Laihduttamalla eroon 2.tyypin diabeteksesta?
Oletteko päässeet eroon? Itse olen tipittanut paljon painoa ja alan olla normaalipainoinen. Tai olenkin kuulemma lääkärin mielestä jo nyt sopiva mutta painoindeksin mukaan edelleen ylipainoinen joten 10kg vielä tavoitteena mutta sen kanssa en pidä mitään kiirettä kun olen jo saanut 30kg pois, pääasia että paino pysyy tässä ja lähtee kyllä tippumaan kun alan taas liikkua, nyt ei ole vain yksinkertaisesti jaksanut.
Kommentit (18)
Ei pelkällä laihtumisella 2tyypin diabeteksesta eroon pääse. Tärkein on sopiva ruoka.
Painonpudotus yhdistyneenä hyvään ruokavalioon on paran keino hoitaa tuo tauti. Monet pääsevät eroon siitä kokonaan (eivät kaikki). Vhh-ruokavalio on paras diabeetikolle.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkällä laihtumisella 2tyypin diabeteksesta eroon pääse. Tärkein on sopiva ruoka.
Tottakai ja eihän laihdukaan ilman terveellistä ruokaa. Olen ollut kasvissyöjä jo 24v ja omassa tapauksessani laihtuminen lähti siitä että jätin kaikki ne pois mitkä aiheuttivat ylipainon eli herkut. Kasvisruoka on terveellinen kunhan muistaa olla käyttämättä liikaa rasvaisia kermoja, voita, juustoja jne. Olenkin miettinyt että voiko 1-2 herkkupäivä viikossa olla este että ei pääse eroon diabeteksesta? Tuntuu aika karulta ettei voisi herkutella ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Painonpudotus yhdistyneenä hyvään ruokavalioon on paran keino hoitaa tuo tauti. Monet pääsevät eroon siitä kokonaan (eivät kaikki). Vhh-ruokavalio on paras diabeetikolle.
Okei, hyvä tietää tuosta. Harmi kun itse vaan tykkään liikaa puuroista, leivästä, riisistä ym. Ei kyllä oikein onnistu vhh ruokavalio. :/
Vierailija kirjoitti:
Tärkein elintapahoito diabetes kakkoseen on lihasmassan kasvattaminen.
Millä verensokeriarvoilla sait diagnoosin? Kuinka usein testattiin?
Itselläni myös seurannassa ja olen huomannut, että eroja on näiden arvojen tulkinnassa.
Erittäin epätodennäköistä. Kokemusta on.
Olen päässyt laihtumalla diabeteksesta. Painoindeksi ei ole kovin tarkka, rasvattomasta painosta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ja eihän laihdukaan ilman terveellistä ruokaa. Olen ollut kasvissyöjä jo 24v ja omassa tapauksessani laihtuminen lähti siitä että jätin kaikki ne pois mitkä aiheuttivat ylipainon eli herkut. Kasvisruoka on terveellinen kunhan muistaa olla käyttämättä liikaa rasvaisia kermoja, voita, juustoja jne. Olenkin miettinyt että voiko 1-2 herkkupäivä viikossa olla este että ei pääse eroon diabeteksesta? Tuntuu aika karulta ettei voisi herkutella ikinä.
Ei rasvattomalla kasvisruualla ja sokerilla 2tyypin diabetestä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein elintapahoito diabetes kakkoseen on lihasmassan kasvattaminen.
Ei, vaan oikea ruoka.
Äitini pääsi eroon kakkostyypin diabeteksesta. Painoakin tippui, mutta varmaan ruokavalion muutos ja liikunnan lisääminen oli se mikä auttoi. Toki nämä muutokset sitten tiputti sitä painoa.
Moni on päässyt ketokarppaamalla eroon diabeteksesta.
Joka tapauksessa voit siirtää läkitykseen juotumista hyvinkin useilla vuosilla jos laihdutat. Myös niinsanottu lihavuusleikkaus muuttaa sisuskaluja niin, että monelta lähtee diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu ihan siitä, mitä herkkupäivä sinulle tarkoittaa.
Jos herkkupäivä on aamusta iltaan herkuttelua ja kunnon mättämistä, niin silloin se voi estää. Yksi ystäväni ihmetteli miksei painonsa pudonnut, vaikka hän söi mielestään varsin terveellisesti ja vain viikonloppuisin herkutteli.
Kävi sitten ravitsemusterapeutin juttusilla, ja kun siellä tsekkasivat syömisensä, kävi ilmi että nuo viikonlopun herkkuhetket toivat kuukauden energiansaantiin käytännössä yhden viikon ylimääräiset kalorit. Eikä hän mielestään mitenkään törkeästi ollut mättänyt, mutta eihän se ihan hirveitä vaadikaan. Hänkin söi viikonloppusin pizzaa, joi kaljaa ja mussutti illalla telkkarin ääressä karkkia ja sipsejä. Silti niitä kaloreita tuli tosiaan noin paljon liikaa. Ja kun eihän se periaatteessa tarkoita kuin + 2000 kaloria / herkkupäivä. Ei sellaista kovinkaan vaikea ole saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu ihan siitä, mitä herkkupäivä sinulle tarkoittaa.
Jos herkkupäivä on aamusta iltaan herkuttelua ja kunnon mättämistä, niin silloin se voi estää. Yksi ystäväni ihmetteli miksei painonsa pudonnut, vaikka hän söi mielestään varsin terveellisesti ja vain viikonloppuisin herkutteli.
Kävi sitten ravitsemusterapeutin juttusilla, ja kun siellä tsekkasivat syömisensä, kävi ilmi että nuo viikonlopun herkkuhetket toivat kuukauden energiansaantiin käytännössä yhden viikon ylimääräiset kalorit. Eikä hän mielestään mitenkään törkeästi ollut mättänyt, mutta eihän se ihan hirveitä vaadikaan. Hänkin söi viikonloppusin pizzaa, joi kaljaa ja mussutti illalla telkkarin ääressä karkkia ja sipsejä. Silti niitä kaloreita tuli tosiaan noin paljon liikaa. Ja kun eihän se periaatteessa tarkoita kuin + 2000 kaloria / herkkupäivä. Ei sellaista kovinkaan vaikea ole saavuttaa.
Ruuan sisällöllä on enemmän merkitystä kuin kaloreilla.
Mun mies laihdutti 17kg vhh ruokavaliolla ja pääsi eroon db2 ja verenpainelääkkeistä. Sittemmin hiilarit palanneet ruokavalioon mutta paino pysynyt kurissa ja arvot kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Erittäin epätodennäköistä. Kokemusta on.
Painoindeksi ei kerro todellista rasvamäärää, normaali painoindeksi ei välttämättä riitä vaan rasvaprosentti voi silti olla liian suuri jos lihaksia on hävitetty jojolaihdutuksilla.
Sinun pitäisi kasvattaa lihasmassaa ja vähentää rasvaa. Kakkostyypin diabeteksessa lihassolut ovat täynnä rasvaa ja pitäisi kuluttaa pois, jolloin insuliini pääsee vaikuttamaan solussa paremmin.