Jatkuva huoli vauvasta ja äidin kuolema
Olen 40v kolmen teinin ja yhden pienen vauvan äiti. Oma äitini kuoli hiljattain enkä ole tavallaan ehtinyt suremaan enkä hänen kuolemaansa käsittelemään kun on ollut hautajaisten järjestelyä ja muita hoidettavia asioita niin paljon.
Nyt on jatkuva huoli vauvasta. Milloin hän mielestäni on veltompi kuin normaalisti, milloin vaipuu omiin maailmoihinsa katse lasittuneeeäna jne... olen muilta kysynyt ja kaikki on sanoneet vauvan vaikuttavan samalta kuin ennenkin. En saa nukutuksi vaikka vauva nukkuukin hyvin kun minun on pakko tarkistaa hengittääkö hän. Tämä jatkuva murehtiminen vie kaiken ilon elämästä. Mitä voin tehdä? Olenko tulossa hulluksi?
Kommentit (11)
Kannattiko ap enää noin vanhana tehdä vauvaa?
Aikuinen ihminen, skarppaa. Kai suöla on lapselöe vakuutus? Vie se lääkäriin.
Sinulla on surua, joten kanavoit ahdistuksesi vauvaan. On helpompi kohdata voimakkaita tunteita johonkin, mitä voi koskettaa kuin kohdata itsensä. Tilanne jatkuu sinulla niin kauan, kunnes suostut suremaan ja olemaan surullinen. Joulu erityisesti voimistaa kaipausta.
Osanottoni äitisi poismenon johdosta.
Näin kyökkipsykologin näkökulmasta kuulostaa, että huoli vauvasta on sinun reaktiosi äitisi poismenoon. Pelkäät menettäväsi vauvan, koska menetit äitisikin. Saisitko järjestettyä itsellesi aikaa surra esim. tukiverkkojen avulla? Jos arvelet kaipaavasi keskusteluapua, sitäkin on varmasti saatavissa esim. neuvolan kautta. Osanottoni suruusi, ap.
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko ap enää noin vanhana tehdä vauvaa?
Minä tein vielä vanhempana. Kannatti!
Ota yhteyttä neuvolaan ja kerro huolesi. Sitä kautta saat vauvan tutkimuksiin jos tilanne vaikuttaa ammattilaisten mielestä huolestuttavalle, ja itsellesi keskusteluapua.
Kuvailemasi kaltaiset pelot voivat liittyä synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En ole minkään sortin asiantuntija, mutta voisin kuvitella tukahdutettujen surun ja menetyksen tunteiden entisestään altistavan masennukselle. Käytä lapsi lääkärissä, jos olet huolissasi. Etsi kuitenkin ensisijaisesti itsellesi keskusteluapua esim. neuvolapsykologilla. Jos tilanne on paha, keskusteluavun lisäksi mielialalääkitys auttaa tasaamaan pahimpia oloja.
Voithan käyttää vauvan lääkärissä, ihan oman mielenrauhan vuoksi, jos pystyisit sen jälkeen paremmin hoitamaan itseäsi ja ottamaan aikaa äitisi suremiseen!
1. Ota yhtey neuvolaan.
2. Hanki kätkythälytin. Minä en olisi pystynyt nukkumaan öitäni ilman sitä. Se toimi loistavasti ja on joka yö käytössä, päivällä vauva nukkuu päiväuniaan ilman sitä.
Suru vie oman aikansa. Vieläpä siinä vauva, josta pitäisi iloita. Tsemppiä ja halaukset, hali vauvaa ja iloitse uudesta elämästä.
No vie ihmeessä lääkäriin jos olet huolissasi.