Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kaverin huono käytös

Vierailija
05.04.2015 |

Lasteni kaveri on alkanut viimeisen puolen vuoden aikana käyttäytyä todella huonosti, enkä tajua mitä nyt pitäisi tehdä. Itse äitinä tuntuisi kauhealta olla tietämättä. 

Kaveri valehtelee, haukkuu muita selän takana, kiusaa mm. tönimällä, tuuppimalla, haukkumalla. Inhottavinta, että ottaa poika oppilaita haarovälistä kiinni, lisää itselleen pisteitä pistareissa, on tosi kateellinen, haukkuu ensin toisen saaman tavaran, mutta alle viikossa vanhemmat ovat ostaneet hänelle samanlaisen, kutsuu kaverin kylään, mutta peruu kylmästi, jos saakin paremman, eli jonkun, joka ei jankuta ulosmenoa, ei nimittäin tee kotona kavereiden kanssa muuta, kuin pelaa tietokonepelejä. Aivan törkeästi nolasi kylässä olleen kaverinsa, äidin kysyessä mitä oli tehty, oli sanonut, ettei kylässä oleva kaveri suostu lähtemään ulos vaan tahtoo pelata. Tämä kaveri kertoi omille lapsilleni pyytäneensä monta kertaa ulos leikkimään. 

Tuntuu siis niin pahalta, koska ensinnäkin on oikeastaan lasteni pitkäaikaisin ystävä, äitinsä on minun hyvä ystäväni, tämä on pieni paikka, ketään ei haluaisi alkaa syrjimään. Äiti puhuu aina miten paljon muut pelaavat, vaikka oma lapsensa on ehdottomasti pahin, ei kuulemma kiusaa edes pikkusisartaan, omat lapset eivät ole kuulemma ikinä nähneet niin rajua ja ilkeää päällekäymistä. En ole ikinä nähnyt, että äiti voi olla niin tietämätön lapsensa puuhista. Yritin hiukan kertoa, kun viimeksi nähtiin, ei tullut mitään, koska niin voimakkaasti korostaa oman lapsen kunnollisuutta. Mitä tehdä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, joka tuntee hyvin lapsen äidin oli ehdottomasti sitä mieltä, että kerrottava on. Mieheni mielestä pitäisi vaan antaa olla. ap

Vierailija
2/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:51"]

Ota vielä kerran asia puheeksi. Sano, että tarkoitus ei tosiaan ole nolata tai syytellä ketään, mutta tämän lapsen käytös ja valehtelu hämmentää muitakin, ja siihen pitäisi puuttua. Minulla ei lapsia ole eikä lapsista kokemusta, etten tiedä millaisia noi äitipiirit sitten oikeasti on.

En ole ottanut kertaakaan asiaa puheeksi. En pysty juuri siksi, kun äiti ihmettelee minulle miten toiset lapset ovat niin kovia pelaamaan ja jopa lyövät, ihmettelee mitäköhän ongelmia missäkin perheessä on, kun niin huonokäytöksisiä lapsia ja tosiaan onneksi oma on niin hyvä ja rehellinen ja voi sentään kun heillä sisaruksetkin ovat niin sovussa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen vieläkin kerronko äidille vai onko viisainta vain antaa asian olla. Pikkuhiljaa kallistun jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen. Vaikka miten ystävällinen ja rakentava yrittäisin olla luulen etteivät vuorovaikutustaitoni riitä ja kaikki menee ihan pieleen. Itken ja intän naama punaisena ja saan ystäväni vihaamaan itseäni ja lisäksi pitämään hulluna, kun puhun puuta heinää niin kunnollisesta ja rehellisestä lapsesta

Vierailija
4/14 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai paras, jos olisi joku todiste/näyttö siitä, että lapsi ei käyttäydy hyvin ja äiti itse näkisi sen. Mutta jos äiti todella haluaa uskoa lapsestaan vain hyvää, niin luultavasti olisi sokea tilanteessa, jossa itse näkisi asian. Mutta se tekisi ainakin selväksi sen, että äidin kanssa ei kannata sitten asiasta jutella, jos kulkee noin laput silmillä.

Vierailija
5/14 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan pyytää häntä lukemaan tämän ketjun...

Vierailija
6/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä piina, ei tätä meinaa jaksaa. Tämä kyseisen lapsen äiti on todella ystävällinen ja tapaamme viikottain. Nyt kun tilanne on kärjistynyt, niin en kyllä millään pysty tapaamaan häntä ja kuuntelemaan juttua miten muut kaverit kiusaa, syrjii, pelaavat liikaa, kun tiedän totuuden. Jos kerron kaiken meneekö ystävyys? Äidin usko omaan lapseen on niin vahva ja lapsi on uskomattoman taitava filmaamaan tai sitten äiti on uskomattoman sinisilmäinen. Äidin mielestä ei ole lainkaan sen tapainen, että voisi kiusata tai käydä kenenkään kimppuun, kun ei kiusaa pikkusisartaankaan. Lapseni eivät ole kuulemma ikinä nähneet niin rajua ja kamalaa päällekäymistä ja lyömistä, kuin tämän lapsen hyökkääminen lähes ilman syytä pikkuveljen kimppuun. ap

Vierailija
7/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä tiedät omien lastesi olevan kunnollisia äidinmussukoita syystä että......? Voit täydentää jatkon, kiinnostaa kuulla.

Vierailija
8/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:03"]

Ja sinä tiedät omien lastesi olevan kunnollisia äidinmussukoita syystä että......? Voit täydentää jatkon, kiinnostaa kuulla.

[/quote]Juu en taida sitte kertoa, jos palstallakin jo tuntematon ihminen suhtautuu näin. No jatko on se että, koska kuuntelen ja kuulostelen avoimesti lasten kavereiden vanhempia, jotka kertovat lastensa pitävän lapsiani todella kivoina ja reiluina kavereina. Heitä ei myöskään tämä kyseinen kaveri kiusaa vaan muita. ap

Vierailija
9/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vielä kerran asia puheeksi. Sano, että tarkoitus ei tosiaan ole nolata tai syytellä ketään, mutta tämän lapsen käytös ja valehtelu hämmentää muitakin, ja siihen pitäisi puuttua. 

Minulla ei lapsia ole eikä lapsista kokemusta, etten tiedä millaisia noi äitipiirit sitten oikeasti on.

Vierailija
10/14 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on isoista koululaisista, ei taida täällä olla sellaisten vanhempia... 

Vierailija
11/14 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin lähes vastaavassa tilanteessa puheeksi lapsen kaverin äidin kanssa. Monet ihmiset (jopa heidän perheystävänsä) ihmettelivät lasten käytöstä selän takana. Lasten äiti kuitenkin kielsi kaiken, laittoi välit poikki kokonaan. Alkuun puhuin ystävällisesti, että olisi syytä selvittää opettajan kanssa, koska opekin oli jo puuttunut. Äiti kuitenkin sanoi, ettei ole selvitettävää, hän tietää lastensa viat. Lopulta äitikin alkoi syytellä (huutaa pitkin pihoja) muita lapsia omien lastensa valheiden perusteella ja opetti lapsilleen, että heillä on hienoin ja kallein talo, auto, lapset ovat parhaita ja muut lapset ovat vain heille kateellisia. Siinä vaiheessa sanoin asiasta tiukemmin, että tehkää jotain, kun vanhemmat uskoivat kaikki lastensa valheet, vaikka käytös oli kotonakin huonoa. Äiti laittoi välit kokonaan poikki mun ja parin muunkin kanssa. Tässä oli kyse pienistä alakoululaisista ja perhe on olevinaan vähän hienompaa väkeä.

Toinen oma kokemus on teini-ikäisistä, joita alkoi viina ja tupakka kiinnostaa. Yritin ystävälleni vihjailla, että kannattaa alkaa pitää silmänsä auki, alkavat kaveripiirissä kokeilla päihteitä. Ystäväni väitti kivenkovaan, ettei heidän lapsensa koskaan uskaltaisi tehdä mitään. Kun sittenkin yritin vihjailla, että silti kannattaa tarkkailla (tiesin, koska olin kytännyt teinien askia ja tyttäreni kertoi,) ystäväni meinasi suuttua, vaikka ihan yleisesti varoittelin ja kerroin, että itsekin meinaan olla hereillä. Ko. lapsi vetää nykyään röökiä, on ajellut skootterilla hiprakassa/kännissä, mutta vanhemmat ovat aivan pihalla.

Itse en enää muiden lapsiin/kasvatukseen puutu, kaipa ne vanhemmat oppivat aikanaan ja tippuvat korkealta, kun koko totuus joskus paljastuu. Tarkoitukseni on ollut vain suojella/opettaa lapsia, ei nolata vanhempia. Mutta jos ei totuus kiinnosta tai vanhemmillakin on asenne huono, niin kokevat sitten kovimman kautta. Mä kyllä itse toivon tietoa omista lapsistani mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jos jotain sanomista tulee, että osaan kotona puuttua asiaan heti.

Vierailija
12/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samantyyppinen kokemus.. Yritin puuttua, äiti veti hirveät kilarit.

Puhuin opettajalle ja kerroin, mitä minun ystävällisen puuttumiseni jälkeen tapahtui. Hän oli huomannut koulussakin. Opettaja oli kotiin yhteydessä, luulen että lopulta tajusivat kotonakin.

Nykyisin tilanne parempi, mutta paljon on kiinni siitä, haluavatko vanhemmat nähdä tilanteen ennen kuin on myöhäistä.

Meillä on hyvä rahallinen tilanne. Olemme teroittaneet lapsille, etteivät se tai iso koti tai tavarat saa olla ylpeilyn aihe. Sellainen on idioottien puuhaa. Ripitän myös lapsia pöllöilystä ja todellakin haluan tietää, jos hölmöilevät jotain. Kavereiden vanhemmille olen myös sanonut, että ojentavat kuin omiaan. Hämmentävää, että lapset muuten aika ajoin itse kiittävät rajoista ja säännöistä.

Vierailija
13/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se totuus eo ikävä kyllä kaikille koskaan paljastu. Koko naapuristo voi tietää jonkun nuoren tekemiset mutta omat vanhemmat ei ja ovat polleaa poikaa kun oma on niin kunnollinen.
Itse luilin että koko kylä kasvattaa nuoria mutta eihän se niin ole. Luulin että yhdessä ratkaisemme esim semmoisen asian että useat alaikäiset olivat vetäneet kesällä vanhempien ollessa päiväkännit. Ja monena päivänä peräjälkeen. No vastaanotto oli se että pari vanhempaa kiitti tiedosta ja ehkä sanoivat nuorilleen jotain. Pari vanhempaa ei oikein tiennyt uskoako vai ei. Kaksi vanhempaa huusi kurkku suorana puhelimessa että minun nuori ei sellaista tee ja ollaan kyllä hullut kyttääjävanhemnat ja heidän lapsella ei ole edes rahaa niin paljon tililtä kulunut että oisi mitään semmosta voinut tehdä. Eivät kuunnelleet loppuun asti että olisivat kuulleet että lapsensa oli kiljua keittänyt. No nykyään toista näistä kutsutaan nuorten keskuudessa ihan yleisesti nimellä se huumepoika. Mistähän lienee johtuu....

Vierailija
14/14 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti käy niin että äiti suuttuu ja siitä sitten alkaa mylly pyöriä. Itse tekisin pesäeroa ja en puhuisi äidille mitään. Kyllä ne äidit tietää minkälainen oma lapsi on.

Mun kuopus on 11 ja sen kaikki kaverit on kunnollisia ja jos muuksi muuttuvat niin heti teen pesäeron, tuskin näin käy. Harvat äidit suhtautuvat järkevästi ja ottavat asian hienosti vastaan. Varsinkin kun äiti korostaa lapsensa kunnollisuutta niin ei taatusti hyvällä ota viestiäsi vastaan.