Tämän hetken hirvein ja ärsyttävin sana on "tahtotila"
Muistaako joku missä vaiheessa tämä ilmaisu tuli muotiin? Itse kuulin ensimmäisen kerran kun työkaveri puhui tahtotilasta ehkä joskus 2016-2017 tms.
Tahtotilani on, että ihmiset lopettaisivat tahtotilan käyttämisen.
Kommentit (14)
Miksei enää vain tahdota tai haluta niinkuin ennen.Se on hyvä ja helppo muoto.Miksi joku sana pitäisi muuttaa hankalammaksi ,monisanaiseksi sanonnaksi,ei mitään järkeä.Kumpi tosiaan on parempi,minä tahdon/haluan vai minulla on tahtotila ?Kysyykö pappikin nykyään häissä: onko sinulla tahtotila...ja vastataanko siihen ,että minulla on tahtotila.
Konsulttijargonia joka ei tarkoita mitään, muistaakseni kuulin moista duunissa jo 2000-luvun alussa.
Dialogi. Sitä kuulemma Niinistön mukaan pitää käydä nyt Venäjän kanssa. Surullista, ettei tämän maan nokkamies ymmärrä, ettei Venäjä käy mitään dialogia mitättömän kokoisen valtion kanssa. Korkeintaan voi hymyillen kuunnella sitä monologia, ja samalla hivelee etusormella sitä isoa punaista nappia, joka pienellä sormen liikkeellä poistaisi yhden maan Euroopan kartalta saman tien.
Mua ärsyttää tällä hetkellä eniten narratiivi.
Tahtotila on vanha termi. Esimerkiksi Thelema-uskonnossa (OtO) on sanonta "do as thou wilt is the whole of the law" eli "tahtotilasi toteuttaminen on opetusten sisältö". Tarkoittaa, että mieli pystyy muuttamaan todellisuutta tahtotilan kautta.
Inhokki kirjoitti:
Miksei enää vain tahdota tai haluta niinkuin ennen.Se on hyvä ja helppo muoto.Miksi joku sana pitäisi muuttaa hankalammaksi ,monisanaiseksi sanonnaksi,ei mitään järkeä.Kumpi tosiaan on parempi,minä tahdon/haluan vai minulla on tahtotila ?Kysyykö pappikin nykyään häissä: onko sinulla tahtotila...ja vastataanko siihen ,että minulla on tahtotila.
Koska kyse ei ole yksittäisen ihmisen tahdosta.
Tahtotilalla tarkoitetaan että isompi joukko ihmisiä toimii saman päämäärän mukaisesti, kaikessa toiminnassaan.
Kaksi ihan eri asiaa. Mielestäni tahtotila on erittäin hyvin kuvaava sana.
Menee samaan kastiin kuin arvopohja, me tienataan tällä, kansainväliset sopimukset ym.
Kaikissa on taustalla aina joki 'me' jota ei ikinä missään mainita tai osoiteta.
Sama kuin myös että Suomi on sitoutunut... Suomalasiet sitä ja tätä...
Voisi jo lopettaa nämä typeryydet. Suomi olen minä ja mikään noista ei pidä paikkaansa kohdallani. Minä en ole tienannut, sitoutunut enkä sopinut joten f-off.
Mua niin nauratti Iiris Suomelan haikailu miesäänestäjistä, ja miten heillä on toiveissa auttaa syrjäytyneitä nuoria miehiä. On oikein toiveissa, oi voi pieni kultsipuppeli-Iiris. Mitäpä jos teette niitä asioita ensin nyt, just nyt, kun ootte hallituksessa. Ehkä sitten ne nuoret miehet haluavat äänestää vihreitä, jos tekevät jotain konkreettista sen sijaan, että jättävät kaiken toivomisen asteelle.
Sanni16kerava kirjoitti:
Inhokki kirjoitti:
Koska kyse ei ole yksittäisen ihmisen tahdosta.
Tahtotilalla tarkoitetaan että isompi joukko ihmisiä toimii saman päämäärän mukaisesti, kaikessa toiminnassaan.
Kaksi ihan eri asiaa. Mielestäni tahtotila on erittäin hyvin kuvaava sana.
Kansalla on tahto eikä mikään tahtotila.
Luulin että ton termin käyttö olisi loppunut jo vuosia sitten, mutta ei, vieläkin sitä jotkut jankuttaa. Niin typerän kuuloista.
Kai ne luulee kuulostavansa fiksuilta ja trendikkäiltä kun käyttävät sitä. Todellisuudessa se on kuitenkin erittäin kulunut ja täysin aivoton sana.
Tiekartta ja arvopohja!
On tämä yhtä sopulilaumaa.
Rahalle on keksitty monia kiertoilmaisuja kun ei voida sanoa suoraan suomeksi esim. että RAHA on loppu tms.
Kerran uutisten aikana tein tahtotilabingon ja kyllähän siinä eräskin poliitikko useamman kerran ko. sanan mainitsi lyhyen haastattelun aikana.