Ruoanvalmistuksen perusteet. Osa 1.
Kun valmistat ruokaa tai leivot, niin leikkaa kynnet sitä ennen ja kynsiviilalla loppusilaus. Ota sormukset pois. Ovat oikeita bakteeripesiä. Pese kädet huolellisesti. Käytä hiusverkkoa.
Kommentit (20)
Kannattaa tehdä itse ruuat tai ostaa kaupasta valmiina.
Jaa no mä käytän ihan hanskoja eikä tukkaakaan ole päässä.
Leikkuulaudoista samaa mieltä. Kalojen maut ja hajut tarttuvat herkästi.
Suljen kaikki kokkiohjelmat joissa kokki törttää sormus kädessä
Ällöttävintä mitä olen nähnyt: Brittisarja kaksi lihavaa leidiä valmistaa ruokia. On sormuksia joka sormelle ja pitkät maalatut kynnet kaiken huippu.
Mun kaveri kehuskelee aina sillä, että ei koskaan pese erikseen käsiään. Kuulemma se tunne käsien kastuessa on epämiellyttävä ja putsaantuuhan ne kädet saunassa, jossa käy kaksi 3-4 viikossa. Koronan alun jälkeen ei ole enää niin paljon kehdannut mainostaa asiaa, mutta hänet tuntien kädet tulee pestyä vain siellä saunassa. Kun olemme yhdessä heillä tai meillä ja ystäväni käy vessassa, on raivostuttavaa kuunnella vessasta lörötystä tai ähkinää, sitten vessan vetäminen mutta käsienpesu jää väliin. Arvatkaa vaan olenko koskaan suostunut syömään hänen laittamaansa ruokaa tai leivonnaisia. Tekosyyt alkaa vaan loppua, eikä aina meinaa mennä läpi. Joskus olen jotain keksiä uskaltanut ottaa suoraan pakkauksesta. Olen kerännyt rohkeutta sanoa suoraan, miksi en koskaan syö mitään hänen luona käydessään. Tulee luultavasti loukkaantumaan. Olen monesti maininnut hänelle, että aloitan ruoanlaiton aina käsien pesulla. Ei mene perille.
Löydä oma suosikkisi pakastepitsojen joukosta.
Käsiä ei tarvitse pestä, uuni tappaa mahdolliset bakteerit.
Ostin kaupasta lihamakaronilaatikon. Tuoksui ja maistui ihan kalalle. Yäk. Laitoin noottia valmistajalle.
Valmistuslinjoja ei pesty huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri kehuskelee aina sillä, että ei koskaan pese erikseen käsiään. Kuulemma se tunne käsien kastuessa on epämiellyttävä ja putsaantuuhan ne kädet saunassa, jossa käy kaksi 3-4 viikossa. Koronan alun jälkeen ei ole enää niin paljon kehdannut mainostaa asiaa, mutta hänet tuntien kädet tulee pestyä vain siellä saunassa. Kun olemme yhdessä heillä tai meillä ja ystäväni käy vessassa, on raivostuttavaa kuunnella vessasta lörötystä tai ähkinää, sitten vessan vetäminen mutta käsienpesu jää väliin. Arvatkaa vaan olenko koskaan suostunut syömään hänen laittamaansa ruokaa tai leivonnaisia. Tekosyyt alkaa vaan loppua, eikä aina meinaa mennä läpi. Joskus olen jotain keksiä uskaltanut ottaa suoraan pakkauksesta. Olen kerännyt rohkeutta sanoa suoraan, miksi en koskaan syö mitään hänen luona käydessään. Tulee luultavasti loukkaantumaan. Olen monesti maininnut hänelle, että aloitan ruoanlaiton aina käsien pesulla. Ei mene perille.
En edes koskisi tuon kaverin luona mihinkään, kun kaikkea on lääpitty sontanäpeillä 🤢
Vierailija kirjoitti:
Mä oon taas niinpäin neuroottinen etten siedä pientäkään likaa käsissäni. Monen monituista kertaa tulee käsiä pestyä päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuslinjoja ei pesty huolellisesti.
Kaikki maistuu silakkalaatikolle. Ei hyvä. Roskiin menee.
Vierailija kirjoitti:
Hankala homma. Siskolla kävin syömässä. Ei käsienpesusta tietoakaan ja tosiaan yski ja aivasteli. Pienen valheen keksin. Eli olen jo syönyt kotona.
Ilman koronaakin olen tottunut pesemään käteni vaikka kaupasta tullessani hyvin miedolla nestesaippualla.
Älä tunge sormiasi ruokaan kun koemaistat sitä.
Televisiosta tuli joku Tomi Björkin luotsaama kokkiohjelma aikanaan jossa hän teki omassa ravintolassaan ruokaa, kyllä häiritsi kun ne nakit ui niissä sörsseleissä vähän väliä ja maiskuttelut päälle :D käsiä ei tietenkään pesty välissä vaan pyyhkäistiin nopeasti johonkin paskaseen liinaan joka roikkui vyötäröllä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman koronaakin olen tottunut pesemään käteni vaikka kaupasta tullessani hyvin miedolla nestesaippualla.
Samoin. En ole kärsinyt esim. flunssasta vuosikausiin.
M32 kirjoitti:
Televisiosta tuli joku Tomi Björkin luotsaama kokkiohjelma aikanaan jossa hän teki omassa ravintolassaan ruokaa, kyllä häiritsi kun ne nakit ui niissä sörsseleissä vähän väliä ja maiskuttelut päälle :D käsiä ei tietenkään pesty välissä vaan pyyhkäistiin nopeasti johonkin paskaseen liinaan joka roikkui vyötäröllä.
Miten kokki saisi hygieniapassin, jos paljain sormin maistelee soppaansa ? Yököttävä tapa.
... paitsi jos esiinnyt jossakin TV:n kokkausohjelmassa.
Silloin hiukset voivat hulmuta vapaasti astioissa ja upein sormuksin koristelluin paljain käsin rääpitään kaikkia aineksia. Luultavasti niitä annoksia ei syö ainakaan kukaan muu kuin kokki itse.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Miten kokki saisi hygieniapassin, jos paljain sormin maistelee soppaansa ? Yököttävä tapa.
Hygieniapassin saa suorittamalla kirjallisen tentin hyväksytysti. Eikä sitä peruta, vaikka kuinka epähygieenisesti toimisi omassa keittiössään.
Käsittele kalat ja lihat eri leikkuulaudoilla.