Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Homepäiväkodit, -koulut ja muut rakennukset

Vierailija
31.03.2015 |

Kokemuksia näistä? Vinkkejä miten toimia kun epäilyksenä ettei kaikki ole ihan kunnossa. Ja kun olen yrittänyt kysellä vanhemmilta niin tuntuu, että leimataan vähintäänkin hieman oudoksi. Jonkinlaista ongelmaa siis havaittu ja jopa myönnetty, mutta tuntuu ettei ongelman laajuutta kerrota. Ja lisäksi ihmettelen monien vanhempien luottavaisuutta. Että kun näin kerran kerrotaan, niin tottahan sen täytyy olla. Niiin varmaan joo.. ja lehmät lentää

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
2/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita salataan. Päiväkotien henkilökuntaa kielletään kertomasta vanhemmille jos sisäilmassa epäillään jotain. Ongelmat paisuvat kun niihin ei reagoida nopeasti. Lapset ehtivät oireilla kauan, koska lapsethan muutenkin sairastavat paljon päiväkodeissa. Tämä olisikin hyvä tutkimusaihe: kuinka paljon lapset sairastavat keskimäärin terveessä vs. ongelmaisessa rakennuksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin salaillaan. Tämän päiväkodin henkilökunnalle oli jopa ilmoitettu, että työterveyslääkär ei suostu kirjoittamaan sisäilmasta aiheutuviin sairauksiin sairaslomia! Sain myös todellakin tuntea nahoissani mitä olin mennyt tekemään, kun kokonaisen päiväkodin lapset jouduttiin sijoittamaan muualle. En todellakaan ollut sen koommin mm. päivähoidon päällikön suosiossa ja hän antoi sen kuulua jopa vanhempainillassa.

8, joka ei ole silmäätekevä, eikä mikään riehuva leijonaemo. Osasin vain kääntyä oikean tahon puoleen ja pitää tyynesti pääni siinä, että tahdo nähdä sisäilmamittauksen tulokset ja tukena minulla oli lausuntoja antamassa yliopistosairaalan lääkäri. Lisäksi lapsi oireili niin pahoin, että oksensi limaa kun nielu turposi.

Terveystarkastaja oli myös koko ajan puolellani

Vierailija
4/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana koulussa, jossa henkilökunta epäili ja oireili vuosia sisäilman vuoksi, mutta asialle ei tehty mitään.  Tai tehtiin joitain pieniä tutkimuksia ja aina todettiin, että raja-arvot ei ylity tai mitään kosteutta ei löydy.  Vasta monen vuoden taistelun ja henkilökunnan sekä oppilaiden vakavienkin oireiden jälkeen asia alkoi rullaamaan, kun koululta otettiin yhteyttä erääseen sisäilma-asiantuntijaan, joka teetti oirekyselyt oppilaille ja henkilökunnalle.  Näiden jälkeen koulu tutkittiin tarkemmin ja löydettiin vakavia rakennusvirheitä ja niistä johtuvia kosteusvaurioita ja sieni/mikrobikasvustoa.  Nyt koulu on korjattu ja näyttäisi siltä, että pystymme siellä työskentelemään eli korjaus on ilmeisesti tehty kunnolla.

Nämä ovat vakavia ja valitettavan yleisiä ongelmia niin kouluissa kuin päiväkodeissa.  Ei ole mitään takuuta siitä, että täysin uusi rakennus olisi tehty kunnolla, vaan jo uudessakin koulussa voi olla kaikenlaisia sisäilmaongelmia.  Minun neuvoni on: olkaa sinnikkäitä, älkää luovuttako!  Kenenkään ei saa menettää terveyttään sisäilman takia.  Viekää asiaa eteenpäin sinnikkäästi koko ajan ylemmälle taholle ja varsinkin kannattaa ottaa yhteyttä johonkin sisäilma-asiantuntijaan.  Ongelmaksi tässä tulee tietysti vaan se, että kuka sen asiantuntijan maksaa.  Ja kun rakennuksia tutkitaan, ei kannata luottaa näihin "raja-arvot ei ylity"-kommentteihin tai pelkkiin ilmanäytteisiin.  Ne ovat yhtä tyhjän kanssa.  Rakennukset pitää tutkita kunnolla joka puolelta ja tutkivan tahon ei saa olla kytköksissä rakentajaan millään tavalla.  Ei muuta kuin taistelutahtoa!!

Vierailija
5/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkit:

1) kysy koululta, että onko tutkimukset tehty milloin

2) jos on tehty, mene kunnan virastoon katsomaan paikan päälle ne tutkimukset - ota selvää, että mitkä ovat niitä myrkkyjä erittäiviä homeita ja opettele myös tunnistamaan sädesienet (oikeasti actinomyces bakteeri, yleensä nimellä streptomyces)

- yleensä em. saa paremmin tietoon kansalainen kuin esimerkiksi koulun kautta

3) mikäli koulurakennuksesta löytyy myrkyllisiä homeita ja/tai sädesieniä, niin siirrä lapsesi pois koulusta, kouluun ei kannata varsinkaan jäädä, jos siellä luvataan tehdä remontteja, mutta niin, että oppilaat ovat sisällä (silloinhan ne homeeet vasta pelmahtavatkin hengitysilmaan, kun rakenteita avataan)

Sairaaseen koulurakennukseen ei kannata jäädä, siinä riskeeraa terveyden. Ystävät säilyvät kyllä, vaikka jäisivätkin vanhaan koulurakennukseen marinoitumaan. Raskastahan se koulunvaihto on, mutta niin on jatkuva sairastaminen ja sekin, että voi saada elinikäisen sairauden.

Vierailija
6/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:36"]

Kai näitä homeongelmia on myös asuintaloissa yhtä paljon. Niistä ei vaan puhuta. Siinä on ihmisten omaisuus kyseessä.

[/quote]

Varmasti on paljon hometaloja, myös uusiakin. Ja ihmisten koko omaisuus ja enemmänkin kiinni niissä. Voiko oikeasti olettaa että tavallinen ihminen ymmärtää jotakin rakentamisesta. Pitäisi pystyä jollakin röntgenkatseella näkemään rakenteiden sisälle tai ymmärtämään että tietyt ratkaisut tietävät jossain vaiheessa ongelmia. Eikö rakentajilla pitäisi olla vastuu kun heille kerran rahatkin kelpaavat. Mietin vain.

Vierailija
7/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi oli hieman epäselvä. Siis ei selviä, oletko itse vanhempi vai lapsukainen.

Lapseni koulussa kävi näin: jo 10 vuotta oli epämääräisiä valituksia koulun sisäilmasta. Kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä kyselyitä tehtiin ja pieniä parannuksia, kuten ilmastointikoneita hankittiin.

Sitten tuli uusi skarppi sukupolvi vanhempia. Tarttuivat tiukasti toimeen. Tehtiin sisäilmatutkimus jälleen ja mitään selkeää ei taaskaan löydetty. Ei liikaa hometta tms. missään. MUTTA: nämä skarpit vanhemmat painoivat niin lujaa yhteisvoimin, että kun syksyllä koulu alkoi ihan normaalisti, niin jo syysloman jälkeen aivan yllättäen siirryttiinkin kuljetuksiin toiseen kouluun.

Vierailija
8/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lisää, että kuljetusten alkaessa koulu päätettiin purkaa ja rakentaa uusi. Samalla siihen tehdään uusi päiväkoti, kun päiväkodissakin oli tätä epämääräistä oireilua.

Vierailija
9/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:07"]

Viestisi oli hieman epäselvä. Siis ei selviä, oletko itse vanhempi vai lapsukainen.

Lapseni koulussa kävi näin: jo 10 vuotta oli epämääräisiä valituksia koulun sisäilmasta. Kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä kyselyitä tehtiin ja pieniä parannuksia, kuten ilmastointikoneita hankittiin.

Sitten tuli uusi skarppi sukupolvi vanhempia. Tarttuivat tiukasti toimeen. Tehtiin sisäilmatutkimus jälleen ja mitään selkeää ei taaskaan löydetty. Ei liikaa hometta tms. missään. MUTTA: nämä skarpit vanhemmat painoivat niin lujaa yhteisvoimin, että kun syksyllä koulu alkoi ihan normaalisti, niin jo syysloman jälkeen aivan yllättäen siirryttiinkin kuljetuksiin toiseen kouluun.

[/quote]

Hei, kiitos vastauksesta. Pahoittelen viestin epäselvyyttä. Olen vanhempi, ilmeisesti ainut jota kiinnostaa lasten terveys. Oman, mutta myös muiden.

Vierailija
10/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yläasteella alkoi kosteusvaurioiden korjaus vanhassa koulussani ja niitä korjataan vieläkin nyt kun olen 30-vuotias. Koko ajan koulussa on kuitenkin ollut lapsia.

Vierailija
11/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:07"]

[/quote]

Kerrotko vielä miten vanhemmat onnistuivat tuossa. Eli että mitään ei löydetty mutta kuitenkin siirryttiin toiseen kouluun. Tarkoitan että miten suostuivat myöntämään, että ongelmia oli jos eivät löytäneet mitään. (ja siis tiedän, että aina ei löydetä, varmasti riippuu myös miten tutkitaan). Itselläni vielä epäselvää minkälaisia tutkimuksia voidaan tehdä. Ei niitä kuitenkaan kukaan ole tarjoamassa jos ei itse osaa vaatia.

Vierailija
12/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tuo tulee vielä halvemmaksi, minkä 2 kertoi. Remontit ja remontin remontit + kaikkien sairastuneiden hoitokulut siihen päälle tulee kalliiksi yhteiskunnalle, parempi tehdä kerralla uusi ja toivottavasti tällä kertaa joku on katsomassa miten tehdään.

Aloittajalle; harvinaisen tyhmiä ja hyväuskoisia vanhempia, jos luottavat siihen mitä todellisista ongelmista kerrotaan suurelle yleisölle. Se on aina kaunisteltu kuva, mikä halutaan antaa, ettei kukaan vain tule vaatimaan, että pitäisi oikeasti tehdä asialle jotakin.

Vierailija
13/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oireit ja vahva epäilys sisäilman huonosta laadusta, mutta kukaan ei ota todesta, niin käänny kaupungin terveystarkastajan puoleen. Pääsin itse tätä tietä lopulta läpi, vaikka vastikään oli muka tehty ihan hyvät sisäilman laadun mittaukset. Pitkä se prosessi oli ja välissä tehtiin kosmeettinen korjais pelkästään tehostamalla ilmastointia. Lopulta päiväkoti pantiin täysin kiinni, lapset sijoitettiin kaupungin muihin päiväkoteihin ja remontti kesti vuoden!

Väliseiniä oli homeessa maalin alla ja tehostetu ilmaistonti imi maapohjasta korvausilman mukana sädesientä. Lapsi sairastui tästä hankalaan astmaan ja herkistyi huonolle sisäilmalle, mutta siihen on turha hakea korvauksia. Oikeusasteet tulisi häviämään, kun ei voi todistaa missä herkistyminen on tapahtunut.

Vierailija
14/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sitten ottaa yhteyttä vanhempainyhdistykseen. Ota selville, kuka on vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja ja soita sille. Liity ensi syksynä itse vanhempainyhdistyksen hallitukseen ja yritä siellä vaikuttaa.

Nyt heti voisit soittaa sille kaupungin isännöitsijälle, joka huolehtii koulukiinteistöistä. Kerro hänelle epäilyksesi ja pyydä tutkimuksia.

Lapseni koulussa tehtiin kysely kaikkiin perheisiin ja opettajille. Lapseni luokalla ei kukaan oireillut, mutta joissain luokissa oli enemmän oirehdintaa. Hometta oli ilmeisesti tietyissä tiloissa.

2

Vierailija
15/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perukassa ollut joku riittävän vaikutusvaltainen tai asiantunteva vanhempi? Tai onko "uhattu" medialla tai somella (olen ymmärtänyt, että tämä keino voi jossain tapauksissa toimia, asiat otetaankin yllättäen vakavasti kun ymmärretään etteivät ne kestä päivänvaloa jos joku niitä alkaa oikeasti kaivelemaan ja tuomaan julkisuuteen)

Vierailija
16/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vierailija
17/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse astman, koska tarha oli homeessa, tietty mulla oli alttiutta siihen koska omalla äidillä oli kans astma. Joudun käymään keskussairaalassa erikoislääkärillä koska astmani on vaikeahoitoinen. Kaupunkihan ei ikinä myöntänyt tarhan homeessa olleen vaikka koko tarha remontoitiin uuteen uskoon lapsien sairastettua. Astmalääkkeeni maksavat kuukaudessa noin 100e kela korvauksien kanssa puhumattakaan lääkäri käynneistä ja siittä kuinka joudun välillä vuodeosastolle hoitoon pahojen infektioiden takia.

Vierailija
18/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, puretun koulun vanhempainyhdistyksen jäsenillä oli yhteyksiä poliitikkoihin. Samoin oli tuttuja lehdistössä. (Ei lehdistö kiinnostu kaikista kouluista.)

Minusta lähes jokainen vähänkin vanhempi koulu on ihan samanlainen homekoulu kuin tämä purettu koulu ja purettava päiväkoti. Eihän näistäkään löytynyt selkeää vikaa.

Humauttaisin myös tämän erikoisen asian: purkupäätös syntyi ei viime vaan toissasyksynä. Innokkaimman perheen lapsi siirtyi tuosta tilalle tulleesta alakokulusta eri yläkouluun. Hän sai tuossa ylökoulussa oireita jälleen. Tällä kertaa hänet siirrettiin hipihiljaa lähikaupungin upouuteen yläkouluun. Hys hys. Ettei vaan tartte taas purkaa uutta koulua.  Ja miettikää, että tuossa hänen ensina aloittamassaan yläkoulussa käydään ihan normaalisti, vaikka hän joutuikin sieltä oireiden takia lähtemään. Myös hänen pikkusisaruksilleen on luvattu jo paikat toisen kunnan uudesta koulusta. Muita ei sinne ottettu.

Vierailija
19/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 täsmentää. Ettei olisi jouduttu purkamaa tuota hänelle uutta yläkoulua. Se yläkoulu on kyllä seiskytluvulta.

Vierailija
20/29 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai näitä homeongelmia on myös asuintaloissa yhtä paljon. Niistä ei vaan puhuta. Siinä on ihmisten omaisuus kyseessä.