lapsi ei päässyt lukioon
Tyttäreni 16v ei päässyt lukioon viime syksyllä opiskelemaan koska oppikirjat olivat niin kalliita. Molemmat vanhemmat ollaan työttömiä tällä hetkellä. Yritimme saada soskusta tukea mutta eivät sitä myöntäneet. Omaisuutta kun on tuo auto ja sitä ei voi myydykkää koska asumme maaseudulla. Työmarkkinatukea saamme tällä hetkellä ainoastaan. Ei ole kaikille suomessa varaa opiskella vaikka kuinka hehkutetaan ilmaista koulutusta niin kirjat kuitenki maksaa. Tyttö yrittää nuy päästä töihin että saisi rahaa kirjoihin. Vielä ei ole töitä löytänyt.
Kommentit (89)
Jaa, mun kumpikaan ei ole maksanut senttiäkään kuviksesta, liikunnasta tai mistään elokuvasta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:54"]
Ja sellaista opettajaa ei maasta löydy, joka ei auttaisi ja hyväksyisi, jos oikeasti selität, mistä on kyse. Opeilla on usein kaksoiskappaleet ja sellaisen voi voi saada lainaksi, jos ei muuten löydy.
[/quote] Olikohan tuo minulle?) Otin itse opettajaan yhteyttä Wilman kautta ja selitin että missään kaupassa ei enää ko kirjaa ole ja että olemme yrittäneet sitä myös lainata mutta ei kellään ole (ja kirjaa ei ollut esim kirjastossa). Opettaja vastasi että oma ongelmamme kun emme hommanneet kirjaa ajoissa (vaikka kysyimme sitä heti kun asiasta tisimme). Joten lapsi ei sitten päässyt ko kurssille.
Tiedän kyllä, että esim kun tyttäreni oli lukiossa n 8v sitten (Turussa) niin opettajat ei edes vaatineet että oppilaalla on kirjat mutta ottakaa huomioon että kaikki lukiot ei toimi samoin kuin toiset.
Enpä muista että olisin yhdessäkään teatterissa joutunut käymään saatikka mistään maskeerauksesta ja silti olen kummasti onnistunut lukion suorittamaan ja vieläpä käytetyillä oppikirjoilla:D
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:06"]
Jaa, mun kumpikaan ei ole maksanut senttiäkään kuviksesta, liikunnasta tai mistään elokuvasta.
[/quote] Ehkä teillä on äveriäämpi kaupunki? Meillä on maksettu, kyseessä Treella oleva lukio.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:00"]
Voi myös ostaa käytettynä, lainata, kopioida, olla jollain kurssilla jopa ilman kirjaa yms. Ei se tule niin kalliiksi. Kaikkien kirjojen ei tarvitse olla uusia ja kaikkia kirjoja ei tarvitse hankkia omaksi. Itselläni oli paljon 4 vuotta vanhemman siskoni kirjoja. Uudet painokset oli toki tulleet, mutta minä pärjäsin oikein hyvin vanhoilla painoksilla. Jutut ei olleet muuttuneet, järjestys ehkä. Mutta vaati vaun pienen vaivan katsoa se koealue omasta kirjasta oikeaksi.
[/quote]
Kirjojen kopioiminen on laitonta
[/quote]
Olen kopioinut useita tenttikirjoja. Mielestäni omaan käyttöön saa kopioida.
Käytettynä saa varmaan hyvinkin halvalla lukion kirjoja. Kirjakaupoissakin myydään käytettyjä lukiokirjoja, esim. Suomalaisessa on käytettyjä lukiokirjoja. En ole katsonut hintoja.
Ryhtykää nyt ajoissa suunnittelemaan ensi syksyn opintojen rahoitusta. Nythän tyttäresi alkaa olla jo siinä iässä, että voisi saada opintotukea vai miten. Olen aika pihalla näistä asioista, kun omista opinnoista on jo aikaa.
Kirjastoissakin näyttää olevan lukion oppikirjoja. Tarkistin esim. Lukion biologia 1, 27 kpl, kaikki lainassa eli kirjaston kurssikirjoille on kysyntää. Tämä tilanne siis pk-seudun Helmet- tietokannasta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:13"]
[/quote] Ehkä teillä on äveriäämpi kaupunki? Meillä on maksettu, kyseessä Treella oleva lukio.
[/quote]Hmmm...täällä taitaa lähes kaikkien lapset olla jossain "tavis" lukioissa joten he eivät tiedä että ilmaisutaidon tms lukioissa on tietyt maksut tietyistä kursseista. Älä sure, uskon sinua koska itse olen ko lukiossa:)
Tekosyy. Olen persaukinen yh-äiti ja kaksi lasta lukiossa.
Kirjahankinnat pitää tehdä järkevästi, ostetaan käytettyjä ja lainailtaan kavereilta.
Tiedän että tehtäväkirjoja ja joitain muita joutuu hankkimaan uutena.
Paskaa jauhat että maalla asuvan pitäisi myydä auto. Tietty jos on jokin supeökyauto niin sitten vaihto halvempaan ja erotuksella lapselle koulutus.
Meidän vanhempien vastuulla on lapsen lukio. Teillä näkyy menevän toisin, lapsi vissiin joutuu huolehtimaan teistä vanhemmistakin.
Lapsi voi muuttaa omilleen ja pääsee tukien piiriin.
Aina voi muuttaa tuppukylästä isompaan kuntaan ja työmahdollisuudet paranee. Pikkuisen tulee sellainen olo että on heittäydytty yhteiskunnan eläteiksi.
Rajaseutuliitto myöntää avustuksia, Pelastakaa Lapset, seurakunnan diakoniatyö, sosku. Kaikista noista olen hakenut apua silloin kun olin työttömänä ja lapset lukiossa. Omista menoistani olen tinkinyt että lapset saa koulutusta.
Ei kulu viinaa eikä tupakkaa, mitenkäs teillä ap?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:26"]
Kyllä on taas hölmöjä vastauksia täällä. Ainakin poikani lukiossa vaaditaan EHDOTTOMASTI uusimat painokset kirjoista ja tehtäväkirjat on aina oltava UUDET, niissä ei saa olla mitään merkintöjä. Yhdelle kurssille poika ei saanut kirjaa kun sitä ei ollut missään kaupassa niin opettaja sanoi, että kurssille ei saa tulla ilman kirjaa. Niinpä hän ei päässyt kurssille . 16v ikäinen nsaa lapsilisää, mutta eipä se pitkälle riitä. Siitä kun maksaa esim bussimaksun ja vaikkapa kuvis tms kurssien materiaalimaksut niin eipä jää rahaa kirjoihin. Sossusta voi saada n100e per lukukausi, jolla saa esim äikän ja ruotsin kirjan eikä muuta. (Särmä n60e ja Galleri n40e)
[/quote]
no särmä ja galleri ostetaan vain kerran: ne on koko opintojen ajaksi. Jos joku opettaja on noin natsi, niin suoraa puhetta vaan, että käytetyt on halvempia. Vaikka sitten rehtorin kautta niin vaemasti pääsee kurssille. Koulu on ilmaista: ei kuviksen maksuja
[/quote] Ei ole koulu ilmaista: laskin, kynät, kumit, viivaimet yms, kuvis tunnille materiaali maksu, maskeerauksessa materiaali maksu, liikunnassa maksut mm keilaus jne, elokuvatyöhön jne joutuu itse hommaaamaan puvustusta, muistitikkuja ym ym, äidink tunneilla mm teatterissa käynnit yms maksettava itse, monisteet samoin...pelkästään noihin menee n 200e vuottakohden.
[/quote]
koulu ei voi pakottaa oppilasta maksamaan mistään muusta, kuin kirjoista ja laskimesta. Se on fakta. Muu on vapaaehtoista. Äidinkielessä on mahdollista käydö teatterissa JOS halua. Aina on vaihtoehtoinen tapa. Joko olet tietämätön, tai lapsesi on huijannut rahastusta. Koulu ei voi vaatia ylimääräistä rahallista panosta kunhan on kirjat ja kynät
[/quote] Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA!
[/quote]
Onkohan sun lapsi jollain valinnaisella ilmaisutaidon tms. kurssilla? Tai sit vaan huijannu rahaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:50"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:38"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:26"] Kyllä on taas hölmöjä vastauksia täällä. Ainakin poikani lukiossa vaaditaan EHDOTTOMASTI uusimat painokset kirjoista ja tehtäväkirjat on aina oltava UUDET, niissä ei saa olla mitään merkintöjä. Yhdelle kurssille poika ei saanut kirjaa kun sitä ei ollut missään kaupassa niin opettaja sanoi, että kurssille ei saa tulla ilman kirjaa. Niinpä hän ei päässyt kurssille . 16v ikäinen nsaa lapsilisää, mutta eipä se pitkälle riitä. Siitä kun maksaa esim bussimaksun ja vaikkapa kuvis tms kurssien materiaalimaksut niin eipä jää rahaa kirjoihin. Sossusta voi saada n100e per lukukausi, jolla saa esim äikän ja ruotsin kirjan eikä muuta. (Särmä n60e ja Galleri n40e) [/quote] no särmä ja galleri ostetaan vain kerran: ne on koko opintojen ajaksi. Jos joku opettaja on noin natsi, niin suoraa puhetta vaan, että käytetyt on halvempia. Vaikka sitten rehtorin kautta niin vaemasti pääsee kurssille. Koulu on ilmaista: ei kuviksen maksuja [/quote] Ei ole koulu ilmaista: laskin, kynät, kumit, viivaimet yms, kuvis tunnille materiaali maksu, maskeerauksessa materiaali maksu, liikunnassa maksut mm keilaus jne, elokuvatyöhön jne joutuu itse hommaaamaan puvustusta, muistitikkuja ym ym, äidink tunneilla mm teatterissa käynnit yms maksettava itse, monisteet samoin...pelkästään noihin menee n 200e vuottakohden. [/quote] koulu ei voi pakottaa oppilasta maksamaan mistään muusta, kuin kirjoista ja laskimesta. Se on fakta. Muu on vapaaehtoista. Äidinkielessä on mahdollista käydö teatterissa JOS halua. Aina on vaihtoehtoinen tapa. Joko olet tietämätön, tai lapsesi on huijannut rahastusta. Koulu ei voi vaatia ylimääräistä rahallista panosta kunhan on kirjat ja kynät [/quote] Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA! [/quote] Onkohan sun lapsi jollain valinnaisella ilmaisutaidon tms. kurssilla? Tai sit vaan huijannu rahaa.
[/quote] Minun lapseni EI huijaa rahaa eikä ylipäätään muutenkaan. On suorittanut nyt n 12 erilaista ilmaisutaidon kurssia.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:50"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:38"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:26"] Kyllä on taas hölmöjä vastauksia täällä. Ainakin poikani lukiossa vaaditaan EHDOTTOMASTI uusimat painokset kirjoista ja tehtäväkirjat on aina oltava UUDET, niissä ei saa olla mitään merkintöjä. Yhdelle kurssille poika ei saanut kirjaa kun sitä ei ollut missään kaupassa niin opettaja sanoi, että kurssille ei saa tulla ilman kirjaa. Niinpä hän ei päässyt kurssille . 16v ikäinen nsaa lapsilisää, mutta eipä se pitkälle riitä. Siitä kun maksaa esim bussimaksun ja vaikkapa kuvis tms kurssien materiaalimaksut niin eipä jää rahaa kirjoihin. Sossusta voi saada n100e per lukukausi, jolla saa esim äikän ja ruotsin kirjan eikä muuta. (Särmä n60e ja Galleri n40e) [/quote] no särmä ja galleri ostetaan vain kerran: ne on koko opintojen ajaksi. Jos joku opettaja on noin natsi, niin suoraa puhetta vaan, että käytetyt on halvempia. Vaikka sitten rehtorin kautta niin vaemasti pääsee kurssille. Koulu on ilmaista: ei kuviksen maksuja [/quote] Ei ole koulu ilmaista: laskin, kynät, kumit, viivaimet yms, kuvis tunnille materiaali maksu, maskeerauksessa materiaali maksu, liikunnassa maksut mm keilaus jne, elokuvatyöhön jne joutuu itse hommaaamaan puvustusta, muistitikkuja ym ym, äidink tunneilla mm teatterissa käynnit yms maksettava itse, monisteet samoin...pelkästään noihin menee n 200e vuottakohden. [/quote] koulu ei voi pakottaa oppilasta maksamaan mistään muusta, kuin kirjoista ja laskimesta. Se on fakta. Muu on vapaaehtoista. Äidinkielessä on mahdollista käydö teatterissa JOS halua. Aina on vaihtoehtoinen tapa. Joko olet tietämätön, tai lapsesi on huijannut rahastusta. Koulu ei voi vaatia ylimääräistä rahallista panosta kunhan on kirjat ja kynät [/quote] Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA! [/quote] Onkohan sun lapsi jollain valinnaisella ilmaisutaidon tms. kurssilla? Tai sit vaan huijannu rahaa.
[/quote] Minun lapseni EI huijaa rahaa eikä ylipäätään muutenkaan. On suorittanut nyt n 12 erilaista ilmaisutaidon kurssia.
[/quote]
No sieltä se vastaus tulikin. Ei ole pakko tuollaista määrää käydä ilmaisutaitoa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:13"]
[/quote]Hmmm...täällä taitaa lähes kaikkien lapset olla jossain "tavis" lukioissa joten he eivät tiedä että ilmaisutaidon tms lukioissa on tietyt maksut tietyistä kursseista. Älä sure, uskon sinua koska itse olen ko lukiossa:)
[/quote] Joo en, mitä nyt hieman savu nousee korvista...taidampa poistua täästä "takavasemmalle", muta kiitos!
Lukiokirjoja saa kirjastosta, lapsemme lainasi vaikka meillä olisi ollut varaakin, mitä järkeä ostaa jotain uskonnon, psykan tms. kirjaa? Käytettynä saa halvimmalla vanhemmilta opiskelijoilta, usein lähti 5€ nimelliseen hintaan, käytettynä kirjoja myy kirjakaupat.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:19"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:50"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:38"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:26"] Kyllä on taas hölmöjä vastauksia täällä. Ainakin poikani lukiossa vaaditaan EHDOTTOMASTI uusimat painokset kirjoista ja tehtäväkirjat on aina oltava UUDET, niissä ei saa olla mitään merkintöjä. Yhdelle kurssille poika ei saanut kirjaa kun sitä ei ollut missään kaupassa niin opettaja sanoi, että kurssille ei saa tulla ilman kirjaa. Niinpä hän ei päässyt kurssille . 16v ikäinen nsaa lapsilisää, mutta eipä se pitkälle riitä. Siitä kun maksaa esim bussimaksun ja vaikkapa kuvis tms kurssien materiaalimaksut niin eipä jää rahaa kirjoihin. Sossusta voi saada n100e per lukukausi, jolla saa esim äikän ja ruotsin kirjan eikä muuta. (Särmä n60e ja Galleri n40e) [/quote] no särmä ja galleri ostetaan vain kerran: ne on koko opintojen ajaksi. Jos joku opettaja on noin natsi, niin suoraa puhetta vaan, että käytetyt on halvempia. Vaikka sitten rehtorin kautta niin vaemasti pääsee kurssille. Koulu on ilmaista: ei kuviksen maksuja [/quote] Ei ole koulu ilmaista: laskin, kynät, kumit, viivaimet yms, kuvis tunnille materiaali maksu, maskeerauksessa materiaali maksu, liikunnassa maksut mm keilaus jne, elokuvatyöhön jne joutuu itse hommaaamaan puvustusta, muistitikkuja ym ym, äidink tunneilla mm teatterissa käynnit yms maksettava itse, monisteet samoin...pelkästään noihin menee n 200e vuottakohden. [/quote] koulu ei voi pakottaa oppilasta maksamaan mistään muusta, kuin kirjoista ja laskimesta. Se on fakta. Muu on vapaaehtoista. Äidinkielessä on mahdollista käydö teatterissa JOS halua. Aina on vaihtoehtoinen tapa. Joko olet tietämätön, tai lapsesi on huijannut rahastusta. Koulu ei voi vaatia ylimääräistä rahallista panosta kunhan on kirjat ja kynät [/quote] Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA! [/quote] Onkohan sun lapsi jollain valinnaisella ilmaisutaidon tms. kurssilla? Tai sit vaan huijannu rahaa. [/quote] Minun lapseni EI huijaa rahaa eikä ylipäätään muutenkaan. On suorittanut nyt n 12 erilaista ilmaisutaidon kurssia. [/quote] No sieltä se vastaus tulikin. Ei ole pakko tuollaista määrää käydä ilmaisutaitoa.
[/quote] On pakko jos niitä kursseja tarvitsee pyrkiessään haluamansa ammatin kouluihin. Esim ohjaus, käsikirjoitus ja näyttämötyö jne. Ja siis en valita, kyllä meillä on varaa ollut maksaa nuon. Ärsyttää vaan tuo kun jankataan että lukiossa ei ole materiaali tms maksuja kun niitä ON. Ja esim liikunnassa joutuu maksamaan myös itse silloin jos menevät esim laskettelemaan, uimaan, keilaamaan, sählyä pelaamaan tms.
Olette siis koko perhe työttömänä? Mitäs jos muuttaisitte jonnekin, missä töitä on, että lapsenne pääsisi kouluun ja saisi jonkinlaisen tulevaisuuden?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:19"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:50"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:38"] [quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:26"] Kyllä on taas hölmöjä vastauksia täällä. Ainakin poikani lukiossa vaaditaan EHDOTTOMASTI uusimat painokset kirjoista ja tehtäväkirjat on aina oltava UUDET, niissä ei saa olla mitään merkintöjä. Yhdelle kurssille poika ei saanut kirjaa kun sitä ei ollut missään kaupassa niin opettaja sanoi, että kurssille ei saa tulla ilman kirjaa. Niinpä hän ei päässyt kurssille . 16v ikäinen nsaa lapsilisää, mutta eipä se pitkälle riitä. Siitä kun maksaa esim bussimaksun ja vaikkapa kuvis tms kurssien materiaalimaksut niin eipä jää rahaa kirjoihin. Sossusta voi saada n100e per lukukausi, jolla saa esim äikän ja ruotsin kirjan eikä muuta. (Särmä n60e ja Galleri n40e) [/quote] no särmä ja galleri ostetaan vain kerran: ne on koko opintojen ajaksi. Jos joku opettaja on noin natsi, niin suoraa puhetta vaan, että käytetyt on halvempia. Vaikka sitten rehtorin kautta niin vaemasti pääsee kurssille. Koulu on ilmaista: ei kuviksen maksuja [/quote] Ei ole koulu ilmaista: laskin, kynät, kumit, viivaimet yms, kuvis tunnille materiaali maksu, maskeerauksessa materiaali maksu, liikunnassa maksut mm keilaus jne, elokuvatyöhön jne joutuu itse hommaaamaan puvustusta, muistitikkuja ym ym, äidink tunneilla mm teatterissa käynnit yms maksettava itse, monisteet samoin...pelkästään noihin menee n 200e vuottakohden. [/quote] koulu ei voi pakottaa oppilasta maksamaan mistään muusta, kuin kirjoista ja laskimesta. Se on fakta. Muu on vapaaehtoista. Äidinkielessä on mahdollista käydö teatterissa JOS halua. Aina on vaihtoehtoinen tapa. Joko olet tietämätön, tai lapsesi on huijannut rahastusta. Koulu ei voi vaatia ylimääräistä rahallista panosta kunhan on kirjat ja kynät [/quote] Esim teatteri käyntejä on ollut 3 ja jokainen on ollut PAKOLLINEN. Kurssia ei voinut suorittaa ilman sitä. Tästä tuli Wilmaan viesti opettajalta. Myös mm kuviksessa maalaupohjat piti maksaa itse, maskeerauksessa on oltava omat tarvikkeet tai maksettava materiaali aksu, liikunta tuntien kulut riippuen siitä mihin mennään on maksettava itse , elokuva/näyttä'mötyössä on puvustus yms hankittava itse... ja TÄMÄ ON FAKTA! [/quote] Onkohan sun lapsi jollain valinnaisella ilmaisutaidon tms. kurssilla? Tai sit vaan huijannu rahaa. [/quote] Minun lapseni EI huijaa rahaa eikä ylipäätään muutenkaan. On suorittanut nyt n 12 erilaista ilmaisutaidon kurssia. [/quote] No sieltä se vastaus tulikin. Ei ole pakko tuollaista määrää käydä ilmaisutaitoa.
[/quote] On pakko jos niitä kursseja tarvitsee pyrkiessään haluamansa ammatin kouluihin. Esim ohjaus, käsikirjoitus ja näyttämötyö jne. Ja siis en valita, kyllä meillä on varaa ollut maksaa nuon. Ärsyttää vaan tuo kun jankataan että lukiossa ei ole materiaali tms maksuja kun niitä ON. Ja esim liikunnassa joutuu maksamaan myös itse silloin jos menevät esim laskettelemaan, uimaan, keilaamaan, sählyä pelaamaan tms.
[/quote]
Mutta nuo ovat pakollisia VAIN, jos hakee näille aloille. Ei estä ap:n lasta menemästä lukioon. Eikä meillä 6-3 vuotta sitten ainakaan maksettu mistään, ei uiminen, laskettelu, keilaus jne. Ja olivat vapaa ehtoisella kursseilla.. Eikä teattereista tai elokuvista maksettu vaan koulu hoiti nämä. PAKOLLISIA ei ole kuin kirjat. Meillä kävi hyvin kumitetut, tai täytetyt, eihän niitä tarkastettu..
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:00"]
Voi myös ostaa käytettynä, lainata, kopioida, olla jollain kurssilla jopa ilman kirjaa yms. Ei se tule niin kalliiksi. Kaikkien kirjojen ei tarvitse olla uusia ja kaikkia kirjoja ei tarvitse hankkia omaksi. Itselläni oli paljon 4 vuotta vanhemman siskoni kirjoja. Uudet painokset oli toki tulleet, mutta minä pärjäsin oikein hyvin vanhoilla painoksilla. Jutut ei olleet muuttuneet, järjestys ehkä. Mutta vaati vaun pienen vaivan katsoa se koealue omasta kirjasta oikeaksi.
[/quote]
Kirjojen kopioiminen on laitonta
[/quote]
Olen kopioinut useita tenttikirjoja. Mielestäni omaan käyttöön saa kopioida.
Käytettynä saa varmaan hyvinkin halvalla lukion kirjoja. Kirjakaupoissakin myydään käytettyjä lukiokirjoja, esim. Suomalaisessa on käytettyjä lukiokirjoja. En ole katsonut hintoja.
Ryhtykää nyt ajoissa suunnittelemaan ensi syksyn opintojen rahoitusta. Nythän tyttäresi alkaa olla jo siinä iässä, että voisi saada opintotukea vai miten. Olen aika pihalla näistä asioista, kun omista opinnoista on jo aikaa.
Kirjastoissakin näyttää olevan lukion oppikirjoja. Tarkistin esim. Lukion biologia 1, 27 kpl, kaikki lainassa eli kirjaston kurssikirjoille on kysyntää. Tämä tilanne siis pk-seudun Helmet- tietokannasta.
[/quote]
Kun lainaat kirjastosta, varaus ennen kurssin alkua, nouto juuri kurssin alussa ja sitte uusi varaus sisään eri kortilla koska lukion jakso on pidempi kun laina-aika. On erittäin helppoa ja ilmaista.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:24"]
[/quote]
Ap ei maininnut lapsella olevan muita tavoitteita, kuin päästä vaan lukioon. Oletan myös, että "maaseudulla" ei kovinkaan montaa erikoislukiota ole.
Liikunnalle on aina vaihtoehto, jos ei pääse keilaamaan, niin tehdään kävelylenkki jne.
Ei tarvitse ohi aiheen jankata kauheista maksuista maksuista, joita suurimmalla osalla lukiolaisista ei ole.
[/quote]
Mutta noilla maksuilla ei nyt sinänsä ole mitään tekemistä lukion kanssa. Kyllä sen päättötodistuksen saa ilman niitä 12 ilmaisutaidonkurssiakin! On täysin eri asia ettei oo varaa käydä lukiota, kuin että ei ole varaa käydä jotain erikois/painotettua lukiota! Tottakai kuvislukiossa menee varmasti rahaa kuviksen materiaaleihin ihan hyviäkin summia, mutta sillä ei kyllä ole mitään tekemistä sen kanssa että lukio olisi kallista...
Joo, erikoislukiot on ihan eri juttu. Ap puhui lukiokirjoista, ei erikoislukiomaksuista. Oma lapseni on urheilulukiossa ja harrastaa todella kallista lajia, josta saa valmennuskurssit. Jostain syystä tämä ei kuitenkaan kuulu tähän ketjuun vähääkään.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:58"]
Miehin äiti on yh ja lapsia löytyy; kun lukioaikoina ope tajus kurssilla ettei miehelläni ollut oppikirjaa rahan takia, lähetti reksin puheille ja rehtori lupas hommata koulukirjan aina kun ei siihen raha riittänyt :) näin ainakin Helsingissä..
[/quote] HIENOA...mutta tuskin toimii nykyään. Ainakin lapseni lukiossa joutuu jopa KOEPAPERIT viemään itse, niitäkään ei enää saa koulusta.