Miksi vauva/pikkulapsiperheen pitäisi jouluna matkustaa sukuloimaan?
Kysymys otsikossa. Nyt en puhu perheistä, joissa vanhemmat haluavat itse lähteä sinne sukuloimaan ja nauttivat siitä, vaan perheistä, joissa vanhemmat eivät haluaisi lähteä ja sukulaiset silti painostavat.
Minun on vaikea tajuta sitä, miksi niin monet olettavat vauva/pikkulapsiperheen matkustavan jouluna sukuloimaan, esimerkiksi mummolaan? Osa toivoo perheen matkustavan pitkänkin matkan päiväseltään ja käyttävän merkittävän osan päivästä autossa istumiseen. Toiset odottavat yökyläreissua tai jopa koko pyhien viettämistä kylässä.
Vauvan/pienten lasten kanssa on sata kertaa helpompaa olla kotona, kun on kaikki hoitotarvikkeet ja tutut tavarat ympärillä, vauvan/lapsen saa tuttuun sänkyyn nukkumaan ja iltarutiinit tehtyä normaalisti tavalliseen aikaan. Koti on vauvalle/lapselle turvalliseksi tehty, eikä tarvitse jatkuvasti olla siirtelemässä jotain särkyvää/vaarallista pois vauvan/lapsen ulottuvilta. Vauva/pieni lapsi ei edes itse tule myöhemmin muistamaan tuota mummolassa vietettyä joulua, joten siihenkin on turha vedota. Eli kyse on tuossa puhtaasti aikuisten toiveesta.
Sitä en ymmärrä, mikseivät terveet aikuiset (esimerkiksi terveet eläkeikäiset isovanhemmat) voi matkustaa jouluksi sen vauva/lapsiperheen luo, jos kerta haluaa viettää yhdessä joulua? Paljon helpompi on terveillä aikuisilla matkustaa sen lapsiperheen luo, kuin lapsiperheellä pakata iso kasa tavaraa ja lähteä sinne mummolaan. Jos osalle kynnyskysymys on se, että haluaa sen vauva/lapsiperheen joulupöytään syömään itsetehtyjä ruokia, niin miksei ota noita ruokia perheen luo mukaan tai tarjoudu laittamaan joulupöytää valmiiksi perheen luona?
Musta on ihan perussääntö kyläilyissä, että jos toinen vaivautuu luoksesi tuntikausien päästä, niin tarjoat heille yösijan. Oli sitten kyse sukulaisista tai ystävistä.