ne viikon ruuat. Siis pelkkiä vihanneksia, hedelmiä yms. menee meillä suunnilleen suositusten mukainen määrä nelihenkisessä perheessä eli siitä jo tulee 14 kiloa. Tuohon lisäksi maitotuotteet (ei edes juomalla juoda maitoa ja sitä menee silti useampi litra viikossa), leivät päällisineen, lämpimien ruokien ainekset (ruokaa menee ihan hillittömiä määriä ja minä olen meistä "lihavin" painoindeksillä 23, mies ja lapset on ruipeloita). Ei meillä jääkaappi ja kuiva-ainekaapit vedä viikon sapuskoita mitenkään. Tietty jos kotona syödään vain pari ateriaa päivässä niin ymmärrän. Meillä lapset syö koulussa lounaan ja meillä vanhemmilla on lähes aina eväät töissä, muuten syödään kotona.
Jääkaapissa ei saa olla herkkuja. Jos siellä on raakaa jauhelihaa ja perunoita, salaattia ja kasviksia, niin ei kukaan käy napostelemassa jääkaappia tyhjäksi. Sitten ilmoitan kitisevälle perheelle, että ei tarvi pelätä nälkiintymistä, teen kyllä välipalaksi marjapuuroa ja perunarieskaa. Jos perhe sitten illalla haluaa napostella sitä jäljelle jäänyttä marjapuuroa, niin siitä vain! Ei kaadu budjetti siihen.
Tai sitten merkkaat hyllyt tai hyllyillä olevat korit maanantai, tiistai jne. Saa syödä vaan sen päivän ruoat, jos syö seuraavan päivän ruoat samalla, saa näkkileipää tai puuroa seuraavana päivänä.
Jos tavara kiertää jääkaapissa, niin hyvin mahtuu viikon ruuat.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:14"]Jos tavara kiertää jääkaapissa, niin hyvin mahtuu viikon ruuat.
[/quote]
Meillä riittää myös hyvin. Iso jääkaappi, joka tulee oikeasti tyhjäksi ja sitten taas täyteen. Joskus suunnittelu menee pieleen ja ruuat loppuukn eri aikoina. Joutuu käymään useammin kaupassa. Eihän monia hedelmiä (tai vihanneksia) jääkaapissa säilytetä.
Itse en silti tajua ruuassa pihistelyä. En voisi sanoa, ettei sitä saa syödä. Teineillä on oikeasti isompi ruokahalu (ja tarve saada lkaloreita) kuin aikuisilla. Olisi outoa ellei kotona saa syödä!
Pihistellään mielummin jostain muusta
Jos vaan ehdit niin leivot leipää itse. (itse leivon pari kolme kertaa viikossa sämpylöitä ja/tai pitaleipää, en tee koskaan kuin 3-4dl taikinan niin se on tosi nopeasti tehty) Aamulla keität puuron ja lisäksi teet esim.smoothien.
Tee yksinkertaisia ruokia, perunasta saa monenlaista hyvää ja halvalla. Osta kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia makujogurttien sijaan, ovat edullisempia ja täyttävämpiä.
Käytä linssejä ruoan jatkona. Itse syömme tosi edullisesti, 4henkinen perhe, viikossa menee ehkä 80-100e ruokiin. Ja syömme hyvin ja terveellisesti. Vielä halvemmallakin voisi mennä.
Ja yksi vinkki on se, että syötte tosiaan jääkaapin tyhjäksi ennen seuraavaa kauppareissua. Toki nyt jotain voita, juustoa tms.voi olla kaapissa. Jääkaapin jämillä ja kuiva-aineilla saa jo helposti parikin ateriaa tehtyä.
Tuohon en tiedä miten saisit perheesi käyttäytymään ruoan suhteen eri tavalla. En minä ainakaa halua ruokailuja rajoittaa
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:08"]Minä taas ihmettelen mihin ihmiset oikein saa säilöttyä ne viikon ruuat. Siis pelkkiä vihanneksia, hedelmiä yms. menee meillä suunnilleen suositusten mukainen määrä nelihenkisessä perheessä eli siitä jo tulee 14 kiloa. Tuohon lisäksi maitotuotteet (ei edes juomalla juoda maitoa ja sitä menee silti useampi litra viikossa), leivät päällisineen, lämpimien ruokien ainekset (ruokaa menee ihan hillittömiä määriä ja minä olen meistä "lihavin" painoindeksillä 23, mies ja lapset on ruipeloita). Ei meillä jääkaappi ja kuiva-ainekaapit vedä viikon sapuskoita mitenkään. Tietty jos kotona syödään vain pari ateriaa päivässä niin ymmärrän. Meillä lapset syö koulussa lounaan ja meillä vanhemmilla on lähes aina eväät töissä, muuten syödään kotona.
[/quote]
Iso jääkaappi, tarpeeksi kuiva-aine tilaa. Hedelmät hedelmäkorissa. Pakastimessa lihaa ym.
Miksi ei mahtuisi?
Oikeita ruokia riittävästi. Ne ei maksa paljoa. Kyllä kaikilla pitää olla oikeus syödä tarpeeksi. Ruokaa niin paljon, että teini voi halutessaan vaikka syödä iltapalaksikin. Vihanneksia, juustoa, leipää, puuroa ym menee myös. Muroja ei tarvita. Leipää voi leipoa itse.
Pakkaseen lihat ym.
Ruokaa ei kannata rajoittaa eikä korvamerkitä jääkaappiin. Kyllä kai kotonaan saa syödä!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:33"]Jos vaan ehdit niin leivot leipää itse. (itse leivon pari kolme kertaa viikossa sämpylöitä ja/tai pitaleipää, en tee koskaan kuin 3-4dl taikinan niin se on tosi nopeasti tehty) Aamulla keität puuron ja lisäksi teet esim.smoothien.
Tee yksinkertaisia ruokia, perunasta saa monenlaista hyvää ja halvalla. Osta kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia makujogurttien sijaan, ovat edullisempia ja täyttävämpiä.
Käytä linssejä ruoan jatkona. Itse syömme tosi edullisesti, 4henkinen perhe, viikossa menee ehkä 80-100e ruokiin. Ja syömme hyvin ja terveellisesti. Vielä halvemmallakin voisi mennä.
Ja yksi vinkki on se, että syötte tosiaan jääkaapin tyhjäksi ennen seuraavaa kauppareissua. Toki nyt jotain voita, juustoa tms.voi olla kaapissa. Jääkaapin jämillä ja kuiva-aineilla saa jo helposti parikin ateriaa tehtyä.
Tuohon en tiedä miten saisit perheesi käyttäytymään ruoan suhteen eri tavalla. En minä ainakaa halua ruokailuja rajoittaa
[/quote]
Tein eilen linssi-porkkana lasagnea. Hyvää oli. Tykkään punaisista linsseistä
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:32"]Itse en silti tajua ruuassa pihistelyä. En voisi sanoa, ettei sitä saa syödä. Teineillä on oikeasti isompi ruokahalu (ja tarve saada lkaloreita) kuin aikuisilla. Olisi outoa ellei kotona saa syödä! Pihistellään mielummin jostain muusta[/quote]
En usko, että kukaan haluaa kieltää teinejä syömästä kotona, vaan rajoittaa vähän sitä, mitä syödään. Onhan nyt ruokalistan suunnittelukin jo vähän haastavaa, jos kaikki availee kaapista pakkauksia mielensä mukaan, ei huomioi päiväyksiä (mikä pitäisi syödä ensin) ja kun alat valmistaa ruokaa, joku siihen varattu aine onkin syöty loppuun. Tolla tyylillä ruokaa menee helposti hirveästi hukkaankin.
Nälkäänsä pitää saada syödä, ja ruuan tulee olle monipuolista, mutta mun mielestä voi ihan hyvin rajoittaa, että mitä saa ottaa vapaasti ja mikä säästetään seuraavien päivien ruokiin.
Meillä menee älyttömästi rahaa ruokaan. 4 henkilöä syö yli 800 kuussa. Pääsiäisenä ei 300 riittänyt. Silti osaan tarvittaessa elää edullisemminkin. Ruuat syödään aina loppuun saakka, edullisia ruokia on vaikka kuinka paljon. Tykätään vaan syödä Hereford lihaa, ankan rintafilettä, luomuruokaa ym
Älä käy kuin kerran viikossa kaupassa. Ilmoitat tämän perheellesi, että "syökää sitten siihen nähden että viikon päästä vasta täyttyy kaapit uudestaan". Jos miehesi käy välillä täyttämässä kaappia, niin so what? Eiks se oo vaan hyvä? Mä ainakin tykkäisin jos en olisi ainoa joka ostaa ruokaa tähän huusholliin.