Mitä ajatuksia nämä kuvat isistä ja lapsista sinussa herättävät?
Ruotsissa on 480 päivää vanhempainvapaata, joista isän täytyy pitää ainakin 60, jos perhe mielii saada avustuksia. Valokuvaaja Johan Bävman dokumentoi oman vapaansa aikana miehiä ja lapsia. Tuloksena on sarja hyvin arkisia kuvia lastenhoidosta. Pohjoismaiden ulkopuolella nämä herättävät varmaankin hämmennystä. Mitä ajatuksia ne herättävät sinussa?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:16"]
Edelleen "yhtä" edgyä ja radikaalia XD
[/quote]
Jos et usko, että nuo kuvat kauhistuttivat minua, vähänpä minä sille voin. Nuo ovat voimakasta valokuvataidetta ja hurjan näköisiä ihmisestä, joka ei missään tapauksessa halua lapsia. Olen vain kiitollinen siitä, ettei minun ei tarvitse itse kokea samaa mitää nuo miehet. Joku nainen voi kokea samanlaisia tunteita katsoessaan Koutaniemen ympärileikkauskuvia. -2
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:13"]
En näe noissa mitään outoa. Näyttää meidän arjelta. Asumme muuten Pohjoismaiden ulkopuolella.
[/quote]
Mitä alapeukutettavaa näissä ajatuksissani oli?
Se on jännä juttu kuinka perhe-elämää koskevissa tai edes sivuavissa keskusteluissa on aina vapaaehtoisesti lapsettomat ensimmäisenä ja eniten äänessä :D Kertoo mulle aina jotain, kommentin sisällöstä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:22"]
!) Se ei edelleenkään ole vastaus kommenttiini siitä, miksi lastenhakkkiminen täytyy redusoida paskavaipanvaihtoon.
2) Noita kuvia voi katsoa muultakin kannalta kuin siltä, mitä nyt just itse sattuu elämältään haluamaan.
[/quote]
1. En tiedä. En ole nähnyt lapsiperhe-elämää redusoitavan paskavaippojen vaihtoon enkä ole tehnyt sellaista itse. En usko, että tuollaista ilmiötä on olemassakaan. Paskavaippoihin viittaaminen on vain painokkaan esimerkin valitsemista. Keksisin kyllä lapsiperhe-elämästä kymmeniä muitakin vastenmielisiä asioita, mutta mitäpä tarkoitusta niiden luetteleminen palvelisi.
2. Tietenkin voi. Kukaan ei ole muuta väittänytkään Esitin ainoastaan ensimmäiset ajatukseni, koska oletin aloituksen olevan kiinnostunut juuri niistä. Kaikki hyvä taide aiheuttaa tunnevasteen, ja siinä nämä kuvat onnistuivat hyvin. -2
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:27"]Se on jännä juttu kuinka perhe-elämää koskevissa tai edes sivuavissa keskusteluissa on aina vapaaehtoisesti lapsettomat ensimmäisenä ja eniten äänessä :D Kertoo mulle aina jotain, kommentin sisällöstä riippumatta.
[/quote]
Ei muuta elämää? Älä nyt viitti, vapaaehtoisesti lapsettomathan elävät fantastista elämää, matkustelevat, juovat viiniä, viettävät villiä parisuhdeseksiä naisten ja miesten kanssa jotka eivät koskaan rupsahda ja löytävät elämäänsä muutakin sisältöä kuin av:lla trollaamisen. Eiku hetkinen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:27"]
Se on jännä juttu kuinka perhe-elämää koskevissa tai edes sivuavissa keskusteluissa on aina vapaaehtoisesti lapsettomat ensimmäisenä ja eniten äänessä :D Kertoo mulle aina jotain, kommentin sisällöstä riippumatta.
[/quote]
Tämä on aktiivisin suomenkielinen vapaaehtoisesti lapsettomien palsta. Käyttäjäkunnasta myös selvästi yli puolet on lapsettomia. Vanhemmat ovat täällä vähemmistössä.
Kivoja kuvia. Tuli oma mies mieleen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:34"]Kivoja kuvia. Tuli oma mies mieleen.
[/quote]
Sama :) Tuli hyvä mieli näistä kuvista.
Mitä ihmeellistä? Olen minäkin poikaa hoitanut ja tänäänkin haen tarhasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:27"]
[/quote]
Tämä on aktiivisin suomenkielinen vapaaehtoisesti lapsettomien palsta. Käyttäjäkunnasta myös selvästi yli puolet on lapsettomia. Vanhemmat ovat täällä vähemmistössä.
[/quote]
Ja usein vanhemmilla on muutakin elämää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:27"]
[/quote]
No, mäkin olen vela, mutta vastaan kuitenkin.
Mun isä oli tuollainen isä 80-luvulla, suomalainen mies, luulin kaikkien miesten osallistuvan tuolla tavalla lasten hoitoon? Mun isä myös siivosi, laittoi ruokaa jne.
Tiedän mun siskon poikaystävän (suomalainen mies) väittäneen ettei osaa imuroida, sisko piti sille aika tiukan puhuttelun ja sen jälkeen imurointi "onnistui", mutta tuo on ainoa tuollainen juttu, jonka tiedän.
En ymmärrä miten arki toimii, jos se mies ei kans auta lapsiperheissä, vai meneekö mulla jotain ohi?
Avasin ketjun ja mietin että tämä(kin!) keskustelu on varmaan täynnä veloja ja totta! Ai että, onpa mukava olla oikeassa. Kuvat oli kyllä kivoja, tuli oma ukkeli mieleen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:39"]
Avasin ketjun ja mietin että tämä(kin!) keskustelu on varmaan täynnä veloja ja totta! Ai että, onpa mukava olla oikeassa.
[/quote]
Minusta on ihan oletettavaa, että he vastaavat, joissa kuvat aihettavat voimakkaimman reaktion. Jos noissa tilanteissa ei kerran kerran palstamammojen ja -pappojen mielestä ole mitään erikoista, miksi he vaivautuisivat kommentoimaan? -2
Miehet hoitaa lapsia puolihuolimattomasti ja siitä on yritetty tehdä söpöä. Jos äideistä olisi samanlaisia kuvia, niin kuvasarjan nimi olisi "huono äiti"
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:47"]
Miehet hoitaa lapsia puolihuolimattomasti ja siitä on yritetty tehdä söpöä. Jos äideistä olisi samanlaisia kuvia, niin kuvasarjan nimi olisi "huono äiti"
[/quote]
Mikä tuossa on huolimatonta? Miten äidin pitäisi tehdä nuo asiat? (Kysyn uteliaisuudesta kun en tiedä.)
Näyttää tavallisen perheen kotitöiden ja lapsenhoidon konkreettisemman puolen dokumentoimiselta. Jos ap ei olisi tuonut asiaa esille, en olisi varmaan edes huomannut, että kuvien aikuiset ovat vain miehiä. Mun mies olisi voinut keksiä tuon leuanveto+lapsi kantorepussa, jos meillä olisi tanko :D
Näyttää meidän elämältä. Viime viikolla minä en töiltäni ja opinnoiltani juuri kotona ehtinyt käymään, varmaan olisi saatu kivoja kuvia pojasta isänsä kanssa. Hän oli kotona kaksi puolivuosikasta silloin kun poikamme oli 6kk ja sitten kun hän oli 1.5v. Nyt näyttää että 4v poikamme jää ainokaiseksemme. Mieheni sanoi että hän haluaa nyt jäädä opintovapaalle 2 vuodeksi että saa olla lapsen kanssa kotona enemmän. Minusta tämä on täysin normaalia, olenhan minäkin halunnut olla paljon lapsemme kanssa (hän oli kotona 3.5v). Miksi mies ei haluaisi ja olisi? En tiedä onko sillä merkitystä että olemme saaneet lapsen nuorena, mieskin oli 'vain' 27v.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:47"]
"Luojan kiitos ehkäisy on keksitty", "NOPE NOPE NOPE" ja "Rakastan elämääni tällaisena kuin se on".
[/quote]
Harmi, etteivät vanhempasi olleet samaa mieltä.
[/quote]
Voi voi, pahoititko nyt mielesi, kun kaikkien tavoitteet elämässä ei sisälläkään paskavaippojen vaihtoa? :D -2
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mun mielestä on outoa, että nämä tämän palstan vakaumusvelat usein redusoivat lastenhankkimisen paskavaippojen vaihdoksi. Se on mielestäni melko hämmentävää.
[/quote]
Katsoitko noita Bävmanin kuvia? Viittasin niiden sisältöön. -2
[/quote]
Katsoin joo. Yhdessä kuvassa oltiin vessanpöntöllä kakilla. Yhtään vaipanvaihtokuvaa ei ollut, paskalla tai ilman.
[/quote]
Voin helpottaa hämmennystäsi paljastamalla, että lapsen kakattaminen vessanpöntöllä kuuluu elämänsuunnitelmiini yhtä vähän kuin lapsen vaippojen vaihto. -2
[/quote]
!) Se ei edelleenkään ole vastaus kommenttiini siitä, miksi lastenhakkkiminen täytyy redusoida paskavaipanvaihtoon.
2) Noita kuvia voi katsoa muultakin kannalta kuin siltä, mitä nyt just itse sattuu elämältään haluamaan.