AMK-haku, mutta millä todistuksella?
Olen ylioppilas ja hetki sitten valmistuin 1,5 vuotta kestäneestä opistotason koulutuksesta. Nyt mietin hakemista ammattikorkeakouluun, mutta en tiedä millä todistuksella haen.
Voinko siis hakea tällä opistotason todistuksella vai onko minun pakko hakea huonolla lukion todistuksellani?
Auttakaa!
Kommentit (6)
Voit hakea millä vain. Ainakin itse hain ammattikorkeakouluun vuonna 2000 opistotason todistuksella vaikka minulla oli myös uudempi amk-tason todistus. Opistotason todistuksen ka oli 4,8 ja amk-tason 3,5. Tottakai hain sillä paremmalla. Ja on muuten yo-todistuskin, mutta sekin oli huonompi kuin opistotason.
Varmaan riippuu minne haet. Kannattanee laskea pisteet molemmista todistuksista
AMK:n sivuilta pitäisi löytyä taulukko, mistä näkee kumpi todistus on sinulle suosiollisempi. On olemassa myös vaihtoehto, jossa hakuun osallistutaan kirjoitusten arvosanoilla sekä opistotodistuksella. Käytännössä sinulla on siis kolme eri vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:40"]
Voit hakea millä vain. Ainakin itse hain ammattikorkeakouluun vuonna 2000 opistotason todistuksella vaikka minulla oli myös uudempi amk-tason todistus. Opistotason todistuksen ka oli 4,8 ja amk-tason 3,5. Tottakai hain sillä paremmalla. Ja on muuten yo-todistuskin, mutta sekin oli huonompi kuin opistotason.
[/quote]
Eihän amk-todistuksella voi hakea kuin maisteriohjelmiin. Taustapisteet lasketaan vain lukion tai ammattikoulun todistuksesta.
Miten olet voinut valmistua opistotasolta, kun sitä ei ole ollut sitten 90-luvun? Puhutko kansanopistosta?