Miten voin ehkäistä hammaskiven syntymistä ja ientulehdusta?
Kävin tänään hammashoidossa ja mulla oli kertynyt kuulemma paljon hammaskiveä ja ientulehduskin on päällä... Hammaskiveä menen poistattamaan parin kuukauden päästä. Haluaisin kuitenkin tehdä jotain, ainakin niin ettei tila enää huononisi... Mitä voin tehdä? Hampaat harjaan jo 2 kertaa päivässä.
Kommentit (9)
Oikea ravinto on ehdoton hammasterveydelle. Ihan sama vaikka hinkkaisit niitä hampaita vuorokauden ympäri, jos ruokasi aiheuttaa hammasvaurioita.
Joo, säännöllinen lankaus, ja sitten kunnon sähköhammasharja, sillä saa puhtaammaksi kuin perinteisellä.
Mulla on jatkuvaan ientulehdukseen auttanut suuhun toothguide maitohappobakteerit.
Täysksylitolipurkan ja hammaslangan käyttäminen on TÄYSIN RIITTÄMÄTÖNTÄ! Bakteerit muodostavat ikeniin ja hampaisiin biofilmejä ja vetyperoksidilla ne infektiot saa pois parhaiten, mutta vahvaa tavaraa pitää olla, 35%:ia. Sillä saa samalla valkaistua hampaat. Pelkästään hammaskiven poistaminen on futiilia (eng. "futile"), sillä hammaskivi uusii, joten täytyy tuhota myös itse infektio, joka tuottaa hammaskiveä.
Purkka ei kyllä auta. Hammaslanka tai minun suosima silikoniben hammasväliharja/tikku. Tuo tikku motivoi käyttöä, koska näet kuinka paljon mönjää hampaiden väliin päivittäin jää pesun jälkeen.
Apteekista saa paroex nimistä suuvettä, punaista väriltään. Käytin sitä itse vähän samanlaisessa tilanteessa. Lankasin myös välit aina illalla. Kun menin sitten hammaskiven poistoon, tilanne ikenissä oli kuulemma jo hyvin rauhoittunut.