Mikä varhaisin muistikuva sinulla on lapsuutesi joulusta?
Itse olin n. 5-vuotias, oltiin tultu perheen kanssa joulupäivänä mummulasta.
Muu perhe oli mennyt päivälevolle, minä leikin isän ja äidin tekemällä (joululahjaksi saadulla) nukketalolla yksin ihan rauhassa.
Aito kuusi tuoksui ja enkelikello soi.
Vaikka olin niin pieni niin vieläkin muistan elävästi kuinka hyvä oli olla.
N.-65
Kommentit (18)
Olin 3-vuotias ja pelkäsin joulupukkia joten piilottelin äidin jaloissa.
Mun eka muistoni ikinä on joululta. Olin 2 v 8 kk. Olimme viettämässä joulua Ylläksellä ja nukuimme serkkuni kanssa yhdessä makuuhuoneista. Vuoteeni yläpuolella oli valokatkaisija ja innostuin rämppäämään sitä. Serkkuni harmistui ja äitini hermostui .
Mutta vaikka tuo ei ehkä nyt siltä vaikuta, niin lapsuuteni joulut ovat olleet sellaisia joista on syntynyt kauniit muistot.
Olin ekalla luokalla ja joulu vietettiin mummolassa, serkkujen perhe oli myös paikalla. Naapurin vanhapoika oli pukkina, en tunnistanut häntä naamarin ja asun alta, mutta tajusin kyllä, että joku tuttu haluaa olla kiva ja toimia meille pukkina :)
Istuin potalla ja ihailin miten kaunis joulukuusi on. Iästä ei ole käsitystä mutta pottaikäinen olin.
Muistan kun isäni heitti perheen telkkarin hankeen humalassa jouluaattona.
Muistan että joulupukki oli pelottava, sillä oli harmaat vaatteet ja nahkainen karvalakki.
Iästä ei mitään tietoa, alle 5 kuitenkin
Katson olohuoneen ikkunasta ulos ja pukki kaartaa hevosreellä meidän pihaan. Kellot kilisevät
Tai siis muistoissani se on reki. Myöhemmin on selvinnyt että sinä jouluna kun olin 4 ei ollut riittävästi lunta rekiajelulle vaan pukki tuli kärryillä. Niin se ihmismieli luo tarinoita...
Olin 4 v 3 kk. Olimme isovanhempien luona ja älyttömästi paketteja.
Muutimme, kun olin 3 v 7 kk. Siitä on elämäni ekat muistot. Siksi muistan tuon joulunkin.
Istuin keittiön pöydän ääressä ja katselin, kun äitini teki nekkuja. Siinä tuli joku ongelma, jähmettyvää nekkumassaa oli vaikea käsitellä tms. Äitinikin muistaa tuon, että nekut eivät onnistuneet.
Muisto on siis aattoa edeltäviltä päiviltä. Olin 5 tai 6.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pappa oli lahjojen tuojana pelottava iso ukko mutta tiedettiin että se on pappa vaikka parta oli laitettu.
Onko pukit järjestäytynyttä mafiaa koska ammattilaisille maksetaan aika hyvin siitä.
Olin jotain 3 -4 vuotias. Muistan mummolan joulukuusen karamellikoristeet, joihin oli liimattu vanhanaikaisia enkelinkuvia (kiiltokuvia). Ne olivat todella kauniita, mummon itse tekemiä joulukoristeita. Jaksoin hartaasti ihailla niitä ja olin kuulemma ollut aivan hiljaa pitkän aikaa.
Mummo nukui pois jo 20 vuotta sitten, enkä tiedä niiden joulukoristeiden kohtalosta. Edelleenkin muistan ne kauniit enkelikuvalliset karamellikoristeet. Herkistyn aina niitä ajatellessa.
Veljet joi aina jouluna kokista. Minäkin halusin mutta en tykännyt hiilihaposta. Pyysin lasin kokista ja vetäydyin vanhempieni makkariin hörppimään sitä tuskaisena.
Muistan myös etäisesti joulupukin pelon ja sen hämmennyksen kun piti istua sen ihme tyypin sylissä.
Olin 4-vuotias. Olimme ensin toisilla isovanhemmilla, missä kävi joulupukki. Se oli oikea (en tunnistanut, pukki oli erittäin lapsirakas hyvin roolissaan oleva vanhempi mies). Menimme toisen mummoni luo. Sinnekin tuli joulupukki. Oli hiukan kotikutoinen naamari ja asu. Tuumasin, ei tämä ole oikea joulupukki vaan Teppo-eno! Äänestä tunnistin.
En osaa sanoa ikää, mutta toki alle kouluikäinen. Ehkä 4-5? Muistan että jännitin pukkia niin että piilottelin toisessa huoneessa, kurkkien olohuoneeseen missä pukki oli. Enkä uskaltanut mennä luo.
Muistelen näin käyneen monena jouluna, olin varmaan 7-8v kun vasta uskalsin tervehtimään kunnolla ja istumaan syliin. Ja kas, silloinpa hoksasin että pukin kädet ovat kovin samanlaiset kuin ukillani... :D
Olin 3-vuotias. Minulla oli vuotta nuorempi veli. Saimme yhteiseksi joululahjaksi kolmipyörän ja pussillisen hämähäkkejä ja muita muovi / kumi? -eläimiä, joista osa liikkui, kun niihin kiinnitetyn letkun ja kumipallon kautta pumppasi ilmaa. Paras joulu silloin omasta mielestä, muista jouluista lapsuudessa ei noin tarkkaan ole jäänytkään mieleen.
Jälkeenpäin äiti sanoi, että olivat hyvin vähissä varoissa noihin aikoihin, ja harmitteli, kun ei tuon kummempaa ollut lahjaksikaan varaa ostaa.
En muista lapsuudestani juuri mitään jouluista 🤷♀️😕 Ehkä jostain 11v iästä muistan kun kiersimme katsomassa joulukuusia eri myyntipaikoilla ja koitimme löytää halvimman mahdollisen kuusen. Olimme hyvin köyhiä nuoruudessani ja tuskin lapsuudessakaan oli paljon paremmin. Mitään lahja- yms muistoja ei ole, ei jouluruokamuistojakaan. Uskon että vietimme sinänsä kyllä joulua. Luultavasti meillä joulu ei taloudellisista syistä eronnut juurikaan arjesta. Yhtään joululahjaa en pysty muistamaan lapsuudestani eikä jouluista ole myöskään valokuvia kun ei meillä ollut sellaista (meille) ylellisyystuotetta kuin kamera.
5-vuotiaana myös jäänyt jo järjestelmällinen muistikuva.