Imetyksestä vieroittaminen! Voiko vauvaa "pitää nälässä"?
Kirjoitin äsken pitkän viestin kännykällä ja se hävisi..joten nyt vain lyhyesti:
Haluaisin vähentää 11kk pojan imetystä radikaalisti, että alkaisi syömään paremmin kiinteitä ja samalla irtaantuisi hieman minusta. Mutta poika ei syö lusikallistakaan kiinteää ruokaa (on joskus maistunut vähän, sitten taas totaalikieltäytyminen), eikä huoli tuttipulloa. Joten en kai mä voi vaan lopettaa tissin antamista, kun se on vauvan ainoa ravinnonlähde? Vai alkaako poika lopulta syömään kiinteitä/pullosta jos on tarpeeksi nälkä? Kauanko uskallan olla imettämättä jos vauva ei syö yhtikäs mitään?
Haluaisin saada pojan edes juomaan pullosta, koska nyt imetän nälkäistä poikaa niin tiheästi etten pysty tekemään yhtikäs mitään yksin, mutta poika vain raivostuu joka kerta kun pulloa tarjoaa. Erilaisia kokeiltu.
Kommentit (10)
Ton ikäinen ei tartte pulloa vaan voit ottaa suoraan nokkamukin käyttöön. Ruokia vois koittaa antaa ensin käteen sopivaa sormiruokaa kuten leivän, vihannesten ja hedelmien paloja eikä lusikoitavia mössöjä jos ne eivät kerran maistu.
Oletko kysynyt neuvolasta neuvoa? Kyllähän tuon ikäinen nyt ilman muuta tarvitsisi jo muutakin ruokaa kuin maitoa. Eikö syö sittenkään jos annat vaikka hedelmäsuikaleita käteen?
Mun tytöllä oli kans tuollaisia syömättömyyskausia ja oli rankkaa imettää jatkuvasti. Onko hän valmis sitten kuitenkaan vielä lopettamaan imetystä? Odottaisin, että lapsi on täyttänyt vuoden. Voi olla että tilanne muuttuu sen verran että hän on valmiimpi silloin. Voithan pikkuisen venyttää imetysväliä ja tarjota vaikka keitettyä porkkanaa? Annan itse sellaista porkkanaa joka on kokonainen ja miedosti keitetty.
Tuttipulloon ei kannata enää lähteä jos ei sitä muutenkaan käytä? Nokkamuki ja pehmeäkärkinen juomapullo on parempi nuin vanhalle.
Sormiruokaa, lihaa paloiksi eteen, kasviksia ja hedelmiä....
Meillä joi tuon ikänen jo tavallisesta pikkulasista. Sitäkin voi koittaa, jos olisi niin kiva juttu vauvan mielestä, että ei heittelisi lattialle. Meillä imetyksen lopettaminen lisäsi ruokahalua -> ruoka alkoi maistua.
Oletteko testanneet lehmänmaitoa, että sopiiko? Jos sopii, niin sitäkin voi kait antaa tuon ikäiselle äidinmaidon sijaan. Me jouduttiin siirtymään kauramaitoon imetyksen jälkeen maitoallergian takia.
Sormiruokaa ei syö ollenkaan, muuta kuin rusinoita. Olen tarjonnut kaikenlaista ja yritin aloittaakin kiinteiden tarjoamisen lapsentahtisesti sormiruoalla, mutta poika vain pyyhkii kaiken kädellä lattialle ja alkaa itkemään. Siirryin soseiden syöttämiseen koska se oli ainoa tapa saada pojalle edes jotain mahaan. Olen kokeillut myös nokkamukeja, kaikenlaisia erilaisia pulloja. Poika alkaa vain itkemään joka kerta kun tarjoaa jotain muuta kuin tissiä.
Joku kysyi, onko vauva valmis lopettamaan niin ei varmaan olekaan, mutta haluaisin itse vähentää. Poika on muutenkin suuritarpeinen, itkuinen, ja kiinni minussa, ei hyväksy isäänsä eikä muitakaan hoitamaan, ellei ole erittäin hyvällä tuulella (harvoin) joten alan vähän väsymään...
Kysyin neuvolasta apua ja vastaus oli että unikoulu. Se on varmaan sitten seuraavaksi edessä. Olen yrittänyt odottaa päivää että poika olisi kokonaan terve ja söisi edes vähän kiinteää. Koska kyllä tuon ikäisellä varmaan on yöllä nälkä jos ei syö päivällä kuin tissimaitoa? Musta tuntuu ettei maitoakaan ole enää paljoa, tissit on koko ajan tyhjän tuntuiset enkä saa lypsettyä kuin pari tippaa.
Ps, joku puhui ällöistä soseista, niin kaiken ruoan olen ainakin tehnyt aina itse ja yhtäkään pilttipurkkia pojalle ei ole syötetty joten soseiden pitäisi olla ihan hyviä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:32"]Ps, joku puhui ällöistä soseista, niin kaiken ruoan olen ainakin tehnyt aina itse ja yhtäkään pilttipurkkia pojalle ei ole syötetty joten soseiden pitäisi olla ihan hyviä.
[/quote]
Meillä vauvalle ei maistunut mikään muu kuin pari tiettyä purkkiruokaa ja yksi itsetehty sose (riisi+hyvin maustettu kanakastike). Kannattaa kuitenkin testata myös jotakin kaupan sosetta. Tiedä vaikka ne maistuisivat omatekoisia paremmin (meillä maistui joku pastasose ja couscous-sose).
Ei kannata ressata liikaa. Toi menee kyllä ohi. Vaikka on turhauttavaa, niin koittaa silti pitää leppoisan tunnelman ruokapöydässä.
Ja hei sellainen lausahdus mieltä lohduttamaan, että "ei terve lapsi ruoan ääressä nälkään kuole". Tarjoaa vaan ruokaa, kyllä se nälkä ohjaa syömään, kun rintamaitoa saa vähemmän. Toki tuo "nirsoilu" voi johtua myös allergioista. Meillä on allerginen lapsi, jonka ruokailu oli vauvaiässä juuri tuollaista. Onko mistään ruoasta tullut iho- tai vatsaoireita (nokkosihottumaa, atooppista ihottumaa, oksentelua, vihreää kakkaa tms.)?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:32"]Ps, joku puhui ällöistä soseista, niin kaiken ruoan olen ainakin tehnyt aina itse ja yhtäkään pilttipurkkia pojalle ei ole syötetty joten soseiden pitäisi olla ihan hyviä.
[/quote]
Kannattaisiko testata kaupan soseita? Meillä lapset syystä tai toisesta söi niitä paremmin pikkuvauvana kuin itsetehtyjä. Varsinkin toinen oli niin herkkäkurkkuinen että kakoi kaikkia itse muussattuja. Ei ne kaupan soseet mistään helvetistä ole vaikka jotkut niin kuvitteleekin.
Mulla yksi lapsista oli ihan samanlainen, ei syönyt kiinteitä, eikä koskaan huolinut pulloa. Itse lopetin imettämisen kerrasta kokonaan 1v2kk iässä. Tosin pojan mielenkiinto imetystä kohtaan oli tuolloin muutenkin ehkä jo vähän hiipumaan päin. Meni todella hyvin, olin itsekin tosi yllättynyt! Pulloon ei koskaan siirrytty, mutta ruoka rupesi ihan ykskaks maistumaan. Asia ahdisti minuakin tuolloin, mutta hyvin meni! Mitä jos jatkat vielä ehkä kuukauden tai kaksi ja lopetat sitten kokonaan imettämisen? Oli mulle helpompaa, kuin vähentää vähitellen.