Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teet kastikkeen pottujen kanssa tarjottaviksi

Vierailija
07.04.2015 |

Kun tuolla toisaalla jotkut parjaa tavallista ruskeakastiketta. Olen aina tehnyt esim. pottujen kanssa ruskeakastikkeen johon lisään lihat (jauheliha, lihapullat, porsaansuikale, naudansuikale ..).

Mielenkiinnosta kyselen ohjeita muunlaisiin kastikkeisiin jos ruskeakastike on niin epäterveellistä.

Ja nimenomaan pottujen kanssa, niistä emme luovu :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 18:00"]

Mitä sitä hyvää vaihtamaan. Palstalla halutaan vain hienostella ja lytätä peruskotiruoat. Mikään syömäkelpoinen ei ole niin epäterveellistä etteikö sitä voisi kohtuudella syödä, eikä mikään ole niin terveellistä, että sitä voisi syödä ylettömiä määriä lihomatta.

[/quote]

Hyvää kotiruokaa tuo jauhomössö - missä maku ja ravintoarvot?? Mä olen köyhästä duunariperheestä jossa ei edes 60 luvulla tehty ruskeaa kastiketta sellaisenaan, läskisoosi lähimpänä ja sitäkin vain harvoin. Kyse ei ole hienostelusta jos ei koe vehnäjauhoa terveellisenä ravintoaineena, sitä käytetään meillä leivonnassa. Mun lapset ei edes tiedä mitä ruskea kastike on eikä todellakaan ole jääneet mistään gourmet elämyksestä paitsi:)

2

Vierailija
2/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 18:00"]

Mitä sitä hyvää vaihtamaan. Palstalla halutaan vain hienostella ja lytätä peruskotiruoat. Mikään syömäkelpoinen ei ole niin epäterveellistä etteikö sitä voisi kohtuudella syödä, eikä mikään ole niin terveellistä, että sitä voisi syödä ylettömiä määriä lihomatta.

[/quote]

Hyvää kotiruokaa tuo jauhomössö - missä maku ja ravintoarvot?? Mä olen köyhästä duunariperheestä jossa ei edes 60 luvulla tehty ruskeaa kastiketta sellaisenaan, läskisoosi lähimpänä ja sitäkin vain harvoin. Kyse ei ole hienostelusta jos ei koe vehnäjauhoa terveellisenä ravintoaineena, sitä käytetään meillä leivonnassa. Mun lapset ei edes tiedä mitä ruskea kastike on eikä todellakaan ole jääneet mistään gourmet elämyksestä paitsi:)

2
[/quote]
Ehkä oppivat viimeistään koulussa tietämään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeakastike on niin herkkua!! Harmi että en itse osaa tehdä. Siskoni osaa ja hänen ollessaan meillä kylässä lapset pyytävät perunaa ja ruskeaa jauhelihakastiketta. Nam!

Vierailija
4/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 18:00"] Mitä sitä hyvää vaihtamaan. Palstalla halutaan vain hienostella ja lytätä peruskotiruoat. Mikään syömäkelpoinen ei ole niin epäterveellistä etteikö sitä voisi kohtuudella syödä, eikä mikään ole niin terveellistä, että sitä voisi syödä ylettömiä määriä lihomatta. [/quote] Hyvää kotiruokaa tuo jauhomössö - missä maku ja ravintoarvot?? Mä olen köyhästä duunariperheestä jossa ei edes 60 luvulla tehty ruskeaa kastiketta sellaisenaan, läskisoosi lähimpänä ja sitäkin vain harvoin. Kyse ei ole hienostelusta jos ei koe vehnäjauhoa terveellisenä ravintoaineena, sitä käytetään meillä leivonnassa. Mun lapset ei edes tiedä mitä ruskea kastike on eikä todellakaan ole jääneet mistään gourmet elämyksestä paitsi:) 2 [/quote] Ehkä oppivat viimeistään koulussa tietämään...

[/quote]

Ovat jo 25 v ja yli, ehkä joku makkarakastike oli pussijauhokastikepohjaan tehty mutta muuten ei koskaan ole pelkkää ruskeaa kastiketta koulussakaan tarjottu. Ei kyllä ollut 60-70 luvuillakaan.

Vierailija
5/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 21:15"]

Ruskeakastike on niin herkkua!! Harmi että en itse osaa tehdä. Siskoni osaa ja hänen ollessaan meillä kylässä lapset pyytävät perunaa ja ruskeaa jauhelihakastiketta. Nam!

[/quote]

Miksei jauhelihakastiketta voi tehdä niinpäin että ensin ruskistaa sipulin ja lihan, laittaa siihen mausteita,  lihalientä ja suurustaa sen jauholla jos tarvitsee? Näin mä tekisin jos pitäisi. Miksi pitää tehdä se rasvainen jauhomössö ensin ja monet vielä ruskistaa jauhelihan erillään?

Vierailija
6/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 35 vuotta tehnyt ruokaa kotona enkä ole koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta. Se ei vaan ole ravintoa mun mielestäni.

Mä teen stroganoffia, palapaistia, ossobucoa, jauhelihakastiketta, axoaa  yms mutta aina siten että ruskistan ensin lihat, sipulit ja kasvikset ja siihen lisään nesteen (tai jauhelihakastikkeeseen tomaattimurskan). Haudutan pari kolme tuntia ja suurustan sitten jos tarvis, usein keitän liemen kasaan jolloin siitä tulee tarpeeksi kiinteää ilman jauhosuurusta.

Vierailija
7/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoiden kanssa tietenkin perus ruskeakastike johon jotain sekaan. Spagetin kanssa tomaattinen jauhelihakastike (tomaattimurskaa/paseerattua tomaattikastiketta tmv.).

Vierailija
8/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/9 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä hallitsen kyllä ruskeankastikkeen teon, jos tarvitaan. En kuitenkaan ole sitä enää vuosikymmeniin laittanut, vaikka paljon perunoita keittelenkin. Käytän kastikkeen nesteenä joko tomaattimurskaa tai kokoonkeitettyä kermaa ja maustan sopivasti. Hyvä tulee niinkin ja sopii keliaakikoillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä