Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lestadiolaisissa jotain erityistä, mikä pitäisi huomioida?

Vierailija
02.04.2015 |

Tiedän vain kliseet, mutta nyt olen kohta tapaamassa yhden perheen ja mietin vaan, että onko jotain erityistä, mitä pitäisi tietää tai huomioida?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:08"]

Ihan normaaleja ihmisiä hekin vaan on. Tympeää jos mediasta on saanut kuvan että ovat näin arkielämässä kovinkin erilaisia kuin me "muut". Kiroilu on näin äkkiseltään ainoa jonka puolesta eroavat.

[/quote]No minä olen ateisti enkä kiroile oikeastaan koskaan. Että eivät ainakaan siinä mielessä eroa minusta.

Vierailija
2/19 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"] Itseäni ainakin ärsytti ollessani lesta ihmiset, jotka "halusivat huomioida, että olen lesta". Heidän tarkoituksensa oli varmasti hyvä, mutta itselle tuli kiusallinen olo niiden ihmisten seurassa. Tuntui, ettei ollut "samanlainen ihminen". Ihmiset ovat pohjimmiltaan kuitenkin hyvin samanlaisia: yhteisiä asioita on aina enemmän kuin erottavia. Parasta mielestäni kohdata ihmiset aina ihmisinä. Harva yksilö vapaalla edustaa sitä tiettyä uskontoa, herätysliikettä, kansallisuutta, ideologiaa tms. [/quote] Outoa ja uutta ainakin minulle. Olitko sitten "lesta" vain virka-aikana? Elitkö kaksoiselämää? [/quote] En minä edusta vapaalla kuin itseäni. Virka-ajalla edustan työnantajaani, vapaalla en. Elän ilmeisesti siis kaksoiselämää.

[/quote]

Et tainnut ymmärtää, mitä tarkoitin. Yritän kysyä paremmin. Katso tuo lihavoitu tekstisi. Silloin kun vielä olit lestadiolainen, olitko sitä vain osa-aikaisesti, kun kerran vapaalla et edustanut herätysliikettäsi, kansallisuutta, ideologiaa tms.? Kuinka moni voi/haluaa sulkea nuo ominaisuudet pois päältä vapaa-aikanaan ollakseen jotain muuta? Pystyvätkö ihmiset kohtaamaan toisensa "vain ihmisinä" tai edes itse olemaan vailla mitään em. ominaisuuksia? 11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"] Itseäni ainakin ärsytti ollessani lesta ihmiset, jotka "halusivat huomioida, että olen lesta". Heidän tarkoituksensa oli varmasti hyvä, mutta itselle tuli kiusallinen olo niiden ihmisten seurassa. Tuntui, ettei ollut "samanlainen ihminen". Ihmiset ovat pohjimmiltaan kuitenkin hyvin samanlaisia: yhteisiä asioita on aina enemmän kuin erottavia. Parasta mielestäni kohdata ihmiset aina ihmisinä. Harva yksilö vapaalla edustaa sitä tiettyä uskontoa, herätysliikettä, kansallisuutta, ideologiaa tms. [/quote] Outoa ja uutta ainakin minulle. Olitko sitten "lesta" vain virka-aikana? Elitkö kaksoiselämää? [/quote] En minä edusta vapaalla kuin itseäni. Virka-ajalla edustan työnantajaani, vapaalla en. Elän ilmeisesti siis kaksoiselämää.

[/quote]

Et tainnut ymmärtää, mitä tarkoitin. Yritän kysyä paremmin. Katso tuo lihavoitu tekstisi. Silloin kun vielä olit lestadiolainen, olitko sitä vain osa-aikaisesti, kun kerran vapaalla et edustanut herätysliikettäsi, kansallisuutta, ideologiaa tms.? Kuinka moni voi/haluaa sulkea nuo ominaisuudet pois päältä vapaa-aikanaan ollakseen jotain muuta? Pystyvätkö ihmiset kohtaamaan toisensa "vain ihmisinä" tai edes itse olemaan vailla mitään em. ominaisuuksia? 11
[/quote]

Pystyvät, ja jos eivät pysty, sitä voi opetella. Luulen, että juuri se, että on tullut kohdelluksi jonkin (vähemmistön) edustajana, eikä yksilönä, aikaansaa sen, ettei kohtele muita jonkin ryhmän edustajana. Persoonallisuutta pitää määritellä erittäin laajasti, että se kattaa esim. kansallisuuden tai uskonnon. Minulle tärkeämpää yksilöissä on enemmänkin ne persoonallisuuden "peruspiirteet".

Vierailija
4/19 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta "vapaalla"-maininnasta. Olisin tietenkin voinut väittää, että yksittäinen ihminen edustaa aina vain itseään, mutta useimmat meistä edustavat isompaa joukkoa esim. työelämässä.

Vierailija
5/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään erityistä. Normaaleita ihmisiä. Vessassa hekin käyvät joka aamu. Syövät ja juovat varmaan sen kaksi kertaa päivässä niinku muutkin. Joskus tuntuu, ettei heitä pidetä edes ihmisinä. Avoimin mielin vaan tapaamaan.

Vierailija
6/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat lestadiolaiset ovat mukavia ihmisiä. Kannattaa huomioida käytöstävat, he kaikki moikkaavat vieraita ja he eivät kiroile.

Vierailija
7/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat Jumalaan. Kaikki muu sitten johtuukin siitä millaisia persoonia ihmiset ovat. Ei ihmisestä tule uskoon tullessaan mitään tiettyä muottia. "Tällainen on kristitty, ateisti..."

Iloisin mielin ja ennakkoluulottomasti vaan tapaamaan :)

Vierailija
8/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleja ihmisiä hekin vaan on. Tympeää jos mediasta on saanut kuvan että ovat näin arkielämässä kovinkin erilaisia kuin me "muut". Kiroilu on näin äkkiseltään ainoa jonka puolesta eroavat.

Vierailija
9/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät juo alkoholia.

Vierailija
10/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäävät lapsista. Mutteivat lelli.

Vierailija
11/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:41"]Ei mitään erityistä. Normaaleita ihmisiä. Vessassa hekin käyvät joka aamu. Syövät ja juovat varmaan sen kaksi kertaa päivässä niinku muutkin. Joskus tuntuu, ettei heitä pidetä edes ihmisinä. Avoimin mielin vaan tapaamaan.
[/quote]

Kuka syö vain kaksi kertaa päivässä?? Tai käy vessassa vain kaksi kertaa päivässä.?

Vierailija
12/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ainakin ärsytti ollessani lesta ihmiset, jotka "halusivat huomioida, että olen lesta". Heidän tarkoituksensa oli varmasti hyvä, mutta itselle tuli kiusallinen olo niiden ihmisten seurassa. Tuntui, ettei ollut "samanlainen ihminen". Ihmiset ovat pohjimmiltaan kuitenkin hyvin samanlaisia: yhteisiä asioita on aina enemmän kuin erottavia. Parasta mielestäni kohdata ihmiset aina ihmisinä. Harva yksilö vapaalla edustaa sitä tiettyä uskontoa, herätysliikettä, kansallisuutta, ideologiaa tms.

Vierailija
13/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"]

Itseäni ainakin ärsytti ollessani lesta ihmiset, jotka "halusivat huomioida, että olen lesta". Heidän tarkoituksensa oli varmasti hyvä, mutta itselle tuli kiusallinen olo niiden ihmisten seurassa. Tuntui, ettei ollut "samanlainen ihminen". Ihmiset ovat pohjimmiltaan kuitenkin hyvin samanlaisia: yhteisiä asioita on aina enemmän kuin erottavia. Parasta mielestäni kohdata ihmiset aina ihmisinä. Harva yksilö vapaalla edustaa sitä tiettyä uskontoa, herätysliikettä, kansallisuutta, ideologiaa tms.

[/quote]

No joo, mutta lähinnä ettei tee mitään ihan tyhmää mokaa tyyliin, "hei, katotaanko salkkarit -- tota, ei meillä ole telkkaria"

Vierailija
14/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"]

[/quote]

Outoa ja uutta ainakin minulle. Olitko sitten "lesta" vain virka-aikana? Elitkö kaksoiselämää?

Vierailija
15/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:09"]

Eivät juo alkoholia.

[/quote]Mutta polttavat tupakkaa kuin kortsteeni. Kun sitä tapaa ei sattunut nikotiiniriippuvainen sääntöjen tekijä kieltämään. 

Vierailija
16/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:07"]Uskovat Jumalaan. Kaikki muu sitten johtuukin siitä millaisia persoonia ihmiset ovat. Ei ihmisestä tule uskoon tullessaan mitään tiettyä muottia. "Tällainen on kristitty, ateisti..."

Iloisin mielin ja ennakkoluulottomasti vaan tapaamaan :)
[/quote]

Kaikki lestat ei usko jumalaan kuten ei kaikki evlut kirkkoon kuuluvatkaan. Monille lestoille, niillekin, jotka uskovat jumalaan, liikkeessä eläminen on suvussa jatkunut elämäntapa. Ei meillä mummolassa tai kotona normiarkena puhuttu mitään jumala/raamattu-juttuja. Arki oli aika samanlaista kuin naapurin ateisteilla. Sunnuntaina me käytiin seuroissa, he eivät :b.

Vierailija
17/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"]

[/quote]

Outoa ja uutta ainakin minulle. Olitko sitten "lesta" vain virka-aikana? Elitkö kaksoiselämää?
[/quote]

En minä edusta vapaalla kuin itseäni. Virka-ajalla edustan työnantajaani, vapaalla en. Elän ilmeisesti siis kaksoiselämää.

Vierailija
18/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei telkkua ei alkoa ei hiustenvärjäystä ei korviksia ei kiroilua. Netistä saa katsoa, on tietsikat ja koneet pelaamista varten, permanentti, muut korut ja muotivaatteet ok. Saa sanoa "voi rutto" ja muita kiertoilmauksia. Rytmikästä musiikkia, poppiaiskelmää tms.ei, eikä teatteria tai leffoja. Klassinen ja lastenlaulut ok, samoin kirjallisuus ja taide. Tanssi ei ole ok.

Vierailija
19/19 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:30"]

Ei telkkua ei alkoa ei hiustenvärjäystä ei korviksia ei kiroilua. Netistä saa katsoa, on tietsikat ja koneet pelaamista varten, permanentti, muut korut ja muotivaatteet ok. Saa sanoa "voi rutto" ja muita kiertoilmauksia. Rytmikästä musiikkia, poppiaiskelmää tms.ei, eikä teatteria tai leffoja. Klassinen ja lastenlaulut ok, samoin kirjallisuus ja taide. Tanssi ei ole ok.

[/quote]

Tota en oikein ymmärrä, että miksi netistä voi katsoa videoita, mutta tv:tä ei saa katsoa...