Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rakkaus ja välittäminen voi kuihtua ilman mitään todellista syytä?

Vierailija
23.12.2021 |

Esimerkiksi nykyään suuri osa avioliitoista päättyy eroon. Ymmärrän, jos suhteessa on ilmennyt rankkaa väkivaltaa tms, mutta oikeasti suurin osa suhteista päättyy ilman mitään radikaalia syytä. Ihmettelen kovasti tätä psykologiaa, että miten muka yhtäkkiä jostain ihmisestä voi tulla niin yhdentekevä, että hänestä on valmis luopumaan, vaikka joskus tämä sama henkilö tuntui koko elämän keskipisteeltä. Jos aidosti olet ikinä välittänyt jostain ihmisestä, niin ei hänestä halua luopua ihan vain huvikseen, kuten nykyään moni suhde tuntuu päättyvän.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voikaan. Simple.

Vierailija
2/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oikeasti lakkaa välittämästä sellaisesta ihmisestä, josta ennen on välittänyt, niin kyllä siihen täytyy olla aika isotkin syyt. Ehkä ulkopuolisesta voi näyttää, ettei hyvää syytä ole, mutta eipä niitä syitä aina kaikille kerrota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa. Mistä sait tämän tiedon, että suurin osa suhteista päättyy ilman varsinaista syytä? 

Vierailija
4/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset muuttuu. Ja niin kuuluukin tehdä. Minusta on traagista jos ihminen pysyy samanlaisena vuosikymmenet.

Vierailija
5/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolinen ei tiedä suhteen sisäisistä asioista mitään.

Itse erosin 20 vuoden liitosta ja moni varmasti kummasteli kun mies vaikuttaa varmasti ihan ok:lta.

Mutta he eivät tiedä kuinka hän minua kohteli huonosti, piti itsestäänselvyytenä vain tiuski ja kiukutteli. Mikään mitä koskaan tein ei ollut hyvä, kuinka hän arvosteli minua lasten kuullen. Kuinka paljon hän joi. Kuinka jätti koko talouden hoitamisen niskoilleni. Ei ulkopuoliset nähnyt mitään näistä. Näkivät vain kauniin kuoren jota ylläpidin kaikilla voimillani, kunnes sain tarpeekseni.

Vierailija
6/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin 20 vuoden liitosta ja moni varmasti kummasteli kun mies vaikuttaa varmasti ihan ok:lta.

Mutta he eivät tiedä kuinka hän minua kohteli huonosti, piti itsestäänselvyytenä vain tiuski ja kiukutteli. Mikään mitä koskaan tein ei ollut hyvä, kuinka hän arvosteli minua lasten kuullen. Kuinka paljon hän joi. Kuinka jätti koko talouden hoitamisen niskoilleni. Ei ulkopuoliset nähnyt mitään näistä. Näkivät vain kauniin kuoren jota ylläpidin kaikilla voimillani, kunnes sain tarpeekseni.

Näin se on: perheen tila ei näy ulospäin. Tulla kenenkään päsmäröidä millään "turhilla" eroilla.

Vierailija
7/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton tahtorakkaus/"rakkaus on valinta" -hömppä ei ole oikeaa rakkautta.

Vierailija
8/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kamelin selkä taittuu, niin tunteet kuolevat hyvin nopeasti.

Vierailija
9/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiosta jäi mieleen jonkun nuoren asiantuntijan lapsellinen kommentti, että erot ovat aivan turhia ja että ne vältettäisiin lähtemällä yhteiselle seksilomalle viikoksi.

Vierailija
10/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Väitän että kukaan ei eroa ”turhaan”. Raivostuttaa nämä eroavien arvostelijat. Itse kärsin henkisesti vuosikaudet ennen kuin ymmärsin erota.

Vierailija
11/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa. Mistä sait tämän tiedon, että suurin osa suhteista päättyy ilman varsinaista syytä? 

Se että tähän ei tule aapeeltä vastausta, kertoo kaiken olennaisen aloituksen tasosta.

Vierailija
12/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee epäkunnioittavaa käytöstä tunteet kuolee ennemmin tai myöhemmin. Ihmisen on pakko pelastaan itsensä jos toisen seurassa kokee huonoa oloa. Psyyke ei kestä muuten.

Myös vaikka olisi kuinka suuri rakkaus niin rumat sanat ja nimittely tappavat sen. Menetettyä rakkauden tunnetta ei saa takaisin enää jos kunnioitus menee.

Vierailija
13/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiosta jäi mieleen jonkun nuoren asiantuntijan lapsellinen kommentti, että erot ovat aivan turhia ja että ne vältettäisiin lähtemällä yhteiselle seksilomalle viikoksi.

Siinä ei mitkään seksilomat enää auta kunnon kasvettu erilleen. Naurettavia nämä jotka taivastelevat, että miksi sen kumppanin kanssa sitten menit yhteen. Kun se vaan menee niin, että ihmiset muuttuvat vuosien varrella. Jos hyvin käy niin kasvetaan samaan suuntaan tai sitten täysin eri suuntiin. Ei kahta erilaista ihmistä voi pitää väkisin yhdessä vaikka kuinka haluaisi. Myöskään kenenkään ei kuulu vain myötäillä toista sivuuttaen omat tunteensa j toiveensa.

Vierailija
14/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun rakkauden tappoi se jatkuva arvottomuuden tunne, ilkeät kommentit ja arvostelu.

Vierailija
15/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät erota rakkautta ja biologiaa; me ollaan kuitenkin ohjelmoituja eliöitä lisääntymishormoneilla ja ihastuksen tunteella, kuten eläimet. Jopa asiantuntijat pitävät sitä rakkautena, vaikka se ei sitä ole.

Vierailija
16/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella niinkin, että on opittu jo toisilta se mitä toisella on annettavaa. Eihän suhteen päättyminen välttämättä ole epäonnistuminen. Tietysti lasten kannalta ikävää.

Vierailija
17/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä olisinkin voinut edelleen rakastaa miestäni, mutta ajattelin sen näin päin: miksi yrittäisin pitää yllä rakkautta, kun se toinen osapuoli ei tunnu olevan tippaakaan kiinnstunut mun seurasta ja joka ei tunnu arvostavan mua lainkaan. Ei romanttinen suhde ole loppujen lopuksi sen kummallisempi kuin ystävyyssuhdekaan: se pitää jollain tavalla ansaita. 

Vierailija
18/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuminen on aivokemiaa, ihan niin kuin suuttuminenkin. Jossain vaiheessa rakkaus eli se tietty sötkötti dopamiinia, serotoniinia, oksitosiinia jne alkaa laimeta ja lopulta katoaa mutta elpyy ajoittain, jos jokin sen lvyttää. Eihän se kuitenkaan enää ole samaa kuin alussa, jolloin muistaakseni nimenomaan dopamiini on luomassa huumaavuuden tunnetta. Se tulvahtaa ilmoille vain silloin, kun suhde on uusi´. Myöhemmin kiinteässä parisuhteessa oksitosiini kai luo sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta se ei ole mitään niin sähäkkää kuin tuo dopamiinin päätä sekoittava vaikutus. Loppuparisuhde pelaa muutenkin ihan muilla jutuilla kuin alkuhuuma (jos sellaista suhteessa edes on alussa) kuten yhteenkuuluvuudentunteella, yhteisillä lapsilla, yhteisellä omaisuudella, turvallisuudentunteella. Mutta toi aivokemia on siinä vaiheessa ihan eri. On ihan hupsua suorastaan ajatella, etteikö rakkaus hiipuisi. Kun nimenomaan sen kuuluu hiipua, se on tunne ja se on aivokemiaa. Kuka sitäkään kestäisi, jos vihaisuus eli adrenaliini pörräisi koko ajan aivoissa? Tunteiden pitää tulla ja mennä.

Vierailija
19/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee epäkunnioittavaa käytöstä tunteet kuolee ennemmin tai myöhemmin. Ihmisen on pakko pelastaan itsensä jos toisen seurassa kokee huonoa oloa. Psyyke ei kestä muuten.

Myös vaikka olisi kuinka suuri rakkaus niin rumat sanat ja nimittely tappavat sen. Menetettyä rakkauden tunnetta ei saa takaisin enää jos kunnioitus menee.

Ei tarvitse olla edes rumia sanoja. Jos toinen ei esim. jaksa kuunnella, kun toinen kertoo itselleen tärkeistä asioista, niin siitä voi tulla aika lyöty olo. Jos elämänkumppania ei enää kiinnosta, voiko toinen hyvin vai huonosti, saati ettäyrittäisi auttaa, niin miksi jatkaa yhteiseloa. Elämä on sitten vain arjen yhteensovittamista sen toisen kanssa. Työlästä.

Vierailija
20/29 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti suurin syy eroihin on yksiselitteisesti suhteen arkipäiväistyminen. Moni ei käsitä, että jos aiot elää lopun elämäsi jonkun kanssa, niin ei se ole mitään purppuran väristä prinsessa ja prinssi-elämää. Jossain välissä pariskunnasta tulee kämppiksiä ja se on täysin normaali parisuhteen kaari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi