Haluaisimme alkaa tukiperheeksi, mutta hygieniajutut epäilyttävät
Meidän perhe siis olisi tavallinen, mukava perhe tukilapselle. Omat kaksi lasta ovat koululaisia. Meillä olisi aikaa, energiaa ja halua olla 3+-vuotiaan lapsen tukiperheenä.
Nyt esteeksi on nousemassa pelkoni mahdollisen lapsen epähygieenisuydestä. Olen tavallista tarkempi, että hiukset, kynnet, hampaat, vaatteet ym. ovat siistit ja puhtaat. Teen kaikkeni, ettemme saa täitä, kihomatoja jne. Onko mahdollista ottaa tätä asiaa esille vai leimaudunko kontroll7friikiksi? Vai onko parempi unohtaa koko ajatus tukilapsesta?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuki perhe on siksi, että jäin leskeksi. Meillä on tukiverkostoa (mummot, papat tädit, enot, sedät) hyvinkin saatavana. Mutta tuki perhe on siitä mahtava, että se varmasti keskittyy lapsiin ja mä voin hyvillä mielin ladata akkuja tai humputella omia. Välillä nimittäin tulee huono fiilis jos jättää lapset vaikka mummolaan viikonlopuksi että itse saisi omaa aikaa vaikka mun äiti tai ex-anoppikin kannustaa omaan aikaan.
Ollaan ihan siisti perhe, mäkin käyn hyväpalkkaisessa työssä, meillä omakotitalo Helsingissä ja talous kunnossa. Lapset siistejä ja suht hyvä käytöksisiä (mitä nyt nahistelevat keskenään ja jollekin tulee välillä itkut kuten äsken kun hävisi lautapelisssä).
Mitä tulee täihin ja kihomatoihin. Niin kyllä niistä on lappusia ja tiedotteita vaikka esim päikyt ja koulut ovat olleet meillä ns Helsingin parhaasta päästä. Ja niitä on valitettavasti meilläkin olleet kun lapset olivat pieniä ja päikyssä tarttui helposti. Se ei tarkoita, että lapsemme olisi olleet mitenkään likaisia.
Eli koitan tällä sanoa sitä ettei kyse ole aina siitä että olisi joku alkkis_perhe jossa lapset välillä heitteillä ja ruokaa eivät saa ja pesulla käyneet kuukausi sitten. Sellaisiakin on, mutta on meitä muitakin joilla se tukiperhe on.
Meillä on kyllä todella mahtava tuki-perhe ja joka on ottanut meidät lämpimästi vastaan. Jossa lapset rakastavat käydä ja itsekin kiitollisin mielin lapset sinne vien. Eli he tekevät tätä sydämellä. Heillä on myös toinen perhe myös ja siinä perheessä asiat ovat todella kurjasti. Mutta yhtä rakkaudella hoitavat ja huolehtivat toisen perheen lapsista joka vois AP:n mielestä olla painajainen jos ajattellee tätä AP:n aloitusviestiä.
ps tämä ei näytä julkaisevan tätä tekstiä vaikka miten yrittää. onko tässä kiellettyjä sanoja.
Mihin tarvitset tukiperhettä, jos on tukiverkostoakin? Eikö tunnu pahalta viedä jonkun paikkaa, jolla olisi paljon kipeämpi tarve palvelulle? Vaikeaa käsittää tällaista. 🤔
Ei ne lapset yleensä ole likaisia. Heillä on kyllä yleensä puhtaat vaatteet, toinen juttu vaan että onko ehyet. Niitä tukiperhettä tarvitsevia on sekä lastensuojelun, että sosiaalihuollon asiakkaana. Voit kertoa millaisista perheistä olette kiinnostuneita. Iän ja sukupuolen voitte valita. Uskon, että moni muukin käy erinäisiä prosesseja läpi, ennenkuin on valmiuksia ryhtyä tukiperheeksi. Onhan kyseessä teidän koti. Varmuutta tuo koulutus. Tämä on sinun prosessi, kun olet selvittänyt sen, asia hoituu omalla painollaan. Älä välitä ilkeilijöistä.
T. Perhehoitaja, tukivanhempi
Olen supertarkka. Silti lapsella ollut 3 kertaa täitä. Hoidettiin tietty heti koko perhe. Erittäin tarkasti.
Koulu omakotialueella. Vain yksi-ei supisuomalainen koulussa. Ihan tavislapsist tuli. Yksi kerta ehkä partiosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa jatkuvasti syyhyä, täitä ja kihomatoja tietyillä lapsilla. Nyt uutuutena toivat luteita kouluun. Kaikki nuo tarttuvat muille lapsille, eli vanhemmat hoitavat täit ja madot pois, mutta kun nämä tietyt eivåt hoida, niin taas ne tavalliset lapset saavat niitä.
Lastensuojelu ei voi auttaa, sillä jokaisella on oikeus olla täipää.
T. Koulunkäynninohjaaja Jyväskylästä
Esim. Syyhylääke on ihan törkeän kallista, vähävaraisilla ei taatusti ole varaa siihen. Aikoinaan jouduimme ostamaan jokaiselle purkin ja pieni puteli maksoi 25 euroa, 125 euroa oli aikamoinen lasku, vaikkei vähävaraisia silloin oltukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa jatkuvasti syyhyä, täitä ja kihomatoja tietyillä lapsilla. Nyt uutuutena toivat luteita kouluun. Kaikki nuo tarttuvat muille lapsille, eli vanhemmat hoitavat täit ja madot pois, mutta kun nämä tietyt eivåt hoida, niin taas ne tavalliset lapset saavat niitä.
Millaisilla lapsille? Tiedän koulun, jossa kaikki lapset oletettavasti tavallisia, mutta täitä ja kihomatoja ajoittain.
Tarkoitatko epätavallisilla esim. likaisista eläinkodeista tulevia vai mitä? Itse en ole muuta yhdistävää tekijää keksinyt, kuin eläimet.Minuakin kiinnostaa tämä, koska omilla lapsilla ei ole noita ollut, vaikkei olla hygieniafriikkejä. Millaisilla ihmisillä näitä sitten on? En ole löytänyt selittäviä tutkimuksiakaan, aina vaan sanotaan, ettei tiedetä mitkä tekijät lisäävät riskiä saada loisia.
Ei meilläkään ole koskaan matoja ollut, täitä tuli kerran alakoulussa. Ihan perussiisti perhe ollaan.
Mitä itse työni puolesta olen ollut tekemisissä matojen ja täiden kanssa, melko sattumalla se ensimmäinen kantaja on löytynyt katsomatta sos.taustaan ja levinneisyys samoin.
Onko ap:llä OCD? Tuollaiset ominaisuudet kätkevät taakseen usein lisää ongelmia.
Täitä ja muita tulee ihan kaikille vaikka sieltä koulusta, mutta ero on, että sosioekonomisesti heikot perheet eivät jaksa/viitsi/kykene hoitamaan asiaa, eli eivät jaksa/voi ostaa esimerkiksi täishampoota ja pestä vuodevaatteita ym. Kyseisillä lapsilla on sitten täitä jatkuvasti, ja he tartuttavat jatkuvasti muut. Näin olen alakoulussa paljon nähnyt. Yhdellä oppilaalla on tuhansia täitä hiuksissa, ihan näkee paljain silmin, kun ne vilistävät. Syyhy heillä on ollut yli kaksi vuotta. Vanhemmat sanovat, etteivät jaksa hoitaa pois, ei kuulemma haittaa elämää.
Ystäväni toimii sijaisperheenä. Lapsen mennessä viikonloppulomalle äitinsä luokse täitä ei ole, mutta saa täitä aina äitinsä luota, vaikka täinestoaineet käytössä. Äidillä on 6 lasta huostassa, mutta 4 kotona. Noilla neljällä on aina täitä, ja täit tarttuvat sijaislapseen.
Vierailija kirjoitti:
Täitä ja muita tulee ihan kaikille vaikka sieltä koulusta, mutta ero on, että sosioekonomisesti heikot perheet eivät jaksa/viitsi/kykene hoitamaan asiaa, eli eivät jaksa/voi ostaa esimerkiksi täishampoota ja pestä vuodevaatteita ym. Kyseisillä lapsilla on sitten täitä jatkuvasti, ja he tartuttavat jatkuvasti muut. Näin olen alakoulussa paljon nähnyt. Yhdellä oppilaalla on tuhansia täitä hiuksissa, ihan näkee paljain silmin, kun ne vilistävät. Syyhy heillä on ollut yli kaksi vuotta. Vanhemmat sanovat, etteivät jaksa hoitaa pois, ei kuulemma haittaa elämää.
Ystäväni toimii sijaisperheenä. Lapsen mennessä viikonloppulomalle äitinsä luokse täitä ei ole, mutta saa täitä aina äitinsä luota, vaikka täinestoaineet käytössä. Äidillä on 6 lasta huostassa, mutta 4 kotona. Noilla neljällä on aina täitä, ja täit tarttuvat sijaislapseen.
Sijaisperhe ja tukiperhe on kaksi täysin eri asiaa. Tukiperheen saa täysin eri kriteerein kuin sijoitus tehdään. Apn huoli on todella ylimitoitettu ja kontrollin tarve vaikuttaa suunnattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuki perhe on siksi, että jäin leskeksi. Meillä on tukiverkostoa (mummot, papat tädit, enot, sedät) hyvinkin saatavana. Mutta tuki perhe on siitä mahtava, että se varmasti keskittyy lapsiin ja mä voin hyvillä mielin ladata akkuja tai humputella omia. Välillä nimittäin tulee huono fiilis jos jättää lapset vaikka mummolaan viikonlopuksi että itse saisi omaa aikaa vaikka mun äiti tai ex-anoppikin kannustaa omaan aikaan.
Ollaan ihan siisti perhe, mäkin käyn hyväpalkkaisessa työssä, meillä omakotitalo Helsingissä ja talous kunnossa. Lapset siistejä ja suht hyvä käytöksisiä (mitä nyt nahistelevat keskenään ja jollekin tulee välillä itkut kuten äsken kun hävisi lautapelisssä).
Mitä tulee täihin ja kihomatoihin. Niin kyllä niistä on lappusia ja tiedotteita vaikka esim päikyt ja koulut ovat olleet meillä ns Helsingin parhaasta päästä. Ja niitä on valitettavasti meilläkin olleet kun lapset olivat pieniä ja päikyssä tarttui helposti. Se ei tarkoita, että lapsemme olisi olleet mitenkään likaisia.
Eli koitan tällä sanoa sitä ettei kyse ole aina siitä että olisi joku alkkis_perhe jossa lapset välillä heitteillä ja ruokaa eivät saa ja pesulla käyneet kuukausi sitten. Sellaisiakin on, mutta on meitä muitakin joilla se tukiperhe on.
Meillä on kyllä todella mahtava tuki-perhe ja joka on ottanut meidät lämpimästi vastaan. Jossa lapset rakastavat käydä ja itsekin kiitollisin mielin lapset sinne vien. Eli he tekevät tätä sydämellä. Heillä on myös toinen perhe myös ja siinä perheessä asiat ovat todella kurjasti. Mutta yhtä rakkaudella hoitavat ja huolehtivat toisen perheen lapsista joka vois AP:n mielestä olla painajainen jos ajattellee tätä AP:n aloitusviestiä.
ps tämä ei näytä julkaisevan tätä tekstiä vaikka miten yrittää. onko tässä kiellettyjä sanoja.
Mihin tarvitset tukiperhettä, jos on tukiverkostoakin? Eikö tunnu pahalta viedä jonkun paikkaa, jolla olisi paljon kipeämpi tarve palvelulle? Vaikeaa käsittää tällaista. 🤔
Kuten sanottu jäin leskeksi. Se oli sellainen tilanne mikä vaati sen, että se nimenomaan on tukiperhe ja sellainen perhe joka sitoutuu siihen todella. Miehen kuolema oli onnettomuus jossa osallisena myös lähisukua ja koska se oli niin traumaattinen ja vaikea tilanne kaikille niin haluttiin turvata lapsille tukiperhe ja sitä puolsi meidän auttava taho. Myöhemmin sitten kun lähipiiristä oli taas auttamaan normaalisti niin katsottiin sen tukiperheen olevan kuitenkin hyödyllinen lapsille ja tukiperhe halusi olla meidän elämässä jatkossakin ja ollaan heidän kanssa ystävystytty. Ei tunnu pahalta, koska perhe itse haluaa olla osa meidän kanssa. Tämä kuitenkin perustuu vapaaehtoisuuteen, ketään ei pakoteta mihinkään.
AP älä välitä näistä alapeukuttelijoista. Itselleni ei tulisi mieleenikään ottaa tukilasta ja yksi iso syy on juuri tämä hygieniajuttu. En itse edes ole mikään ylihygienisti, mutta maalaisjärjellä jo pystyy päättelemään että jos lapsella on tarve tukiperheelle ei siellä todennäköisesti hygienia-asiat ole samalla mallilla kuin mitä omassa kodissani on. Kaikkein hirveintä olisi saada tukilapsi, jonka vaatteet haisevat tupakalle ja ties mille yliannostellulle omolle (plus tietenkin ne mahdolliset täit ja syyhyt sun muut kammotukset).
BMW kirjoitti:
Ehkä olet saivartelija
AP:n kannattaa unohtaa koko tukiperhe-toiminta. Kunhan saat pomotettua omatkin lapsesi järjissään aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että toivat luteita kouluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö määrittelet tukiperheen tarpeen? Onneksi et, kun et ymmärrä pitää suutasi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Pilaat kaikkien jyväskyläläisten koulunkäyntiavustajien maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaat kaikkien jyväskyläläisten koulunkäyntiavustajien maineen.
Eikös niillä ole valmiiksi tuollainen maine?
Ravintola Tillikka (edesmennyt) sieltä löyty todellinen hygieenikko, mulla oli vähän juustoo nahan alla niin ei antanut ei ei
vv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö määrittelet tukiperheen tarpeen? Onneksi et, kun et ymmärrä pitää suutasi kiinni.
En, ikävä kyllä. Antaisin nimittäin mielummin tukiperheen sellaiselle, jolla hätä. En vaan siksi, että joku on jäänyt leskeksi, mutta kertoo kaiken olevan hyvin ja omaavansa tukiverkostoa. Toki silloin, jos tukiperheitä on ”liikaa”. Tosiasia kuitenkin on, että minet joutuvat odottamaan sellaista vuoden tai useitakin vuosia. Ja vieläpä sellaiset, joilla ei ole mitään tukiverkkoa ja asiat huonosti.
Meillä on ollut päiväkodissa luteita. Google-haulla löytyy kyllä, katsokaa vain. Monissa sairaaloissa on aina säännöllisesti epidemioita. Myös busseissa, junissa ym. on luteita Suomessa. Taloissa on paljon! Myös kaupoissa on ollut. Kannattaa avata silmät, jos ei ole näistä kuullut. Säännöllisesti on uutisoitu.
Et selvästi tiedä mitä tukiperhe edes tarkoittaa. Ei tukiperheen lapset ole mitään ryysyläisiä. Jos kelaat tuollaisia juttuja, et aidosti halua auttaa muita perheitä vaan kiillottaa omaa sädekehääsi ja saada lapsen ilman huoltajan vastuuta. Hanki rescuekoira.
Voi luoja varjele. Ei muuta ku kokeilemaan. Millaista luulet olevan halata ja sylittää likaisissa vaatteissa olevaa lasta? Saatikka silittää lapsen hiuksia, kun on likaiset ja rasvaiset. Meille kuitenkin lapset tulee aina puhtaina.