aloittelevan ratsastus vaatteet
Eli oon menossa huomenna ratsastamaan ja en ole mikään harrastaja vaan satunnaisesti käyn ratsastamassa.Minkälaiset vaatteet sopisivat ratsastukseen(sellaiset mitä nyt jokaisen vaatekaapista pitäisi löytyä)? Ja kumpparit olen aikomassa laittaa mutta haittaako jos niissä oon pitkä varsi? Ja käykö normi sornikkaat? Ja milliaset housut? Tuleeko ohuissa legginsseissä kylmä? T:15v teini:)
Kommentit (10)
Tällä säällä voi legginsseissä tulla kylmä. Verkkarit käy ihan hyvin ja kumisaappaissa se varsi on ihan hyvä juttu. Normisormikkaatkin käy, parempi jos löytyy jotain ei liukuvaa, jotain muuta kuin puuvilla siis. Pidä hauskaa.
Mä ratsastan usein farkuissa jos en jaksa vaihtaa housuja :D Jotkut väittävät, että saumat hiertävät mutta mua ei ainakaan ole hiertänyt. Ja käytänkin aina lähinnä ohuita halpisfarkkuja, voisi olla toinen juttu oikeiden farkkujen kanssa.
Entäs kollarit? Ja tuulitakki passaako?
Jos satunnaisesti käyt niin oikeastaan mitkä tahansa vaatteet käy. Legginseissä ei pärjää, tai en ainakaan itse pärjäisi. Ratsastushousujen idea on siinä että niissä on nahkapaikat niillä osin kun reitesi ja perseesi osuu satulaan, tämä siksi että kunnolla ratsastettaessa saumat ja rutussa olevat kankaat alkavat hiertämään. Mutta itse esim maastoillessa käytän välillä lökäreitä ja talvella toppahousuja, jjoten kyllä muillakin pärjää. Pitkävartiset saappaat ovat hyvät, pääasia on se että kengissä on tarpeeksi korkoa, ettei jalkaterä pääse missään tapauksessa luiskahtamaan jalustimen läpi. Turvajalustimet on tietysti erikseen, niiden kanssa voi ratsastaa vaikka lenkkareilla. Ja hanskoista vielä, että sormikkaat käy juu, mutta paremmat olisi jotkut nahkahanskat tai jotain vähän luisumattomampaa materiaalia olevat käsineet, joilla saa ohjista tukevan otteen, villaiset tms luistavat vähän ikävästi. Noin. Olikohan mulla muuta.. Kivaa tuntia. Sori kun tuli yhteen pötköön, ei voi mitään. :)
Jotkut joustavat housut joissa ei ole hankaavia saumoja. Kumisaappaat ovat ok, kunhan niissä on korko, eli ei mitään tasapohjaisia haisaappaita. Jos housut ovat collegehousut, tai muut "lökärit", kannattaa lahkeensuut tunkea sukkiin, muuten lahkeet saattavat hilautua ylös jalustinhihnojen vaikutuksesta. Ja jotkut hanskat tosiaan.
Jos innostuu ratsastuksesta enempikin, kannattaa sijoittaa ratsastushousuihin ja -saappaisiin, kumiset ovat luonnollisesti halvemmat kuin nahkaiset. Saappaiden sijaan voi hankkia myös lyhytvartiset ratsastuskengät ja minichapsit, jotka ovat eräänlaiset "säärystimet" ja toimivat ratsastuskenkien "varsina".
Verkkarit tai kollarit on ihan hyvät housuina. Laita vaikka pitkät kalsarit alle, jos ratsastat ulkona etkä maneesissa, on kai tulossa tuulista. Tuulitakki on hyvä. Kerrospukeutumista, että on helppo riisua, jos tulee kuuma. Kumpparit käy hyvin, varsinkin, jos niissä on korko, ei siis sellainen kiilapohja. Puuvillasormikkata paremmat olis vaikka sopivat työhanskat, jos löytyy. Ei siis hehtaarikokoiset näppylähanskat, vaan vaikka äitisi ihomyötäiset puutarhahanskat ;) Mukavaa ratsastustuntia!
Kiitos kaikille oikein paljon kun vaivauduitte minua auttamaan:)!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 19:06"]
Tällä säällä voi legginsseissä tulla kylmä. Verkkarit käy ihan hyvin ja kumisaappaissa se varsi on ihan hyvä juttu. Normisormikkaatkin käy, parempi jos löytyy jotain ei liukuvaa, jotain muuta kuin puuvilla siis. Pidä hauskaa.
[/quote]
Osta halvat työhanskat jostakin halpaliikkeestä. Sellaiset, missä on sormiosat "mokkaa." Nykyään löytyy sellaisia siroja työsormikkaita.
Jos alat harrastamaan ratsastusta useammin, kannattaa ilman muuta tsekata kirpparien tarjonta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 19:04"]Eli oon menossa huomenna ratsastamaan ja en ole mikään harrastaja vaan satunnaisesti käyn ratsastamassa.Minkälaiset vaatteet sopisivat ratsastukseen(sellaiset mitä nyt jokaisen vaatekaapista pitäisi löytyä)? Ja kumpparit olen aikomassa laittaa mutta haittaako jos niissä oon pitkä varsi? Ja käykö normi sornikkaat? Ja milliaset housut? Tuleeko ohuissa legginsseissä kylmä? T:15v teini:)
[/quote] sormikkaat*