Nuori lapseton pyörii täällä..adoptiosta asiaa.
Olen vasta 22-vuotias, mutten voi saada biologisia lapsia koskaan. Mieheni on 30-vuotias. Täytyykö meidän odottaa ennen adoptioprosessin alullepanoa, että myös minä olen vähintään 25-vuotias, vai riittääkö, että toinen on? Vaihteleeko ikärajat riippuen siitä, mitä kautta haluaa adoptoida? Olen saanut niin ristiriitaista tietoa eri paikoista, etten usko kohta ketään.
Kommentit (14)
esim. Pelastakaa lapset ja kysy heiltä. Ehkä tieto on myös heidän nettisivuilla. Täältä saamasi tieto voi olla tosi tai mutua.
Mielellään kyllä odottaisimme niin kauan, että voisimme adoptoida yhdessä. Valmiita olisimme jo, mutta toisaalta 3 vuotta kuluu nopeasti..
sairastin leukemian muutama vuosi sitten kahdesti ja hoidot veivät hedelmällisyyden.
vastoinkäymisistäni päätellen. Toivotan sulle ja teille paljon hyvää tulevaisuudessa!
t. se joka kyseli syytä
...jos olette siis naimisissa, miehesi EI voi adoptoida yksin, vaan sinunkin tulee olla kaiksikymmentäviisivuotta täyttänyt. Mukava kuulla, että olet toipunut vaikeasta sairaudestasi:) Voimia ja siunausta sinulle:) Valitettavasti vaka sairaus voi olla este adoptiolle, joten mielestäni sinun kannattaisi olla jo nyt yhteydessä esim. Pelaan ja Interpediaan, jolloin kuulisit heidän kantansa asiaan. Lisäksi voisitte jo nyt osallistua erilaisille kursseille ja muutoin olla adoptioperheiden toiminnassa muknan. Toivottavasti kaikki sujuu kohdallenne hyvin:):):)
Olen nyt täysin terve, mahdollisuus sairastua vakavasti esim. juuri leukemiaan on nyt samaa luokkaa kuin muilla riskiryhmiin kuulumattomilla perusterveillä nuorilla. Toivon siis ainakin, ettei ole terveydellisiä esteitä.
Täytyy tietysti kuitenkin varmistaa sekin.
ap
vaikka kolme vuotta " turhaa odottelua" yrittämisen aloittelulle voi tuntua kurjalta, voisitko ajatella, että kyseessä on arvokas aika, jona voitte valmistautua lapsen tuloon. Ihan totta, harva on pariskuntana varautunut ja kypsä vanhemmuuteen. Voisitte etukäteen selvittää, millainen perhe tahdotte olla, miten lapset kasvattaa, miten jaatte hoitovastuun, miten ratkaisette ongelmat. Tutustua tarkemmin lasten kehitykseen, adoptiolasten erityiskysymyksiin jne.
Voisitte esim. ottaa kontaktia johonkin adoptioperheeseen, järjestöjen kautta varmaan saa yhteystietoja. Sitten ihan perehtyä kirjallisuuteen, hioa parisuhdetta, käydä jossain parisuhdeleirillä tms. Siis se olisi kuin rahaa laittaisi pankkiin 100% korolla. Kaikki valmentautuminen henkisesti on pääomaa, jota voitte jatkossa käyttää lapsen hyväksi ja itsenne!
Eikä se vaihtele palveluntarjoajan mukaan, vaan kaikki edellyttävät samaa. Molempien pitää olla.
Kohdemailla voi olla vielä erikseen sääntöjä, Kiinassa alaikäraja on 30 vuotta.
Avoliitossa oleva ei voi adoptoida, yksinhakija voi (erilaisin erikoissäännöin) ja avioliitossa olevat.
t. kahden lapsen adoptioäiti
ettei voi saada _biologisia_ lapsia. Monet adoptoivat, vaikka voisivat saadakin biologisia lapsia, mekin teimme niin.
viiden vuoden terve kausi ennen kuin voi adoptoida ja oman lääkärin lausunto noin 20 vuoden ennusteesta.
t. adoptioäiti
Kuten edellinen juuri mainitsi, mika itselleni tuli heti mieleen.
Miksette kokeilisi joko luovutettuja munasoluja ja miehesi siittioita tai jos ne eivat toimi niin luovutettuja alkoita? Ota yhteys esim. Vaestoliitto, Felicitas tai Fertinova. Vaestoliittoon olin itse aikoinani yhteydessa, jonot n. pari vuotta. Tai oletteko miettineet sijausvanhemmutta. suomessahan harva huostaanotettu ja sita kautta perheeseen annettu lapsi paatyy takaisin bio vanhemmille.
Voimia ja onnea!
Meille tuli sitten kuitenkin biologinen lapsi, joka sai alkunsa n. vuosi neuvonnan aloittamisen jälkeen. Mietin samaa kuin muutama muukin, että olisiko mahdollista kokeilla luovutettuja munasoluja?? Voihan tietysti olla että hoidot ovat vaikuttaneet kohtuun, jolloin se on mahdoton ajatus. Tuosta syövästä senverran, että tarvitsevat lausunnon kyllä, ja joku aika siinä on että tarvitsee olla terve, mutta ap:lla tuo aika täytyy varmasti tässä kun odottelee vuosien kertymistä. Voimia teille, ja hienoa kun olet selättänyt vaikean sairauden.
Tämän määrittää Suomen adoptiolaki. Neuvonnan saatatte voida kuitenkin aloittaa jo noin vuotta aiemmin, riippuu tosin paikkakunnasta ja neuvonnan antajasta. Jos olette avoliitossa, miehesi voisi periaatteessa adoptoida lapsen yksin jo nyt. En sitten tiedä, voisitko myöhemmin adoptoida osasi lapsesta kun sinulla on tarpeeksi ikää. Sijaislapsia saisitte jo nyt.