Juokseminen. Millä sykkeillä juokset?
Olen alkanut tarkkailla sykkeitäni juostessani nyt vähän tarkemmin. Syke juoksumatolla puolen tunnin intervallilla (5km) on vaihdellen 145-164 välillä. Onko tuo nyt riittävä kunnon kohotusta ja/tai rasvanpolttoa ajatellen?
Aivan uusi juttu ja haluaisin maksimaalisen hyödyn tästä hommasta.
Kommentit (5)
Pitkää juoksen välillä 130-140. Silloin tällöin intervallitreenejä ja ylämäessä ihan verenmaku suussa. Nämä ihan maksimilla ja enemmänkin seuraan palautumisaikaa.
Riippuu ihmisen omista sykerajoista ja siitä mitä treenillä hakee. Minulla juoksun aerobinen kynnys on n. 150 ja anaerobinen n. 170. Juoksussa sykkeet välillä 120 - 185, yleensä 140 - 145 peruslenkeillä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:56"]
Riippuu ihmisen omista sykerajoista ja siitä mitä treenillä hakee. Minulla juoksun aerobinen kynnys on n. 150 ja anaerobinen n. 170. Juoksussa sykkeet välillä 120 - 185, yleensä 140 - 145 peruslenkeillä.
[/quote]
Jonkun netin maksimisykelaskurin mukaan maksimisykkeeni on 179 (tiedän, on vain viittaava). Leposykkeeni taas on 60 luokkaa. Juoksen noita puolentunnin intervalleja oikeastaan jaksamisen äärirajoilla, keskittymällä vain mielenhallintaan, että jaksaisin.
Hyvin pohjalta olen aloittanut n. 6kk sitten ja tässä olen. Lähinnä tosiaan neuvoa kaipaisin, että onko tämä riittävä treeni tällähetkellä ajatellen fyysistä kunnonkohotusta ja painonhallintaa.
-ap
välillä pitää juosta korkeammalla sykkeellä, välillä matalammalla :) jos puurtaa tasaisesti aina samaa vauhtia, ei synny tuloksia. monipuolisia harjoituksia siis!