Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampere vai Turku?!

Vierailija
07.04.2015 |

Mies jätti ja nyt on niin sanotusti Suomen kartta auki, voisin siis muuttaa minne vaan, mutta ajattelin kuitenkin näitä kahta ihanaa kaupunkia, missä olen käynyt, mutten kuitenkaan asunut kummassakaan. Nyt siis tarvitsen teidän asiantuntevaa apua muuttopäätöksessäni ja kertokaa kumpi kaupunki olisi oma suosikkinne ja miksi? Työtä näyttää löytyvän kummastakin kaupungista kohtuullisen hyvin, mutta kummassa olisi elämisen meno mukavampaa? Olen 40v nainen, mutta sydämeltäni nuori ja haluaisin mennä viuhtoa vielä vähän yöelämässäkin.

Helsingissä olen asunut viimeiset 15v. ja se ei koskaan ole tuntunut kotikaupungilta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku

Vierailija
2/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere

Vierailija
4/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaistuneena sanon tietysti että Turku, jos kerran töitä löytyy kummastakin. Jos työt olisi tiukassa, niin suosittelisin Tamperetta, kyllä se taitaa valitettavasti olla positiivisemmassa kehityssuunnassa kuin Turku, joka on aika pahasti jämähtänyt johonkin menneisyyteen.

Vierailija
5/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kummasta löytyy ekana töitä? Molemmat kivoja kaupunkeja :)

Vierailija
6/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku on niin perseestä ko olla ja voi. Odotan innolla kun pääsen kesälllä muuttamaan sieltä pois! Ja monesti päivitellyt että olisi nimenomaan pitänyt muuttaa Treelle! Eli jos multa kysyt niin Tampere aivan ehdottomasti. Turkulaiset on niin vittumaisia.

Vierailija
7/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin mukavia kaupunkeja, muuta siihen josta saat paremman työn.

Vierailija
8/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:13"]

Turku on niin perseestä ko olla ja voi. Odotan innolla kun pääsen kesälllä muuttamaan sieltä pois! Ja monesti päivitellyt että olisi nimenomaan pitänyt muuttaa Treelle! Eli jos multa kysyt niin Tampere aivan ehdottomasti. Turkulaiset on niin vittumaisia.

[/quote]

Taitaa ihan pikkusen johtua omasta asenteestasi ettet viihdy. Itse olen tänne muualta muuttanut, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa Turkulaisista. Kai sitä jokainen sopeutuu minne haluaa sopeutua. Itseä on kyllä alkanut ärsyttää hämäläisten hitaus. Tampereella käydessä tuntuu että ei vaan jaksa odottaa että saa vastauksen tai että toinen saa tehtyä sen mitä on tekemässä.

Vierailija
9/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on tietysti tärkeä pointti, mutta jos on rannikolta, haluaa loppujen lopuksi rannikolle. Turku ja Tampere ovat molemmat ihania kaupunkeja, olen molemmissa asunut useita vuosia. Itse pidän Tampereesta enemmän, mutta siellä ei tuoksu oikealta. Se on se meri-ilma, jonka hajua ei edes tajua, ennen kuin pitkän sisämaaelämän jälkeen käy rannikolla. Silloin iskee kunnolla palleaan ymmärrys, että tätä se koti-ikävä tarkoitti. Järvi-ilmasto ei ole ollenkaan sama asia. Sitten toisaalta on se juttu, että Turussa tuulee mutta kevät tulee aikaisemmin. Tampereella on talvisin enemmän lunta mutta kevät on pitkä ja vetinen.

Vierailija
10/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Åbo

Vierailija
11/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Tampereelta kotoisin, joten valitsisin sen, mutta varauksettomati en voi suositella.

Tampere on kasvusuunnassa, työtilanne tuntuu olevan hyvä ja koko ajan uusia pikkuputiikkeja ja ravintoloita ym. sikiää. Viimeisten kymmenen vuoden aikana muutos on ollut hurja. Ulkoilumahdollisuudet hyvät molempien järvien rannoilla ja liikenneyhteydet hyvät niin pohjoiseen kuin eteläänkin. Hämäläisten hitaus, puhumattomuus ja penseys voi tosin masentaa eläväisempään tottuneen. Oma (ulkomaalainen) mieheni ei kotiutunut Tampereelle, se on vielä monin tavoin takapajuisempi kuin rannikkokaupunki Turku. Suomalaiselle tilanne on kuitenkin varmaan eri ja - kuten nyt ylipäänsä aina Suomessa - kunhan hankkiutuu osaksi samanhenkisten ihmisten yhteisöjä (harrastus, yhditys tms.) saa pikkuhiljaa ystäviäkin. Nykyään monet kyllä muuttavat Tampereelle opiskelemaan/töihin, joten kaikki eivät ole hämäläisiä syntyjään.

Turku omasta mielestäni on jotenkin monikulttuurisempi ja Tamperetta edellä kulttuurin kehityksessä. Turkulaiset ovat ainakin näin vierailijan näkökulmasta hauskempia supliikkityyppejä kuin hitaat hämäläiset. Mielikuvat Turusta perustuvat kuitenkin vain vierailuihin parin vuoden välein viimeisten parin vuosikymmenen ajalta. Asuminen siellä voi olla ihan eri asia. Jos kaipaat merta ja rannikon luonto on sinulle omiaan, et Tampereelta sitä löydä, vaikka Näsijärven selkä melko aava onkin. Turussa meren läheisyys tuntuu.

Vierailija
12/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain osa suomalaisista (ml. turkulaiset) jaksanee vouhottaa merestä suupieli vaahdossa. Valtaosalle se ei kai ole mikään elämän ja kuoleman kysymys, minulle ainakin viehättävässä järvimaisemassa on kylliksi. Tuo merellisyys sopii parhaiten purjelaivojen ja kärrypolkujen aikakaudelle. Oikeastaan Ruotsin-laivat muodostavat sen ainoan syyn, mikä meressä minua vetäisi puoleensa.

Heimomytologiat ovat kaiketi pelkkiä myyttejä, joita  Topeliuksesta lähtien (Maamme-kirja) takavuosikymmeninä paukutettiin oppilaiden päähän. Stereotypiat ovat tietysti niihin uskoville totta. Korkeintaan Helsingin näkökulmasta katsoen elämänmeno voi olla rauhallisempaa ja ehkä rennompaakin. Pitää tosiaan paikkansa, että syntyperäiset tamperelaiset ovat kaupungissaan vähemmistössä. Heidän osuutensa saattaakin olla pienempi kuin Turussa. Mene ja tiedä, ns. "tietäväiset tahot" ovat toisinaan olleet sitä mieltä, että Turku on näistä kahdesta kaupungista se sisäänpäinlämpiävämpi ja nurkkakuntaisempi, jonka piireihin voi olla vaikea päästä.

Vierailija
13/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on puolensa. Jos ihan kaupunkikuvaa ajattelee, niin Tampere voittaa. On Tammerkoski ja komeat järvet molemmin puolin. Kurainen Aurajoki ei pärjää, ja mikään merikaupunki Turku ei todellakaan ole, jos vaikka Kotkaan, Helsinkiin tai Vaasaan vertaa. Toisaalta Turussa henkii pitkä historia edelleen upeasti.

Vierailija
14/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Turkulainen ja sanon suoraan muuta Tampereelle.

Turku on turvaton ja maahanmuuttajien kanssa todellisia ongelmia, keskun alueella ei voi yksin liikkua iltaisin varsinkaan naisena. Nyt viimeaikoina tulleet irakilaiset hakkasivat viikonloppuna torilla ihmisiä poliisin pystymättä pysäyttämään väkivaltaa ja riehumista, veivät maineensa puhdistamiseksi muutaman putkaan.

Brahenkadulla lauantaina ystäväni tuli kaveriltaan ja joutui juoksemaan pakoon näitä irakilaisia, isoissa laumassa uhkailevat ja Turun poliisi pakenee paikalta.

Esim tilanne, jossa irakilaiset alkoi kertyä torille ja riehuminen alkoi, niin poliisi pakeni paikalta. Olevinaan muihin töihin, mutta totuuden näki, etteivät uskalla puuttua.

Joonas Tikkahan (tv poliisi)  oli kutsunut Runosmäessä asukkaita "pelkureiksi" kun kyselivät lasten kolumatkan turvallisuudesta ja yksin liikkumisesta irakilais-raiskareiden joukossa.

Vierailija
15/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turusta on sitten huonot liikenneyhteydet kaikkialle muualle paitsi Helsinkiin. Ota tämä huomioon, jos on tarve käydä esim sukuloimassa muualla Suomessa.

Vierailija
16/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:13"]

[/quote] Olen tamperelaisena muuttanut Turkuun ja viihtynyt erinomaisesti yli 20v. Yhtään vittumaista turkulaista en ole vielä tavannut.

Vierailija
17/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:09"]Turusta on sitten huonot liikenneyhteydet kaikkialle muualle paitsi Helsinkiin. Ota tämä huomioon, jos on tarve käydä esim sukuloimassa muualla Suomessa.
[/quote]
Höpö höpö

Vierailija
18/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku

Vierailija
19/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:09"]Turusta on sitten huonot liikenneyhteydet kaikkialle muualle paitsi Helsinkiin. Ota tämä huomioon, jos on tarve käydä esim sukuloimassa muualla Suomessa. [/quote] Höpö höpö

[/quote]

No mutta tottahan se on, että Tampere on keskellä ja Turku nurkassa. Karttakin sen kertoo.

Vierailija
20/23 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sen työn kannalta. Tampere on toki kasvava, mutta työpaikat TODELLA kiven alla. Työttömyysprosentti huitelee jo peräkylien tasolla, muistaakseni viimeksi oli 18% luokkaa. Missään muussa isossa kaupungissa ei ole tällä hetkellä näin paha tilanne.

Itse en muuttaisi Helsingistä mihinkään. Oikein kateellisena katson Helsingin seudun työmarkkinoita täältä Tampereelta ja kiroa, miksi olen tänne jäänyt. Nyt muutto on vaan vaikeaa ja vielä yritetään sitkitellä hetki, josko tää tästä paranisi, ettei tarvisi repiä lapsia juuriltaan, jättää miehen alzheimeria sairastavaa äitiä (mies ainoa lapsia) ja kaikkia tuttuja kuvioita.