25-vuotias, voisitko olla 20-vuotiaan kaveri/ystävä?
Kommentit (35)
No sanotaan näin, että tuollaisen ikäeron yleensä huomaa selvästi tuossa iässä. Jos siis ajatellaan tällaista "perinteistä" naisten välistä ystävyyssuhdetta, missä molemmat on suunnilleen samassa tilanteessa elämässään jne. Ystävyyssuhteita on erilaisia, mutta jos nyt mietitään vaan tällaista lähtökohtaa.
20-vuotias on usein juuri muuttanut omilleen, kun se 25-vuotias on itsenäistynyt jo useampi vuosi sitten jne, tuossa elämänvaiheessa ihminen kehittyy ihan hirvittävän nopeasti ihan vuositasolla. Kuitenkin tämäkin on ihan yksilöstä kiinni. Jotkut kehittyy hitaammin kuin toiset jne.
Mulla on paljon opiskelun kautta tuttavia, jotka on minua 5-8v nuorempia (olen itse 28). Ihania tyttöjä ja poikia, mutta kyllä meidän elämäntilanne on tällä hetkellä tosi erilainen keskenään. Tulen paremmin toimeen niiden 10v vanhempien kanssa, koska oma elämä on vaan enemmän jo sitä "oikeesti aikuisten elämää", eikä sitä omien siipiensä kokeilemista ja itsenäistymistä. Siinä omien siipien kokeilemisessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin, aivan ihania aikoja, mutta eniten sielujensympatiaa koen silti oman ikäisteni naisten kanssa, koska elämäntilanteet nyt vaan osuu yksiin ja niistä jutteleminen on helppoa.
Tykkään paljon myös 30v vanhemmista työkavereistani ja 20v nuoremmista sukulaispojistani, eli ei se ihmisen mukavuus ole mitenkään ikäriippuvaista. Kavereita voi olla ihan kaiken ikäisiä, mutta eri tarkoituksiin on yleensä erilaisia ystäviä.
Sinuna en tuijottaisi ikää numeroina, vaan kemioita ja yhteensopivuutta. Itse olen 37 vuotias ja paras ystäväni on 48 ja mieheni 47. Aika outo juttu, että moista mietit
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:11"]
Ei tuo viisi vuotta ole iso ikäero, edes tuossa iässä.
[/quote]
KYllä se musta tuntu isolta yliopistossa. 20 v on just ehkä muuttanut omilleen.
[/quote]
Kyllä se tosiaan on jonkunlainen ero noin niin kuin elämänvaiheen kannalta. 25-vuotias on usein jo valmistunut/ loppusuoralla opinnoissaan esim. yliopistossa ja pyörittää aikuisen ihmisen normiarkea ja 20-vuotias voi olla juuri aloittanut opintonsa ja opettelee elämään omillansa.
[/quote]
Olen 25-vuotias, enkä todellakaan pyöritä ns. aikuisen ihmisen normiarkea. Miksi ihmeessä hyppäisin tässä iässä johonkin tylsään oravanpyörään, kun parasta nuoruutta eletään? Tässä iässä kuuluu mennä, harrastaa, matkustaa, bilettää. Niin, no olenhan mä opinnoissa toki jo loppusuoralla. Mutta sitten kun opinnot on paketissa, lähdetään työelämään, mutta en todellakaan elä silloinkaan mitään aikuisen ihmisen normiarkea. Vaan harrastaminen, matkustaminen ja hauskanpito jatkuu silloinkin kaikella liikenevällä vapaa-ajalla sekä lomilla. Vasta tässä iässähän mä alan lämmetä ja päästä vauhtiin. Kyllä sitä aikuisen ihmisen normiarkea ehtii varmasti elämään ihan tarpeeksi ja jopa kyllästymiseen astikin sitten joskus silläkin iällä, kuin ikä alkaa kolmosella tai nelosella.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:21"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se tosiaan on jonkunlainen ero noin niin kuin elämänvaiheen kannalta. 25-vuotias on usein jo valmistunut/ loppusuoralla opinnoissaan esim. yliopistossa ja pyörittää aikuisen ihmisen normiarkea ja 20-vuotias voi olla juuri aloittanut opintonsa ja opettelee elämään omillansa.
[/quote]
Olen 25-vuotias, enkä todellakaan pyöritä ns. aikuisen ihmisen normiarkea. Miksi ihmeessä hyppäisin tässä iässä johonkin tylsään oravanpyörään, kun parasta nuoruutta eletään? Tässä iässä kuuluu mennä, harrastaa, matkustaa, bilettää. Niin, no olenhan mä opinnoissa toki jo loppusuoralla. Mutta sitten kun opinnot on paketissa, lähdetään työelämään, mutta en todellakaan elä silloinkaan mitään aikuisen ihmisen normiarkea. Vaan harrastaminen, matkustaminen ja hauskanpito jatkuu silloinkin kaikella liikenevällä vapaa-ajalla sekä lomilla. Vasta tässä iässähän mä alan lämmetä ja päästä vauhtiin. Kyllä sitä aikuisen ihmisen normiarkea ehtii varmasti elämään ihan tarpeeksi ja jopa kyllästymiseen astikin sitten joskus silläkin iällä, kuin ikä alkaa kolmosella tai nelosella.
[/quote]
Öööö eikö aikuisen normielämään kuulu harrastaminen ja matkustaminen? Bilettäminen toki vähenee, mutta harvoin sekään kokonaan loppuu. Ei ne keski-ikäisetkään pelkälle työssäkäynnille ja prisma-reissuille elä. Kyllä se työssä käyminen, harrastaminen, matkustaminen ja toisinaan juhliminen on ihan sitä AIKUISEN NORMIARKEA.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
Aika moni tuossa vaiheessa on kyllä jo 4-5 vuotta asunut omillaan ja pyörittänyt arkea! Ehkäpä tämä kertoo enemmänkin jotain siitä 25 vuotiaasta, joka luokittelee ihmisiä iän perusteella:)
Voin olla ja olenkin :) itse täytän tänä vuonna 26 ja ystävä täyttää tänä vuonna 21 . Ikä ei ole este :) !!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:11"] Ei tuo viisi vuotta ole iso ikäero, edes tuossa iässä. [/quote] KYllä se musta tuntu isolta yliopistossa. 20 v on just ehkä muuttanut omilleen. [/quote] Aika moni tuossa vaiheessa on kyllä jo 4-5 vuotta asunut omillaan ja pyörittänyt arkea! Ehkäpä tämä kertoo enemmänkin jotain siitä 25 vuotiaasta, joka luokittelee ihmisiä iän perusteella:)
[/quote]
En kyllä tunne paljon 15-16-vuotiaina omilleen muuttaneita. Vain pari. 15-vuotiaina ja osa vielä 16-vuotiainakin ovat vielä peruskoulussa.
Eihän tuo mikään suuri ikäero ole. Mulla on kavereita 18-vuotiaista 40-vuotiaisiin ja tapailen 12 vuotta vanhempaa miestä. Olen 25 -vuotias
Ikä on vain numero. Minulla on ystäviä ikähaarukassa 16-61 enkä ole koskaan nähnyt tässä mitään ongelmaa.
-N21
Voisin. Mulla on myös paljon hyviä ystäviä jotka ovat jo eläkkeellä, heihin olen tutustunut töiden kautta ennen kuin jäivät eläkkeelle. Meillä on miehen kanssa useampia n.50v. kaveripariskuntia joiden kanssa vietämme aikaa, heihin olemme myös tutustuneet töiden kautta. Joskus on tuntunut vähän hassulta ajatukselta, että minulla on omien vanhempieni ikäisiä kavereita kun en tule vanhempieni kanssa edes toimeen, mutta nämä itseäni vanhemmat kaverini ovat kyllä niin toiselta planeetalta kuin vanhempani, he nauttivat elämästä, ovat "ajan hermoilla", käyvät ulkona, matkustelevat ym. kaikkea mitä minä itsekkin.
[/quote]
[/quote]
Sitten kyllä sinä olet se lapsellinen, ei se 20-vuotias.
Olen 25 vuotias ja ystäväni/kaverini 19-42 vuotiaita. Ei se ikä lopulta kerro kuinka hyvin sitä yhdessä viihtyy ja kuinka paljon yhteistä on.
Joo en vois. Kuukaudenkin ikäero on liikaa. Ihan kauheeta!!!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:11"] Ei tuo viisi vuotta ole iso ikäero, edes tuossa iässä. [/quote] KYllä se musta tuntu isolta yliopistossa. 20 v on just ehkä muuttanut omilleen. [/quote] Aika moni tuossa vaiheessa on kyllä jo 4-5 vuotta asunut omillaan ja pyörittänyt arkea! Ehkäpä tämä kertoo enemmänkin jotain siitä 25 vuotiaasta, joka luokittelee ihmisiä iän perusteella:)
[/quote]
Vahinko alapeukku, piti olla ylä
Ei missään tapauksessa!
Täysin mielenvikaista, sairasta... hakeutukoot hoitoon tuollaiset perverssit.
Itselläni on ystäviä ainoastaan samalta vuodelta. Yleensä olen hyvin tarkka myös siitä, että syntymäkuukausi on sama.
Kerran yksi maaliskuussa syntynyt (itse olen kesäkuussa) pyrki lähempään tuttavuuteen. Ellei olisi luovuttanut jo alkumetreillä, olisin suunnannut Pasilan poliisiin.
Ihme häirintää. Jokainen täyspäinen tietää, että vain samanikäisiä voi lähestyä tuttavuusmielessä.