lapsi ei päässyt lukioon
Tyttäreni 16v ei päässyt lukioon viime syksyllä opiskelemaan koska oppikirjat olivat niin kalliita. Molemmat vanhemmat ollaan työttömiä tällä hetkellä. Yritimme saada soskusta tukea mutta eivät sitä myöntäneet. Omaisuutta kun on tuo auto ja sitä ei voi myydykkää koska asumme maaseudulla. Työmarkkinatukea saamme tällä hetkellä ainoastaan. Ei ole kaikille suomessa varaa opiskella vaikka kuinka hehkutetaan ilmaista koulutusta niin kirjat kuitenki maksaa. Tyttö yrittää nuy päästä töihin että saisi rahaa kirjoihin. Vielä ei ole töitä löytänyt.
Kommentit (89)
Sinä valehtelet. Ei auto merkitse yhtään mitään sossun myytäväksi määräämänä "omaisuutena". Mitä tällaisilla aloituksilla oikeastaan haetaan? Saatko sinä jotain outoa mielihyvää siitä, että joku ärsyyntyy sinun kirjoituksestasi? Ota lääkkeesi ja mene vielä vähäksi aikaa nukkumaan!
Aikuisten oikeasti nykyään ammattikoulun käyneet voivat hakea yliopistoon ja ammattikorkeaa, ja myös päästä jos ei kyse ole jostain sellaisesta alasta, jossa pääsykoe perustuu jokseenkin täysin lukion oppimäärään.
Ammattikoulu on lähes ilmainen. Asuntolat ovat ilmaisia ja joka päivä saa ilmaisen aterian, cateringpuolella ehkä enemmänkin kun syödään omia tekeleitä.
Jos tämä tarina on tosi, tekaisi e-mailosoite, niin lähetän sinulle viestin ja pistän sitten postiin lukiokirjoja. Käytettyjä tietenkin, mutta ei sitten pelkkien työkirjojen ostaminen tai kopiointi tule niin kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:57"]
Käsittääkseni on enemmän tai vähemmän koulun velvollisuus pitää huolta, että opiskelija voi oppia kurssin sisällöt ihan vaikka ilman kirjoja. Eli tuo, että tytär ei ole voinut aloittaa lukiota perheen varallisuuden vuoksi, ei ole ainakaan lukion virallinen kanta.
Oletteko koskaan edes miettineet miksi tyttären pitäisi mennä lukioon? Itse olen käynyt kouluja pitkän kaavan mukaan, kun taas ystäväni valitsi ysillä amiksen. Hänellä on nyt työuraa takana melkein kymmenen vuotta, uusi koti hienolta alueelta ja alati kasvava perhe. Itse kituutan erilaisten sijaisuuksien tarjoamien väliaikaisten tulojen varassa ja yritän maksella opintolainoja pois. Lukioon lähtö tuntui silloin joskus automaatiolta, koska koulu oli mennyt hyvin. Nyt jälkikäteen on tajunnut, että ihan sillä samalla motivaatiolla ja kyvyillä voi päästä vaikka miten pitkälle vaikka olisi pohjalla "vain" ammatillinen tutkinto.
[/quote]
Hyvä pointti.
Lukion ehtii käydä myöhemminkin, sitten kun on työelämässä niin on varaakin niihin lukiokirjoihin. Tietysti jos tytön unelma-ammatti on sellainen johon vaaditaan yliopistokoulutus, niin olisi tärkeää, että hän tavalla tai toisella pääsisi sinne lukioon. Nyt kaikki keinot käyttöön, ette voi vaan jäädä kotiin voivottelemaan ja pilata tytön tulevaisuuden.
Omista lukiotutuistani pari siirtyi iltalukioon käydäkseen päivisin töissä. Siivoustyötä tekivät. Voisiko sellainen toimia tytön kohdalla? Auttaisi myös saamaan sitten myöhemmin opiskelujen ohella töitä, jos ammattikorkeaan/yliopistoon haluaa, kun kotoa ei oletettavasti ole rahallista tukea tulossa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"]Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA!
[/quote]
Maskeerauksessa, näyttämötyössä ... hei haloo, tavallisessa lukiossa ei ole maskeerausta ynnä muuta itsekustannettavaa hömppää. Laskin ehkä, mutta kai sen hinnan saa kasaan vaikka pulloja keräämällä.
Omaa oksaansa opettajat sahaavat, jos vaativa ehdottomasti uusia painoksia kirjoista. Työpaikka siinä menee, kun ei ole enää riittävästi oppilaita kursseille.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:30"]
Mullakin on kaksi lukiolaista ja suomen huippulukioissa ja vaikka siellä vaaditaan mitä kirjoja, niin vanhoillakin painoksilla pärjää. Just tilasin Galleri kirjan käytettynä jotain 10€ ja kumitamme tehtävät. varmasti opettajat ymmärtävät tilanteen, jos laitat viestiä.
[/quote] Minä ostin pojalle muutaman käytetyn kirjan jotka sitten kumitettiin..EI KELVANNUT OPETTAJALLE. Oli pakko ostaa uudet. Eli työkirjat ainakin on oltava aina uudet siinä lukiossa jossa poikani on. Ja vanhat painokset EI kelpaa. Koulusta tuli oikein erikseen lappunen ja Wilma viesti että aina oltava UUSIN painos.
[/quote]
Miksi jotkut vielä suhtautuvat opettajaan kuin hän olisi jumalasta seuraava? Olisipa joku vaatinut minun lukiolaiseltani uusimpia painoksia jollakin lappusella, niin johan olisin vyöttänyt kupeeni ja käynyt tekemässä selväksi opettajalle, että ei käy.
Olen ollut itsekin opettajana lukiossa, sijaisena tosin. Ei minulla käynyt pienessä mielessäkään, että joku opettaja tärvää hyvää työaikaa siihen, että tarkistaa, onko jokaisella oppilaalla varmasti se uusin painos, tai onko edes kirjaa ollenkaan.
Tuossa tapauksessa tytön pitäisi saada opintotukea, millä kyllä kustantaisi ainakin osan kirjoista. Opintolainakin on mahdollista ottaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:52"]
Ootko marttyyri kuullut opintolainasta?
[/quote]
Tietääkseni opintotukea/-lainaa ei myönnetä alle 17-vuotiaalle.
Ei ole kirjat niin kalliita etteikö järkevällä rahankäytöllä niitä pystyisi lukion kirjoja hankkimaan. Kuulostaa tekosyyltä, viinaan ja tupakkaan menee monta kertaa lukion kirjojen arvo vuodessa. Tai muuhun turhuuteen.
Lukiokirjoja löytyy aika hyvin kirjastosta - kaukolainakaan ei kauheesti maksa.
Aivan, mutta siihen asti saa lapsilisää ja sillä kustantaa kirjat helposti. Niitä saa myös kirjastosta ja käytettynä pilkkahinnalla, jos on ajoissa liikenteessä. Tilanne ei ehkä tullut teille yllätyksenä - olisitte voineet varautua.
Kirjoja saa käytettyinä, opintotukea saa ja jostain apua (esim. seurakunta, hyväntekeväisyysjärjestöt: Lionsit, Rotaryt)kyllä tuollaiseen tilanteeseen, joten on täysin paskanjauhantaa väittää, ettei pystyisi taloudellisista syistä opiskelemaan lukiossa. Ja nyt selvästi kasvatat siellä seuraavaa luuserisukupolvea tuolla asenteella. Mene prkl vaikka siivoamaan, siitä saat sen verran että kirjat saa hankittua.
Ihan turhaa jauhamista ap:ltä, et varmaan ole kuullut, että kirjoja voi ostaa käytettynäkin? Ei heru säälipisteitä.
Kirjoja saa käytettyjä. Sen verran täytyy aikuisten osata säästää ja tinkiä omista menoistaan, että saa lapsen koulutettua. Oli työttömänä tai ei.
Tän on pakko olla provo, kun alko näin paljon ärsyttämään. Kukaan ei voi tehdä noin lapselleen. Argh.
Voi myös ostaa käytettynä, lainata, kopioida, olla jollain kurssilla jopa ilman kirjaa yms. Ei se tule niin kalliiksi.
Kaikkien kirjojen ei tarvitse olla uusia ja kaikkia kirjoja ei tarvitse hankkia omaksi.
Itselläni oli paljon 4 vuotta vanhemman siskoni kirjoja. Uudet painokset oli toki tulleet, mutta minä pärjäsin oikein hyvin vanhoilla painoksilla. Jutut ei olleet muuttuneet, järjestys ehkä. Mutta vaati vaun pienen vaivan katsoa se koealue omasta kirjasta oikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:52"]
Ootko marttyyri kuullut opintolainasta?
[/quote]
Tietääkseni opintotukea/-lainaa ei myönnetä alle 17-vuotiaalle.
[/quote]
Niinpäs muuten olikin. Eli tyttö saa vielä lapsilisää, kyllä silläkin kirjoja hankkii, käytettynä tietysti.
Itse olen ostanut aina jakson kirjat kerrallaan (30-50€) ja lähes kaikki saa ostettua halvempana käytettynä tai sitten lainattua kirjastosta.
Ei ole minun taloutta kaatanut, vaikka pikkupalkalla olenkin osa-aikatöissä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:00"]
Voi myös ostaa käytettynä, lainata, kopioida, olla jollain kurssilla jopa ilman kirjaa yms. Ei se tule niin kalliiksi. Kaikkien kirjojen ei tarvitse olla uusia ja kaikkia kirjoja ei tarvitse hankkia omaksi. Itselläni oli paljon 4 vuotta vanhemman siskoni kirjoja. Uudet painokset oli toki tulleet, mutta minä pärjäsin oikein hyvin vanhoilla painoksilla. Jutut ei olleet muuttuneet, järjestys ehkä. Mutta vaati vaun pienen vaivan katsoa se koealue omasta kirjasta oikeaksi.
[/quote]
Kirjojen kopioiminen on laitonta
Viime syksynä ei päässyt ja jo nyt etsii työtä kustantaakseen kirjat ensi syksyksi? Hidas sytytys?
Käsittääkseni on enemmän tai vähemmän koulun velvollisuus pitää huolta, että opiskelija voi oppia kurssin sisällöt ihan vaikka ilman kirjoja. Eli tuo, että tytär ei ole voinut aloittaa lukiota perheen varallisuuden vuoksi, ei ole ainakaan lukion virallinen kanta.
Oletteko koskaan edes miettineet miksi tyttären pitäisi mennä lukioon? Itse olen käynyt kouluja pitkän kaavan mukaan, kun taas ystäväni valitsi ysillä amiksen. Hänellä on nyt työuraa takana melkein kymmenen vuotta, uusi koti hienolta alueelta ja alati kasvava perhe. Itse kituutan erilaisten sijaisuuksien tarjoamien väliaikaisten tulojen varassa ja yritän maksella opintolainoja pois. Lukioon lähtö tuntui silloin joskus automaatiolta, koska koulu oli mennyt hyvin. Nyt jälkikäteen on tajunnut, että ihan sillä samalla motivaatiolla ja kyvyillä voi päästä vaikka miten pitkälle vaikka olisi pohjalla "vain" ammatillinen tutkinto.