Yksin ja sairauskohtauksen pelko
Olen yksin kotona. Olen karmean väsynyt ja samalla leposykkeeni on yli sata, vaikka olin jo melkein nukahtamassa. Kurkkua kuristaa ja itkettää. Meneeköhän tämä ohi vai odotanko hereillä koko yön? Voiko olla paniikkihäiriö? En useinkaan ole yksin yötä.
Kommentit (4)
Kuulostaa joltain stressin aiheuttamalta eniten. Pelkäätkö yleensäkin yksin nukkumista?Jos katsoisit jotain sarjaa/leffaa, jossa mukava tunnelma, hetken? Tai vielä parempi on lukea hetki kivaa kirjaa.
Itsellä tuota samaa. Avaappa ikkuna tai istahda parvekkeelle hetkeksi. Mieti maailmankaikkeutta ja ihmisiä, mitä he mahtavat juuri nyt tehdä? Kulkeeko tuolla joku yksinäinen pimeässä ulkona, jos niin miksi? Itsellä auttaa kaiken tuon ajatteleminen. Tulen rauhalliseksi ja pelko vähän väistyy. N19
Selkeä paniikkikohtaus. Kuuntele rauhoittavaa musaa. Keskity hengittämiseen, sisäänhengitys nenän kautta laskien viiteen ja uloshengitys laskien seitsemään. Rauhallista hengitystä.
Juo kupillinen teetä, mieluiten rooibosta tai kamomillaa.
Nuku rauhassa. Laita vaikka telkku päälle ja sohvalle pötköttämään. Saat muuta ajateltavaa ja uni tulee helpommin.