Onko Saarioiselle annettu Suomessa joululaatikkomonopoli, kun 700g laatikosta joutuu maksamaan n. 3 euroa eikä vaihtoehtoja ole tarjolla?
Kun ainekset ovat juuresta, kermaa ja mausteita, ei tuon valmistuskustannukset ole varmaan kuin joitakin kymmeniä senttejä. Joo joo, on olevinaan kausi- ja erikoistuote jne., mutta silti!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse, siinä menee ehkä vartti aikaa ja uuni hoitaa loput. Olisit tehnyt sen jo, jos olisit aloittanut viestisi kirjoittamisen aikana.
En ole ap, mutta neuvotko, miten laatikot tehdään vartissa?
En ole tuo jolta kysyit mutta ei se varsinainen työvaihe vie enempää, vai kyttäätkö muutenkin kattilan tai uunin vieressä ruuan kypsymistä ja lasket sen ajanmenoksi?
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kyllä selkeä hinnanero ison ja pienen rasian välillä. Nyt pakottavat ostamaan ison rasian, kun pienen hinta nostettu ison kantaan.
Ei vaan kymmenen vuotta sitten ollut näin...
Minä ostin pienemmän ainakin koska en enempää tarvitse. Loppu menisi roskiin ja pienempi vie kauppakassissakin vähemmän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös laatikoita voi tehdä myös itse, vai olenko erehtynyt?
Mistä joululaatikon resepti? On vaan lanttu, porkkana yms. Mutta ei joululaatikon ohjetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kyllä selkeä hinnanero ison ja pienen rasian välillä. Nyt pakottavat ostamaan ison rasian, kun pienen hinta nostettu ison kantaan.
Ei vaan kymmenen vuotta sitten ollut näin...Minä ostin pienemmän ainakin koska en enempää tarvitse. Loppu menisi roskiin ja pienempi vie kauppakassissakin vähemmän tilaa.
Varmaan ostat, mutta itsellä tuntuu että hölmöä ostaa pieni rasia, kun iso on käytännössä saman hintainen. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kymmenen vuotta sitten ollut näin...Minä ostin pienemmän ainakin koska en enempää tarvitse. Loppu menisi roskiin ja pienempi vie kauppakassissakin vähemmän tilaa.
Varmaan ostat, mutta itsellä tuntuu että hölmöä ostaa pieni rasia, kun iso on käytännössä saman hintainen. Ei voi mitään.
Jos sen syö kokonaan, niin sitten se ei ole tyhmää, mutta jos siitä isosta laatikosta jää roskiin heitettäväksi, niin se on hölmöä. Tai jos se ison laatikon syöminen loppuun on sitten tapanina enää ikävä velvollisuus. Koska minulla ei ole elämä kiinni muutamasta eurosta, niin ajattelen aina näissä tilanteissa sen mukaan että a) mahdollisimman vähän hävikkiä b) sen verran ruokaa että sen syöminen on kivaa.
Suhteellisen usein sitten ostan sen pienemmän, vaikka kilohinta olisi isommassa halvempi. Jos on muutakin ruokaa ja sitä laatikkoa ei ole pakko henkensä pitimiksi syödä, niin kilohinnalla ei pahemmin ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse, siinä menee ehkä vartti aikaa ja uuni hoitaa loput. Olisit tehnyt sen jo, jos olisit aloittanut viestisi kirjoittamisen aikana.
En ole tuo jolta kysyit mutta ei se varsinainen työvaihe vie enempää, vai kyttäätkö muutenkin kattilan tai uunin vieressä ruuan kypsymistä ja lasket sen ajanmenoksi?
Juuri näin. Porkkanat saa nopeasti kuorittua, mutta kaupoissa on myytävänä myös pötköissä valmissosetta. Porkkanapalat vain veteen, jossa on suolaa ja sitten hengaat av:lla kunnes ne ovat puolikypsiä. Keitinvesi talteen ja siihen riisi kiehumaan. Soseuta porkkanat, lisää kerma, muna, maito ja mausteet. Riisien valmistuttua lisää ne ja koko höskä uuniin. Tadaa, laatikko on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Porkkanat saa nopeasti kuorittua, mutta kaupoissa on myytävänä myös pötköissä valmissosetta. Porkkanapalat vain veteen, jossa on suolaa ja sitten hengaat av:lla kunnes ne ovat puolikypsiä. Keitinvesi talteen ja siihen riisi kiehumaan. Soseuta porkkanat, lisää kerma, muna, maito ja mausteet. Riisien valmistuttua lisää ne ja koko höskä uuniin. Tadaa, laatikko on valmis.
Ei kuulosta vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vartissa kuorii, pilkkoo, keittää ja soseuttaa?
Joo ei, kattilan vieressä ei tarvitse seisoa ja katsoa porkkanoiden kypsymistä, mutta käytännössä olet kuitenkin sidottu keittiön läheisyyteen koko valmistumisajan ja tarkistamaan tilannetta säännöllisesti. Tämä ei ole mulle ongelma, osaan puuhata muuta samalla, mutta on ihan puppua sanoa, että vartissa on valmista ja uuni hoitaa loput.
-eri
"Sä voit aloittaa laatikkobisneksen: euron per rasia!"
Eipä ruokakauppojen hyllyille niin vain se halpistuote pääsekään... Sataprosenttisella varmuudella ei pääse, tai ainakin lähes. Et näköjään tiedä alan käytännöistä yhtään mitään. Kapitalisti kammoksuu kilpailua, vain juhlapuheissa siitä puhutaan nätisti... Katso tekoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen syö kokonaan, niin sitten se ei ole tyhmää, mutta jos siitä isosta laatikosta jää roskiin heitettäväksi, niin se on hölmöä. Tai jos se ison laatikon syöminen loppuun on sitten tapanina enää ikävä velvollisuus. Koska minulla ei ole elämä kiinni muutamasta eurosta, niin ajattelen aina näissä tilanteissa sen mukaan että a) mahdollisimman vähän hävikkiä b) sen verran ruokaa että sen syöminen on kivaa.
Suhteellisen usein sitten ostan sen pienemmän, vaikka kilohinta olisi isommassa halvempi. Jos on muutakin ruokaa ja sitä laatikkoa ei ole pakko henkensä pitimiksi syödä, niin kilohinnalla ei pahemmin ole väliä.
En minäkään ymmärrä ylimääräisen ostamista vain siksi, että halvemmalla kilohinnalla sai. Ihan järjetöntä ostaa ruokaa jätteeksi. Itselläni on pakastin ja perustelut ylimääräisen ostamiselle on pakastaminen, mutta sekin vain silloin, kun tiedän varmasti, että se pakastettu tulee myöhemminkin syötyä. Ehkä vieläkin typerämpää on kierrättää ruokaa roskiin pakastimen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ai, kuoritko lantut ja keitätkö lantut vartissa?
Samoin porkkanat?
Voitelet paistovuokat?
Teet lantusta survoksen? Samoin porkkanoista? Ja heität uuniin?
Ja sitten vielä paistat ne uunissa?
Aika akka olet, jos tollaseen pystyt!
Kauppa taas nostanut hintoja ja tuottajille tuosta hinnasta jää kuin roposet kun muut on ensin vetäneet välistä suurimman osan.
Jos 700 gramman rasia on sen kolme euroa, 400 gramman rasian "oikea" hinta olisi jotain 1,79 euroa. Eikös se jotain tuon verran maksanutkin ennen hinnan hilaamista ison rasian hintaan kiinni?!
Vierailija kirjoitti:
"Sä voit aloittaa laatikkobisneksen: euron per rasia!"
Et näköjään tiedä alan käytännöistä yhtään mitään.
Mutta katkera köyhää esittävä vasuri tietää käytännöt.
Maksalaatikon valmistuskin on ilmaista, saaroisten työntekijätkään eivät palkkaa tarvitse, iloisin mielen tekevät vasurille ilmaista maksalaatikkoa palkatta, maksalaatikkojen kuljetuskin on ilmaista vasurin lähisiwaan, lähisiwakaan ei myyntikatetta tarvitse maksalaatikosta.
Niin ja riisit maksat mausteet ja rusinatkin on ilmaisia, saarioisten uunitkin lämpenee ilmaisella sähköllä.
Vaikea jotain suurta peluria vastaan on ryhtyä kilpailemaan. Siinä pitää olla esim. melkoinen logistiikkaketju samaan pakettiin kääräistynä sen tuotteen kanssa. Voi siis olla, että se halpistuote onkin selvästi kalliimpi kuin Saarioisen tuote... Markkinatalous on kova laji.
Kilpailijan 400 g laatikoiden hinta n. 2 e, 2*400 = 4e, jos kilpailijalla olisi 700 g laatikko jäisiköhän paljon alle sen Saarioisten laatikon hinnan?
Tee itse, 2 kg lanttupussi alle euron, jos muut tarveaineet jo kaapissa niin lisäksi ostettavaa kerma, porkkanat samoin lähtee halvalla kaupasta. Sähkön hinta toki korkea, mutta voitat varmaan jos itse teet. Irtolanttuakin myydään, ei o pakko isoa pussia ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vartissa kuorii, pilkkoo, keittää ja soseuttaa?
Joo ei, kattilan vieressä ei tarvitse seisoa ja katsoa porkkanoiden kypsymistä, mutta käytännössä olet kuitenkin sidottu keittiön läheisyyteen koko valmistumisajan ja tarkistamaan tilannetta säännöllisesti. Tämä ei ole mulle ongelma, osaan puuhata muuta samalla, mutta on ihan puppua sanoa, että vartissa on valmista ja uuni hoitaa loput.
-eri
No käytännössä voit kirjoittaa täällä av:lla porkkanoiden kypsymistä odottaessa ja porkkanat kuorii parissa minuutissa. En minä ainakaan siihen enempää aikaa tarvitse, koska se on niin helppo homma. Paloittelussa menee max. pari minuuttia myös. Ja juu, voin oikein hyvin selata palstaa siinä keittiössäkin ja en ole mikään vaihto, joten otan ihan rennosti ja en ole koko aikaa kokeilemassa jotain porkkanoiden kypsyyttä haarukalla. Soseutuksen hoitaa kone, siinä menee minuutti, muiden aineiden lisääminen ehkä pari minuuttia.
Eli kyllä, työaikaa menee noin vartti vaikka miten väittäisit. Sinulla on ilmeisesti aikaa ja ainekset eivät ole kalliit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin porkkanat?Voitelet paistovuokat?
Ja sitten vielä paistat ne uunissa?Aika akka olet, jos tollaseen pystyt!
Niin olen, olen tehnyt ennenkin ruokaa. Esimerkiksi paistamisaika ei ole enää tekoaikaan, vaan siinä voi oikein hyvin puuhata vaikka mitä samalla, vaikka ottaa torkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin porkkanat?Voitelet paistovuokat?
Ja sitten vielä paistat ne uunissa?Aika akka olet, jos tollaseen pystyt!
Luuletko, että sanomasi saa lisää painoarvoa kun kirjoitat lihavoituna? Mitä jos huutaisit samalla isoilla kirjaimilla?
Edelleenkin, kyttäätkö hellan ääressä kun porkkanat ja lantut kypsyvät ja sen jälkeen tuijotat uunin luukkua tuntitolkulla? Tuon ajanhan voi käyttää johonkin muuhun. Montako kertaa tätä pitää kysyä? Kauanko ihmisellä voi mennä "uuniin heittämisellä"? 5 sekuntia?
Et taida ymmärtää sanan monopoli merkitystä.