Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulukinkun valmistus! Kerro salaiset reseptisi ja kinkkutaikasi. Kuorrutuksella vai ilman? Millä keinolla saat Joulun onnistumaan tai tärviölle?

Vierailija
23.12.2021 |

Aloitan ensimmäisenä. Koko elämäni olen viettänyt vanhempieni kanssa perhejoulua, joka ei valitettavasti ole tänä Jouluna mahdollista. Siispä olen nyt uuden ja jännittävän haasten edessä. Kuinka valmistan täydellisen Joulukinkun ensimmäistä kertaa? Tarkoitus on saada se kiinteäksi, sopivan mureaksi ja hitusen kuivaksi. Minulla on 3,5kg luuton kinkku ja aion tehdä seuraavasti:

Valmistelut
1. Kinkku pois pakkauksesta ja keittiön pöydälle tunti ennen uuniin laittoa. Kinkun verkon jätän paikalleen. Kinkku on tällä hetkellä jääkaapissa ja sen lämpötila ennen uuniin laittoa pitäisi olla n. 10 astetta.
2. Uuni lämmitetään 170 asteeseen. Nyrkkisääntö 1,5h/kg paistoaikaa.
3. Paistomittari kinkkuun, siten että se ylttää kinkun keskikohtaan.

Paistaminen
1. Laitan kinkun uuniin (ritilälle ja pelti alle vai suoraan pellin päälle vai kenties vuokaan?)
2. Ensimmäinen tunti 170 astetta.
3. Säädä lämpö 120 asteeseen ja paista n.3,75h (2,5kg X 1,5h), kunnes kinkun lämpötila on 80 astetta.

4. Ota kinkku pois uunista ja anna jäähtyä. Kun kinkku on jäähtynyt, ota verkko pois.

5. Tarjoile joulupöytään hyvän sinapin kanssa.

Sinapiksi olen suunnitellut hunajasinappia, joka on hieman makeaa eikä liian tujua. Ehdotuksia otetaan vastaan! :)

Sitten kysymys. Pitääkö tehdä kuorrutus ja missä vaiheessa se pitäisi tehdä? Sinappia ja korppujauhoa ilmeisesti voidellaan pintaan. Kannattaako ja onko tarpeellista? Tähän kaipaisin hieman hyviä ohjeita.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuosikaudet kuorrutuksen kananmunan keltuaisesta, sinapista, korppujauhosta ja fariinisokerista (muukin sokeri käy). On hyvää. Mittasuhteita en muista, mutta kunhan sen saa hyvin siveltyä kinkun pintaan. Sitten pinnan ruskistus uunissa.

Vierailija
2/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa tehty kokeiluja kun on saatu kinkkuja halvalla ja paistettu eräitäkin talven mittaan. Todettiin että mitä alhaisempi paistolämpötila ja pitempi paistoaika, sen parempaa tulee. Siis esim. 100 astetta ja 12 tuntia. Ensimmäisen tunnin ajan lämpötila voi olla paljonkin korkeampi.

Kerran tehtiin kuorrutus ruisjauhosta ja kuivatuista, jauhetuista metsäsienistä. Se oli niin hyvää, että tuli syödyksi ennen itse kinkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut kaikki kuorrutukset aivan jonninjoutavaksi lisävaivaksi. Parempaa tulee ilman.

Paistan ison kinkun jättipaistopussissa ihan normaalisti perusohjeiden mukaan, mutta kunnolla ylikypsäksi. Pinnasta kaavitaan rasvat pois kuumana, jolloin lihan pinnasta tulee aivan siisti ja nätti. Se ei kaipaa mitään kerroksia päälleen.

Vierailija
4/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan jo muutaman vuoden ajan hankittu ohuesti siivutettua saunapalvikinkkua ja korvattu se perinteinen kinkku tällä tavalla. Panostetaan enemmän muuhun tarjontaan, unohtamalla osa kaikista perinteisimmistä jouluruoista, kuten laatikoista ja perinteisestä kinkusta. Graavilohi ja kalaa muutenkin, hyviä salatteja (ei rosollia), lihaa, kanaa, äyriäisiä. Monipuolisesti mutta ei niin perinteisesti, kuin joiltakin osin. Piparit ja joulutortut tehdään itse, kakkuja, leipää jne.

Viime vuonna teimme joulupizzan, jossa kinkkua tuplamäärä normaaliin verrattuna ja totesimme, ettei kannata toistaa. Tehdään kinkkupizza edelleen sen parhaaksi toteamamme kinkkupizzan täytemäärillä.

Vierailija
5/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kinkku paistaa paistopussissa? Mitä hyötyä siitä on?

AP

Vierailija
6/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö kinkku paistaa paistopussissa? Mitä hyötyä siitä on?

AP

Ei tarvitse. Paistopussin idea on lähinnä se, että tulee vähemmän paistamisen tuoksuja ja käryjä huoneilmaan ja uuni pysyy puhtaampana.

Vierailija
7/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä nyt muille kerro salaisia reseptejäni. Ne on hyvin, hyvin salaisia. Edes mailman johtavat tiedustelupalvelut eivät yrityksistään huolimatta ole saaneet niitä selville. Hyvää joulua nyt kuitenkin.

Vierailija
8/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on hankittu paistopussi, korppujauhoja ja sinappia. Illalla kinkku uuniin. Katsotaan miten käy.

AP.

Vierailija
9/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti paistopussissa niin saa liemen talteen. Siitä tehdään kinkun kastike. Lientä voi pakastaa pienissä purkeissa niin saa hyvän pohjan kastikkeille myös joulun jälkeen.

Vierailija
10/10 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti paistopussissa niin saa liemen talteen. Siitä tehdään kinkun kastike. Lientä voi pakastaa pienissä purkeissa niin saa hyvän pohjan kastikkeille myös joulun jälkeen.

Uunipelti kinkun alla kerää liemen josta valmistan kinkun kastikkeen. Luonnollisesti resepti on erittäin salainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan