Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ihmiset tekevät joulusta niin vaikean?

Vierailija
23.12.2021 |

Kuten omat eläkeikäiset vanhempani. Valittavat jouluvalmisteluiden raskautta, mutta systemaattisesti kieltäytyvät kaikista ehdotuksista joilla taakkaa saisi kevennettyä.

- Olen ehdottanut perheen yhteistä jouluateriaa jossain kivassa ravintolassa, ei käy. Oltava kotona.
- Korona joulupöydässä pitää olla hirveä valikoima erilaista ruokaa. Mistään ei voi karsia, koska jouluna "kuuluu" olla kaikkia näitä ruokalajeja.
-Kaikki pitää leipoa ja valmistaa itse, vaikka todellakin olisi varaa hankkia osa valmiina/leipomosta tai käyttää edes valmistamiseen puolivalmisteita.
-Joulusiivous stressaa, mutta siivooja on täysin poissuljettu.

Mun mielestä kivan, rennon joulun saisi niin paljon pienemmälläkin vaivalla! Voisi käydä syömässä kunnon jouluaterian ravintolassa ja illemmaksi hankkia vain pari hyvää juustoa, suklaata, viiniä tms. Joulutortut, piparit, saaristolaisleivät ja joululimput hakisin suosiolla leipomosta ja muutenkin tilaisin valmiina mahdollisimman paljon. Siivouksen tilaisin siivousfirmalta.

Ärsyttää kun toiset ei edes yritä keventää kuormaansa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku asia mistä ne ei tekis vaikeaa. Valittaja sukupolvi.

Vierailija
2/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat eivät koskaan valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehkä iästä kiinni, noita on nuoremmissakin.

Valitus on osa jouluperinteitä? Ilman sitä tuntuu tyhjältä.

Vierailija
4/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyl tunne tollaisia ihmisiä. Omassa tuttavapiirissä ihmiset on muokanneet jouluperinteitä elämäntilanteen mukaan. Aika suppeaa ajattelua, että jotkut ikäluokat toimisivat vain ap:n ilmoittamalla tavalla.

Vierailija
5/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lopetin puhelun äidin kanssa. Koko puhelu koski sitä miten koko päivän on saanut siivota ja laittaa ja sitä ja tätä. Ei kelvannut apu yhtään mihinkään kun tarjosin.

Harmittaa jo että mennään sinne jouluksi. Koko huominenkin kuluu siihen marttyrointiin. Ensi joulu ollaan joko kotona tai jossain isälläni tai anopilla. Olen ihan loppu joka vuotiseen valitukseen.

Vierailija
6/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluateria ravintolassa, joka joulun päivä? Mites aamu ja iltapalat, pitääkö ne käydä ostamassa joka joulun päivä erikseen, minusta parasta joulussa on, että kaapissa on ruokaa aatosta ensimmäiseen arkipäivään ja sitten saa tehdä hernekeittoa. Toiseksi tiedän itse tekemäni ruuan olevan parempaa kuin ostettu ja paljon halvempaa.

Olin äitini 80v kanssa viimeisillä jouluostoksilla, poikettiin myös pari tervehdystä viemässä, kotiovelta kotiovelle 2h ja äiti oli ihan loppu.

Vähäinenkin ylimääräinen voi olla tosi rasittavaa vanhemmiten.

Siivoojan kyllä voisin ottaa.

Vierailija
7/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoremmat (nelikymppiset) tekee elämästä niin vaikean? Rutisevat joninjoutavista ja määräilevät vanhempiaan, eivätkä ota neuvoja vastaan.

Vierailija
8/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri lopetin puhelun äidin kanssa. Koko puhelu koski sitä miten koko päivän on saanut siivota ja laittaa ja sitä ja tätä. Ei kelvannut apu yhtään mihinkään kun tarjosin.

Harmittaa jo että mennään sinne jouluksi. Koko huominenkin kuluu siihen marttyrointiin. Ensi joulu ollaan joko kotona tai jossain isälläni tai anopilla. Olen ihan loppu joka vuotiseen valitukseen.

Mulla on ikävät vanhemmat ja toinen tosi pelottava/aggressiivinen joten emme ole siellä jouluna eikä juuri muulloinkaan, lähinnä joskus soitellaan. Emme siis kuormita jouluna heitä. Mutta he SILTI VALITTAA ja marttyroi ja syyllistää miten on raskasta laittaa joulua ja miten lasten syytä että joka joulu pitää tehdä asiat x, y, z ja niin edelleen. Ja me ei edes olla oltu siellä 20 vuoteen!

Ihan keskenään haluavat raivosiivota ja stressivalmistella ja marttyroida, kiukutella ja syyllistää. Se ei edes vaadi sitä että lapset olisi siellä jouluna.

Olen toki ennen omaa perhettä ollut jouluja siellä ja siellä oli aivan yhtä hirveää kuin lapsenaki . Enää en mene. Haluan kivan joulun enkä pelätä, varoa, olla varpaillaan ja kuunnella jatkuvaa arvostelua, haukkumista, syyllistämistä - ja pahimmillaan kokea uhkailua ja väkivaltaa.

Vierailija
9/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen miniäni laittaa sukujoulun viimusen päälle. Joka vuosi kotiin ostetaan uusia koristeita, joita onnsitten kaikki paikat täynnä.

Minä en perusta joulusta yhtään. Mukavaa, kun saa viettää monta rauhallista päivää omassa kodissa.

N63

Vierailija
10/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku asia mistä ne ei tekis vaikeaa. Valittaja sukupolvi.

Et voi yleistää. Minun vanhempani eivät valita koskaan vaikka syytäkin välillä olisi.

Vierailija
11/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on kuolleet mutta eivät koskaan valittaneet. Anoppini on myös leski ja meillä korona, joten emme pääse hänen kanssaan viettämään joulua. Hän ei valita yhtään mitään, on tyytyväinen kun yksi lapsenlapsista kävi viemässä kuusen ja moikkaamassa. Hieno tyyppi.

Vierailija
12/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille noille ”boomereille” jää myös se lapsiperheen joulu päälle. Meillä ei lapset ole vuosikymmeniin olleet vanhempiemme luona kun ovat niin kovia ottamaan kuppia ja sen jälkeen riitelemään. Sitä saatiin kokea ihan tarpeeksi lapsena.

Mutta he edelleen leipoo jo lokakuusta alkaen varmaan satoja pipareita, torttuja, ja tekevät valtavat määrät ruokaa ja aina pitää olla joku 7kg kinkku. Elävät edelleen harhaisesti jotenkin oletuksella että ovat yhä ”perhe” vaikka kaksin töröttävät. Sitten kutsuvat toki naapureita jossain vaiheessa syömään sitä puolijoukkuetason muonitusta.

Vierailija
13/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei valittanut yhtään, kun hänelle aiemmin soitin. Me on kyllä jo hyvissä ajoin sovittu, että jokainen tuo nyyttärityylisesti joulupöytään jotain, ettei kenenkään tarvitse tehdä yksin kaikkea. Silti joulupöydästä löytyy ne "kaikki pakolliset" itse tehtyinä.

Vierailija
14/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ravintola on edes auki jouluna? Siis sellainen, josta saa kunnollista jouluruokaa. Ja ymmärrän kyllä hyvin, että piparit ja tortut halutaan leipoa itse. Maku on ihan toinen kuin ostetuissa.

Siivouksesta sen sijaan on minusta täysin turha tehdä stressiä.

Vierailija
15/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toteutat jouluaterian ravintolassa näin korona-aikaan? Meidä kaupungissa ei onnistu ainakaan missään

Vierailija
16/20 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmitti vanhempieni joulun ”yksinkertaisuus” nuorena. Heillä ei ole kovin montaa sorttia ruokaa ja siivouskin on tavallista arkisiivousta vastaava. Nyt olen ominut saman tavan ja stressaan joulusta todella vähän.

Vierailija
17/20 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62 enkä valita! En ota stressiä, en yksin passaa kerään, kaikki sujuu yhteistyöllä. Kyllä ne valittajat on ihan toiset ikäluokat! Mikä tyhmä aloitus!

Vierailija
18/20 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmitti vanhempieni joulun ”yksinkertaisuus” nuorena. Heillä ei ole kovin montaa sorttia ruokaa ja siivouskin on tavallista arkisiivousta vastaava. Nyt olen ominut saman tavan ja stressaan joulusta todella vähän.

Tuohan on se paras tapa!

Vierailija
19/20 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa harmitti lapsuudenkodin joulun (ja kaikkien muidenkin juhlien) vaatimattomuus. Vedän omat jouluni ihan överiksi, kaikkea pitää olla ja joulua vietetään monta päivää.

Vierailija
20/20 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajaa löytyy joka ikäryhmästä. Minä en valita kun teen sellaista joulua kunntykkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan