Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko liiallinen lukeminen olla lapselle haitaksi

Vierailija
01.04.2015 |

Poikani täyttää kohta 8 vuotta ja on innostunut lukemisesta, pystyy lukemaan yli 100 sivua päivässä. Mutta minusta alkoi tuntua että hän välillä uppoaa tarinan maailmaan ihan totaalisesti, nukkuu huonosti, kun näkee unia seikkailuista joista lukee, smitten väsyneenä päivällä kävelee pain seiniä ym menettää kaiken keskittymiskyvyn. Lukee kyllä ihan mielellään ja aina omasta aloitteesta, mutta mietin silti onko nyt tuokin jonkun sortin riippuvuus, niin kuin jollekin tulee vaikka videopeleistä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on.

Vierailija
2/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lukea vain.

Samanlainen minäkin olin lapsena ja olen oikeastaan vieläkin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lukea, mutta katso toki, että lukee ikäiselleen sopivia juttuja. Ja joskus on hyvä lähteä ulos ja liikkeellekin.

Vierailija
4/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on tietenkin hyväksi, mutta jos lukeminen vaikuttaa uneen, ehkä kannattaa lopettaa se ennen nukkumaanmenoa. Itselle on tuttua tuo, että joku asia tulee uniin ja vaikeuttaa nukkumista, tosin kirjat harvemmin. Yleensä mulla lukeminen auttaa rauhoittumaan ennen nukkumista, mutta joskus on kyllä vaikea laskea se kirja kädestä.

Vierailija
5/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

5

Vierailija
6/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ehdottomasti haitaksi. Lapsi saattaa oppia ymmärtämään muitakin näkökulmia kuin omiaan ja hänen kielelliset kykynsä saattavat nousta keskiverron yläpuolelle.

Vierailija
7/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin lapsena tositosi paljon. Nukahdin joka ilta kirja käteen :D opin lukemaan 5-vuotiaana ja äitini kertoman mukaan jo silloin lueskelin paljon itsekseni lasten kirjoja ja vanhetessa toki luin ikätasoisiani kirjoja.

En ole koskaan kokenut sitä haitaksi. Minulla on vilkas mielikuvitus, laaja sanavarasto ja nautin myös kirjoittamisesta paljon. Nyt aikuisena luen vähemmän, mutta edelleen hyvän kirjan aloittaessani uppoudun siihen ja oikein janoan lisää.

Mitä haittaa lukemisesta voisi olla?

Vierailija
8/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samanlainen, ja nyt opiskelen kirjallisuustiedettä yliopistossa. Ei ole haittaa, paitsi jos et halua lapsestasi humanistia.
Totta puhuen, kunhan pidätte huolen unesta, ruokailusta ja ulkoilusta niin kaikki on hyvin.

Vierailija
9/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen parissa viihtyviltä lapsilta voivat jäädä sosiaaliset taidot kehittymättä. Tuskin kukaan vanhempi haluaa lapsesta yksinäistä rillitoukkaa.

Vierailija
10/11 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkö voi huonontua.

Vierailija
11/11 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ikäinen jonne spotattu :D