Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joululahjana lahjoitus Afrikkaan... Siis what?

Vierailija
22.12.2021 |

Juu, ymmärrän siis kyllä että ideana on antaa saajan nimissä lahjoitus johonkin Afrikan kylään laiselle koulupuku, perheelle vuohi jne.
Mutta ihan oikeasti hei...
Annat pienen rahasumman kansainvälisrlle isolle yritysryppäälle joka tekee hyväntekeväisyyttä.
Ensinnäkin, kuinka paljon tuon koneisto jo imee rahaa.. Toiseksi, mitä oikeasti auttaa yksi kaivo tai koulupuku tai wc tai kyniä.
Onko viesti se että muu maailma kannattelee Afrikkaa?
Ihmiset siellä uskovat ympärileikkaukseen, uskovat siihen että neitsyen makaamalla mies puhdistuu. Lapsia tehdään kuin liukuhihnalla vaikka ei ole rahaa ruokaan.
Tämäkö loppuu kun annetaan jollekulle vuohi? Eihän siitä seuraa kuin se että ovat siellä entistä enemmän käsi ojossa kun näkevät ulkomaalaisen.
Sivistystä sinne pitäisi viedä. Lakeja. Poliisi joka oikeasti tekee oikeita poliisin töitä.
Korruptio pois. Oppivelvollisuus. Kansalaisrekisteri/maistraatti.

Tai, mitä jos annettais niitten ihan olla vaan. Kun kerran on oikein että tyttäret naitetaan 12vuotiaina, ryöstellään mitä sattuu keltä sattuu ilman seurauksia, annetaan poliisille rahaa niin kaikki on ok. Juostaan savanneilla keihäiden kanssa. Tanssitaan heimon kanssa halluissa.
Mitäpä me muu kansa siihen puututaan ja rahojamme sinne syydetään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustustoiminnassa aina noin 1/10 menee hutiin. Tämä ei ole silti hyvä syy jättää auttamatta, sillä ainakin se 9/10 saa apua. 

Vierailija
22/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan vuohia jne., koska kaikki lahjojen saajat elävät tolkuttomassa yltäkylläisyydessä. Toki jollekin köyhälle perheelle voin antaa jotain materiaakin, kuten taiteilijakälyn perheelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lahjoittanut Naisten pankin kautta ja Planin kautta ostamalla mm. naiselle ammatin, stipendin tytölle ja IT-taitoja tytölle. Toivon todellakin, että raha menee mainittuun kohteeseen.

Turha ihmetellä, että miksi kehitysmaat eivät kehity, kun mm. ilmasto- ja elinolosuhteet, varakkuus, koulutus ja yhteiskuntarakenne on ihan eri tasoa kuin meillä. Aikaansaamatonta sakkia on täälläkin ja kaikki kannatellaan kehdosta hautaan, vaikka ei itse laita tikkua ristiin.

Vierailija
24/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Olen lahjoittanut Naisten pankin kautta ja Planin kautta ostamalla mm. naiselle ammatin, stipendin tytölle ja IT-taitoja tytölle. Toivon todellakin, että raha menee mainittuun kohteeseen.

Turha ihmetellä, että miksi kehitysmaat eivät kehity, kun mm. ilmasto- ja elinolosuhteet, varakkuus, koulutus ja yhteiskuntarakenne on ihan eri tasoa kuin meillä. Aikaansaamatonta sakkia on täälläkin ja kaikki kannatellaan kehdosta hautaan, vaikka ei itse laita tikkua ristiin.

No ainahan toivoa voi.

Eipä ole häävit ilmasto-olosuhteet täällä pohjoisessakaan, mutta ei me silti enää asuta savupirteissä. Ja pitkä historia ollaan oltu ilman itsenäisyyttä ja toisen maan vallan alla. Että on kai täällä jotain tehty oikein. Ja vaikkei tämä olisi täydellinen onnistuminen jokaisen yksilön osalta, niin mitä se Afrikan maiden tilanteeseen vaikuttaa?

Vierailija
25/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipu kirjoitti:

Outoa sinänsä, kun jopa kotimaiset "auttamisjärjestöt" eivä tunnu huolivan muuta avustustapaa kuin se raha. Ruokaa voisin jakaa tarvitseville, kuunnella ja jutella jonkun ahdistuneen lapsen/ nuoren kanssa tai nyhtää vieraslajeja luonnosta talkoomeiningillä. Mutta ei, raha on ainoa apu, joka kelpaa. Joten olkaa ilman.

Luuletko ihmissalakuljettajan ottavan vastaan jotain muuta kuin rahaa?

Vierailija
26/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt lahjoituksia lääkärit ilman rajoja -järjestölle. Sukulaiseni on siellä töissä ja tekee uskomatonta työtä todella vaarallisessa paikassa. Nämä lääkärit ovat oikeasti töissä henkensä kaupalla.

Naisten pankille olen myös joskus tehnyt lahjoituksia. Heidän kautta nainen saa ammatin. Idea on siinä, että kun nainen pääsee hoitamaan rahavarojaan, hän sijoittaa sen perheeseensä. Miehelle lahjoitetut rahat menisivät suoraan baareihin ja miehen huvituksiin. Koulutettu nainen haluaa kouluttaa myös lapsensa ja näin päästä pois köyhyyden kierteestä.

Vanha opiskelukaverini vuosien takaa johtaa myös yksityistä päiväkotia Tansaniassa. Minulla on sieltä kummilapsi.

Samoin aina satunnaisesti lahjoitan apua leijonille Meksikoon, norsuille Keniaan, lepakoille ja koalasairaalalle Australiaan. Minulla on oma nimikkolepakko ja -norsu.

John Niemisen Itämerisäätiölle lahjoitan myös. Olen ostanut heidän Itämeri-tuotteitaan ja oman palan merta.

Satunnaisesti lahjoitan myös lasten klinikoille tai mielenterveyssäätiöille. Tai kirkon ulkomaanapuun.

Saa alapeukuttaa jos olette eri mieltä. Minulla on rahaa ja haluan jakaa sitä näille valitsemilleni kohteille. Teen lahjoitukseni suoraan näille toimijoille ilman välikäsiä. Toivon kaikille parempaa elämää.

Vierailija
27/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lahjoituksesta menee kuluihin, siis sille järjestölle ja sen ylläpitämiselle.

Sitten joku koulutarvikesetti, tai vuohi,tai kana on kyllä aika vaikea todentaa, että kenelle meni ja menikö perille.

Ei taida tulla valokuvaa, että tässä viedään vuohta perheeseen X.

Kaivo on jo ehkä piirun verran varmempi juttu ja jos kunnolla tehdään, niin siitä voi hyötyä koko kylä, mutta kaivon lahjoittaminen tietysti maksaa enemmän.

Itse vien itseni ja perheeni (paitsi nyt, koska korona) kerran vuodessa pieneen länsiafrikkalaiseen kylään ja sen liepeillä olevaan slummiin. Autamme mm. kustantamalla 4 tyttöä läheiseen kouluun. Vein heidät sinne yksi kerrallaan sananmukaisesti kädestä taluttaen. Äidit tietty olivat mukana. Kävimme räätälillä teettämässä koulupuvut. Maksan vuoden kerrallaan koulutuksesta ja jokapäiväisestä ruuasta jne. Apu menee varmasti perille.

Opettajan kanssa olen yhteyksissä pari kertaa kuukaudessa ja tiedän missä siellä mennään.

Muutenkin autellaan paikallisia ihmisiä parhaamme mukaan ruohonjuuritasolla.

Harvalla on tietenkään tällaiseen mahdollisuutta, mutta mulla on käynyt tuuri.

Vierailija
28/33 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole häävit ilmasto-olosuhteet täällä pohjoisessakaan, mutta ei me silti enää asuta savupirteissä. Ja pitkä historia ollaan oltu ilman itsenäisyyttä ja toisen maan vallan alla. Että on kai täällä jotain tehty oikein. Ja vaikkei tämä olisi täydellinen onnistuminen jokaisen yksilön osalta, niin mitä se Afrikan maiden tilanteeseen vaikuttaa?

No jos ei ymmärrä eroa esim.  jatkuvan kuivuuden ja Suomen ilmasto-olosuhteiden välillä, niin en voi auttaa. Täältä on niin helppo huudella, kun joku muu hoitaa ja tekee. Missähän sanoin, että suomalainen avuttomuus auttaa Afrikan tilanteeseen. En missään. Lähinnä ihmettelen, että jos paremmissa maissakin on rupusakkia, vaikka kaikki edellytykset on parempaan, niin miten joku ei ymmärrä, että kehitysmaat eivät kehity oloissa, mitkä siellä vallitsevat.

Vierailija
29/33 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Entä Suomi, täällä on maa ison osan vuodesta roudassa, ja silti ollaan pärjätty ja kehitytty tähän pisteeseen. Täällä ei myöskään ole kummoisia luonnonrikkauksia verrattuna moneen Afrikan maahan.

Vierailija
30/33 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko epäkorrektia kysyä miksi kehitysmaat eivät kehity?

Ei ole.

Afrikassa monin paikoin suurin aineellisenkin ns. kehityksen este on taikausko ja noituus. Jeesus sanoo: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus."

Kirja: "Ymmärryksen siivet - Miksi tiede on länsimaista" (Päiviö Latvus).

Vierailija
31/33 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin lähettää ison postipaketin kondomeja.

Ihan turhaa. Ei miehet suostu käyttämään, koska "ei tunnu samalta" ja naisilta ei paljon kysellä, haluaako harrastaa seksiä vai ei. Ehkäisypillereitä kondomien sijaan, niin voisi olla jotain apuakin.

Vierailija
32/33 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt pääni puhki, mitä antaa lahjaksi perussuomalaiselle naapuriperheelleni, jolla on jo kaikkea.  Moottorisaha, replica-ase, Naiset ovat anuksesta ja miehet Marsista -opaskirjanen, raappahousut kolmella aukolla, Uusi Testamentti selkosuomeksi - siis sellainen vähän yksinkertaistettu versio, niin kuin Valittujen Palojen lyhennelmä UTstä, rautakanki, fleshlight, Sieg Heil Suomi Finland Perkele -collegepaita, koppalakki + liukastettu pamppu + pinkit käsiraudat... en ole meinannut keksiä.  Mutta nytpä keksin.  Tällainen vuohi on ihan nappiotsaanvalinta isäm maaliselle perheelle! <3

Ihan huisin hulvatonta! XD

Vierailija
33/33 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Meillä on ollut samat haasteet sotien jälkeen edessä, silti kehityimme hyvinvointivaltioksi nopeammin kuin mikään muu maa maailmassa.