Cockerspanieli
Hei!
Kyselisin cockerspanielista.
Millainen rotu se on?
Itselläni ei ole kokemusta koirista. Olen
s
aanut kuvan että koira olisi lepsu ja perhettä rakastava. Millainen koulutus riittää cockerspanielille? Riittääkö perustapakasvatus? Onko koiran värillä metkitystä? Onko koira lapsiystävällinen ja miten se suhtautuu pilkku lapsiin ja vähän isompiin?
Miten koira sosialistuu ympäristöönsä?
Onko yksivärillä ja monivärisillä koirilla luonne eroja?
Kommentit (11)
Tietyn värisillä cockereilla on todettu raivosyndroomaa. En muista oliko se musta vai 'kullanvärinen'.
Meillä oli muinoin kullanvärinen cockeri. Iloinen hännänheiluttaja, aina mukana menossa tai tulossa. Vettä rakasti yli kaiken, kova uimaan. Seurakoira, ei kannata hankkia jos koiralle ei ole seuraa. Meillä ei ollut ärhäkkä, pelkäsi hiukan pieniä lapsia, koska koiran ollessa pentu, eräs naapurin lapsi retuutti koiraa ja siitä jäi ilmeisesti jäljet. Peruskoulutus riittänee, on aika kuuliainen. Meillä tosin koulutus oli niin ja näin, olisi pitänyt olla johdonmukaisempi. Niin ja perso syömään ihan mitä vaan, lihoo helposti.
Hei, minulla on ollut monta cockkeria. Cockerspanieli on aina iloinen, ystävällinen, rakastaa kaikkia ihmisiä. Mainio seurakoira. Haluaa olla aina lähellä. Melko pienen kokonsa vuoksi helppo ottaa mukaan. Perhe koira, aina ihmisten kanssa puuhastelemassa. Rakastaa lapsia, ja tykkää leikkiä lasten kanssa. Tietenkin lapsiin pitää totuttaa pienestä lähtien. Peruskoulutus riittää, oppii hyvin kun kehuu paljon. Moittiminen on tehokasta, silloin tietää tehneensä väärin. Tarvitsee paljon liikuntaa ja toimintaa, pallojen ja keppien hakemista, noutamista. Rakastaa uimista ja noutamista vedestä. Turkissa on paljon hommaa, kasvaa nopeasti, trimmata täytyy kolmen viikon välein, kammata päivittäin. Helppo sosiaalistaa koiriin ja ihmisiin. Ruuan antamista täytyy seurata, hieman ahne ja lihoo helposti. Itselläni on ollut yksi yksivärinen ja kolme kirjavaa. Yksivärinen oli rauhallisempi. Ihana rotu. Onnea koiran hankintaan.
Mulla on musta cockerspaniel. Se on kiltti ja rakastaa lapsia. Hyppelee esteitä lasten Ilona ja kaikessa touhussa täysillä mukana. Palvoo perhettään. Toisten koirien seurassa hyvin itsevarma. Muut lähinnä väistää vaikka onkin ystävällinen. Meille, liikkuvalle lapsiperheelle täydellinen rotu.
Koirasta kun koirasta saa ärhäkän jos ei kunnollista peruskoulutusta, ei sosialistamista, ei toimintaa...ongelmakoiria ei ole, on vain ihmisiä jotka eivät osaa käsitellä koiria eivätkä kouluttaa niitä kunnolla. Eivätkä perehdy rodulle tyypillisiin ominaisuuksiin ja toimintaan johon koira on jalostettu. Esim. cockkeri on noutava lintukoira, sille pitää olla jatkuvasti keppien, lelujen yms. hakemista.
Kysyisin vielä.
Minulla ei siis ole mitään kokemusta koirista. Olen koko elämän haaveillut cockerspanielista.
Onko se sellainen rotu joka sopii minulle joka ei osaa koirista mitään? Haluan toki oppia. Se on totta että ei ole olemassa pahoja koiria. On ihmisiä jotka eivät osaa kasvattaa koiraa. Pelkään myös hieman että minä en osaa kouluttaa mitään koirarotua...
Cockerille riittää lempeä peruskasvatus. Varmasti osaat. Kannattaa lukea koiran kasvatus ja koulutusoppaita. Ja koirakoulujakin on, jos tuntuu ettei itse osaa ja jaksa. Tosin niissä saattaa olla rajoituksia näinä aikoina. Kun cockerin ensimmäiset kuukauden jaksaa opettaa sisäsiistiksi, kouluttaa peruskoulutuksen ja sosiaalistaa niin saa aivan ihanan kaverin. Tsemppiä.
Hei,
koirat haisee, ne on rumia ja äklöjä ja ne haisee.
Eivät pidä lapsista eivätkä aikuisista.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Koirasta kun koirasta saa ärhäkän jos ei kunnollista peruskoulutusta, ei sosialistamista, ei toimintaa...ongelmakoiria ei ole, on vain ihmisiä jotka eivät osaa käsitellä koiria eivätkä kouluttaa niitä kunnolla. Eivätkä perehdy rodulle tyypillisiin ominaisuuksiin ja toimintaan johon koira on jalostettu. Esim. cockkeri on noutava lintukoira, sille pitää olla jatkuvasti keppien, lelujen yms. hakemista.
Kyllä niitä luonneongelmaisia löytyy niin koirissa kuin ihmisissäkin eikä kaikkeen löydy aina selitystä kasvatuksesta. Jos tuurilla saat hyväluonteisen koiran ja osaat vielä kouluttaa, niin asiat on hyvin sillä saralla.
Minulla oli cockeri aiemmin. On hieno perhekoira. Helposti koulutettavissa, normaali koulutus riittää.
Jos joskus vielä otan koiran, on se cockeri.
Eikö ne ole ärhäköitä?