Miksi vauva/pikkulapsiperheen pitäisi jouluna matkustaa sukuloimaan?
Kysymys otsikossa. Nyt en puhu perheistä, joissa vanhemmat haluavat itse lähteä sinne sukuloimaan ja nauttivat siitä, vaan perheistä, joissa vanhemmat eivät haluaisi lähteä ja sukulaiset silti painostavat.
Minun on vaikea tajuta sitä, miksi niin monet olettavat vauva/pikkulapsiperheen matkustavan jouluna sukuloimaan, esimerkiksi mummolaan? Osa toivoo perheen matkustavan pitkänkin matkan päiväseltään ja käyttävän merkittävän osan päivästä autossa istumiseen. Toiset odottavat yökyläreissua tai jopa koko pyhien viettämistä kylässä.
Vauvan/pienten lasten kanssa on sata kertaa helpompaa olla kotona, kun on kaikki hoitotarvikkeet ja tutut tavarat ympärillä, vauvan/lapsen saa tuttuun sänkyyn nukkumaan ja iltarutiinit tehtyä normaalisti tavalliseen aikaan. Koti on vauvalle/lapselle turvalliseksi tehty, eikä tarvitse jatkuvasti olla siirtelemässä jotain särkyvää/vaarallista pois vauvan/lapsen ulottuvilta. Vauva/pieni lapsi ei edes itse tule myöhemmin muistamaan tuota mummolassa vietettyä joulua, joten siihenkin on turha vedota. Eli kyse on tuossa puhtaasti aikuisten toiveesta.
Sitä en ymmärrä, mikseivät terveet aikuiset (esimerkiksi terveet eläkeikäiset isovanhemmat) voi matkustaa jouluksi sen vauva/lapsiperheen luo, jos kerta haluaa viettää yhdessä joulua? Paljon helpompi on terveillä aikuisilla matkustaa sen lapsiperheen luo, kuin lapsiperheellä pakata iso kasa tavaraa ja lähteä sinne mummolaan. Jos osalle kynnyskysymys on se, että haluaa sen vauva/lapsiperheen joulupöytään syömään itsetehtyjä ruokia, niin miksei ota noita ruokia perheen luo mukaan tai tarjoudu laittamaan joulupöytää valmiiksi perheen luona?
Kommentit (21)
Ihmiset on laiskoja.
Ei jakseta itse lähteä kotoa mihinkään.
En ymmärrä, miksi kukaan lähtisi tuollaiseen reissaamiseen. Enkä sitä, miksi kukaan sitä edellyttäisikään. Aivan älytön konsepti.
Vanhat aina vetoaa siihen, kun ovat vanhoja. On niin mukava olla vaan omassa kotona.
Ei tämä rajoitu vain mihinkään lapsivuosiin.
Olimme ex-mieheni kanssa ihan aikuisia ja asuimme Helsingissä. Ex-miehen lapsuudenperhe odotti, että mies matkustaisi aina jouluksi lapsuudenperheen luokse kotipaikkakunnalle ja viettäisivät tismalleen samanlaiset jouluperinteet, kuin miehen lapsuudesta asti olivat viettäneet. Kutsu ei siis koskenut meitä molempia, vain miestä, vaikka olimme naimisissa. Silloin olisimme voineet toisinaan jouluiksi mennäkin käymään, jos kutsu olisi ollut molemmille, mutta tuo vain toisen kutsuminen ei ole kohteliasta. Vietimme joulut miehen kanssa kahdestaan Helsingissä. Eron jälkeen ex-anoppi oli varmaan maailman iloisin, kun sai aikuisen poikansa taas jouluiksi kotiin.
Kai jotkut muistelevat kaiholla omia lapsuusjoulujaan mummolassa ja haluavat samaa lapsenlapsilleen. Ei tajuta, että ei se Isla-Eevertti 1 v muista vielä mitään, vaikka mummolassa olisikin joulun.
Eikä ne rehellisesti sanottuna kaikille niin auvoisia nuo sukujoulut ole...
Meillä vietetään nyt ekaa joulua vauvan kanssa. Koko vauvavuoden on toistunut sama mantra, kun ihmiset hokevat, että tulkaa vauvan kanssa meille kylään.
Eivät tajua, että olisi meille helpompaa nähdä meillä kotona. Vauvan kanssa liikkeelle lähtö on työlästä. Harvan kaverin tai sukulaisen kotona on mitään hoitopöytiä, syöttötuoleja tms. Eikä vauva välitä siitä, onko nyt jonkun muun kodissa. Ainakin meidän vauvalle on ollut kivempi, kun on tuttu koti ja vieraat ovat se uusi jännittävä juttu.
Aika monet reissut on saanut vältettyä koronaan vedoten.
Meillä on aina sanottu että vietämme aaton ja joulupäivän perheen kesken, ja tulemme sitten vasta tapanina kylään isovanhemmille yms.
Olen 2-vuotiaan työssäkäyvä äiti. Lähden mielelläni pois kotoa anoppilaan verrattuna siihen että anoppi tulee meille. Ei tartte siivota, ei tartte tehdä itse ruokaa, mulla ei aika ja mielenterveys riitä siihen siistrystasoon missä kunnossa kämpän pitää olla kun joku tulee kotiin.
Kumma juttu tuo, että ne jouluruoat mielellään laitetaan omaan kotiin, mutta ei toisten kotona tai että edes otettaisiin mukaan. Osa on vielä niin ilkeitä, että sanoo, että jos ette tule jouluna meille, niin jää lahjat saamatta. No sitten jää. Ei ole sen väärti, että matkustaa tuntitolkulla jonnekin syömään sitä samaa porkkanalaatikkoa kuin mitä kotona saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 2-vuotiaan työssäkäyvä äiti. Lähden mielelläni pois kotoa anoppilaan verrattuna siihen että anoppi tulee meille. Ei tartte siivota, ei tartte tehdä itse ruokaa, mulla ei aika ja mielenterveys riitä siihen siistrystasoon missä kunnossa kämpän pitää olla kun joku tulee kotiin.
tämä ketju ei koske sinun kaltaisiasi. tietäisit, jos olisit lukenut aloitusviestin kunnolla...
Tuttu tunne täälläkin!
Lapsen syntyessä piti sanoa jo kuukausia etukäteen, että me sitten vietämme jouluaaton kotona oman perheen kesken, kuten on tähänkin asti aikana ennen vauvaa vietetty. Jos itse saisin päättää, niin oltaisiin oman perheen kesken vielä tapaninpäivänäkin, mutta anopista tämä on mahdoton ajatus. Päiväseltään tulevat sitten miehen vanhemmat käymään. Lapsihan ei vielä ikänsä takia tajua joulun vietosta vielä mitään. Omat vanhempani tulevat käymään vasta pyhien jälkeen, kun haluavat antaa meidän viettää joulua rauhassa ja tietävät, että ei ole mikään tulipalokiire nähdä juuri jouluna.
Heh, lapseni laskettu aika oli hieman ennen joulua, eli laskettuna aikana syntyessään olisimme juuri päässeet jouluksi kotiin sairaalasta.
Ja ex-anoppi suunnitteli, että totta kai vietämme joulun heillä mummolassa, kun itse saisin tuolloin vain levätä, eikä tarvitsisi miettiä itse jouluvalmisteluja 👍
Niin. Moniko ihan vastasynnyttänyt haluaa olla monta yötä kylässä, jossa ei kuitenkaan voi olla täysin kuin kotonaan?
Toisekseen, jos olisin synnyttänyt jouluntienoilla, niin ihan kyllä olisin jättänyt kaikki joulujutut sinä vuonna väliin.
Onneksi syntyi sitten vasta joulun jälkeen yliaikaisena, niin ei tarvinnut asiasta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Heh, lapseni laskettu aika oli hieman ennen joulua, eli laskettuna aikana syntyessään olisimme juuri päässeet jouluksi kotiin sairaalasta.
Ja ex-anoppi suunnitteli, että totta kai vietämme joulun heillä mummolassa, kun itse saisin tuolloin vain levätä, eikä tarvitsisi miettiä itse jouluvalmisteluja 👍
Niin. Moniko ihan vastasynnyttänyt haluaa olla monta yötä kylässä, jossa ei kuitenkaan voi olla täysin kuin kotonaan?
Toisekseen, jos olisin synnyttänyt jouluntienoilla, niin ihan kyllä olisin jättänyt kaikki joulujutut sinä vuonna väliin.
Onneksi syntyi sitten vasta joulun jälkeen yliaikaisena, niin ei tarvinnut asiasta vääntää.
Olisipa ollut ihana heti synnytyksen jälkeen mennä anoppilaan jälkivuodon ja maidonnoususta kipeän etumuksen kanssa. No ei todellakaan! Miksi anoppi ei ehdottanut, että voisi valmistella joulun teille kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi syntyi sitten vasta joulun jälkeen yliaikaisena, niin ei tarvinnut asiasta vääntää.Olisipa ollut ihana heti synnytyksen jälkeen mennä anoppilaan jälkivuodon ja maidonnoususta kipeän etumuksen kanssa. No ei todellakaan! Miksi anoppi ei ehdottanut, että voisi valmistella joulun teille kotiin?
No en kyllä olisi halunnut niinkään päin. Ihan olisi mennyt joulu rauhassa kotona valmisruokien kanssa, vauvaan keskittyen ja rauhoittuen.
Kun ne isovanhemmat olettaa että tottakai se lapsiperhe nyt kylässä on yhtä kotoisasti kotonaan niinkuin he itse.
Vierailija kirjoitti:
Kun ne isovanhemmat olettaa että tottakai se lapsiperhe nyt kylässä on yhtä kotoisasti kotonaan niinkuin he itse.
Mulla on kaikkea muuta kuin kotoisa olo anoppilassa. Ja ymmärrän myös, että miehelläni ei ole kotoisa olo omien vanhempien luona. Siispä kumpikaan ei oleta, että tärkeinä päivinä oltaisiin toisen vanhempien luona, vaan olla ihan omassa kodissa.
Joo, meillä pelkät vierailut lasten kanssa isovanhemmilla on vaikeita, kun heillä ei ole mitään lelula, niin omia pitää rahaata kassikaupalla mukaan ja silti lapset ottavat kaikkea rikkimenevää pöydiltä ja koko aika pitää olla vahtimassa ties mitä perintökalleuksia, joita ei ole voinut nostaa piiloon. Mielummin olen kotona, niin ei tarvitse pelätä että lapset ottavat jotain oiva toikan lasilintuja sohvapöydältä ja saksia (!) yöpöydiltä käteensä.
Varmaan ei osata sanoa ei omille vanhemmille. Ja onhan se toisaalta ihanaakin nähdä laajemmin perhettä jouluna, vaikka vähän raskasta onkin. Meidän perhe ei tänä jouluna lähtenyt mihinkään, koska meillä on itkuinen vauva, joka ei viihdy autossa lainkaan. Olisi kidutusta kaikille lähteä pidemmälle matkalle tällä porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ei osata sanoa ei omille vanhemmille. Ja onhan se toisaalta ihanaakin nähdä laajemmin perhettä jouluna, vaikka vähän raskasta onkin. Meidän perhe ei tänä jouluna lähtenyt mihinkään, koska meillä on itkuinen vauva, joka ei viihdy autossa lainkaan. Olisi kidutusta kaikille lähteä pidemmälle matkalle tällä porukalla.
Miksi muu perhe ei tule teille? Voisivat auttaa vauvan kanssa ja tehdä jouluvalmisteluja.
Meillä ei ole anopin mukaan tarpeeksi jouluista, joten ei halua tulla meille. Täytyy olla kovemman luokan jouluruokakattaukset, jouluverhot, reippaasti koristeita ja ehdottoman siistiksi kuurattu koti. Heille pitäisi sitten lähteä ajelemaan 3 h per suunta ja yöksi ei voi jäädä kun liian pieni kämppä. Jos ei yhteinen joulunvietto onnistu niin loukkaantuu verisesti.
itsekkyyttä. meillä ilmoitettiin hyvissä ajoin isovanhemmille, että tervetuloa meille jouluaaton jälkeen kylään. eiköhän toiset isovanhemmat alkaneet kärttää, että kyllä pitää pienen vauvan kanssa lähteä heille. kyllä kuuluu vauvan saada joulu isovanhempien luona.
onneksi sulattelivat asiaa jokusen viikon ja totesivat sentään sitten tulevansa joulupäivänä meille. jos eivät olisi muuttaneet mieltään, niin ei silti olisi menty isovanhemmille jouluna. rajansa kaikella.