Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos osakesalkku on luokkaa 200-300k ja pääomatulot noin 3000-5000 e vuosi

Vierailija
19.12.2021 |

Miten se on mahdollista? Niin pienet päämatulot suhteessa salkun kokoon.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikka indeksirahastoja. Mulla on näin. Ei ole tarvetta ottaa rahaa omaan käyttöön ja osingoista joutuisi vain maksamaan verot. 

et ilmeisesti ymmärrä sanaa OSAKE. No onhan indexissä ja osakkeessa 2 samaa kirjainta mutta silti ne ovat eri asioita.

Vierailija
22/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediassa aina lasketaan salkut sillä mystisellä 7% tuotolla ,ilman veroja.

7% tuotto ei ole mahdoton vaan hyvinkin tyypillinen osaketuotto pitkällä aikavälillä. Unohdat vain että OSA tästä on arvonnousua ja osa osinkotuottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia nykyään koska pörssikupla on paisunut niin suureksi että osinkoprosentit on kutistuneet suht vaatimattomiksi.

Omikron leviää Kiinaan ja Intiaan lähiviikkoina ja sitten rytisee osakemarkkinoilla.

Vierailija
24/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikka indeksirahastoja. Mulla on näin. Ei ole tarvetta ottaa rahaa omaan käyttöön ja osingoista joutuisi vain maksamaan verot. 

et ilmeisesti ymmärrä sanaa OSAKE. No onhan indexissä ja osakkeessa 2 samaa kirjainta mutta silti ne ovat eri asioita.

Itse et taida tajuta mikä on indeksi-ETF. Sisältää suuren määrän eri osakkeita, Exhange Traded Funds. 

Eli siis pörssinoteerattu rahasto, joka seuraa jotain indeksiä, kuten vaikka S&P500. Nämä pörssinoteeratut indeksirahastot köllöttelevät samalla arvo-osuustilillä kuin perinteiset osakkeetkin, joten miksi niitä ei sun mielestä pidä mieltää osakkeiksi?

Vierailija
25/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on tosiaan suorissa osakesijoituksissa arvo-osuustilillä, niin osinkotuotto on huono. Mutta toki salkun osakkeista osa voi olla sellaisia, joiden firmat maksavat huonosti osinkoja, mutta joille on odotettavissa (tai on jo saatu) hyvä arvonnousu.

Ja jos katsot viimeksi vahvistettua verotusta vuodelta 2020, niin silloin esimerkiksi pankit (joista monet tyypillisesti maksavat hyviä osinkoja) eivät saaneet maksaa juurikaan osinkoja, joten osinkotuotto saattoi jäädä sen vuoksi poikkeuksellisen huonosti.

Kysymys voi olla myös siitä, että osa sijoituksista on osakeindeksirahastoissa. Silloin ei saa vuosittain osinkoja, vaan rahaston osakkeille maksettavat osingot kasvattavat rahasto-osuuksien arvoa.

paitsi silloin kyseessä ei ole OSAKEsalkku.

ETF: t on pörssinoteerattuja rahastoja. Niitä ostetaan ja myydään pörssistä niinkuin osakkeitakin.

Niin myydään ja ostetaan optioitakin -> ja jos sinulla on SIJOITUS salkussa optioita, kyseessä EI siltikään ole OSAKEsalkku. Sama juttu RAHASTOJEN suhteen riippumatta siitä mihin rahastot sijoittavat tai missä rahastoilla käydään kauppaa.

Vierailija
26/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et taida tajuta mikä on indeksi-ETF. Sisältää suuren määrän eri osakkeita, Exhange Traded Funds. 

Eli siis pörssinoteerattu rahasto, joka seuraa jotain indeksiä, kuten vaikka S&P500. Nämä pörssinoteeratut indeksirahastot köllöttelevät samalla arvo-osuustilillä kuin perinteiset osakkeetkin, joten miksi niitä ei sun mielestä pidä mieltää osakkeiksi?

pörssinoteerattu RAHASTO ei ole OSAKE. Ei vaikka rahasto sijoittaisi osakkeisiin.

Vierailija
27/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesalkun arvonnousua ei veroteta pääomatulona kuin vasta sitten kun osaksalkusta myydään. Itselläni on 300 k€ osakesalkku ja osinkotuloja vain muutama tonni tänä vuonna. Osakesalkun arvo sen sijaan on kasvanut n. 100 k€ pandemian pohjilta. Lisäksi ETF-rahastot, jotka sijoittavat osingot suoraan uusiin osakkeiiin on verotuksellisesti edullisempia (kun osingosta ei tarvitse maksaa veroa).

Vierailija
28/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkun voi rakentaa miljoonalla eri tavalla. Joku ostaa kasvuyhtiöitä ja joku kovia osingonmaksajia. Oma salkkuni tuottaa kuukausittaista osinkoa jenkeistä

Vierailija
29/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hotellisiivoojana Tampereen Torni-hotellissa. Säästän 15 euroa kuussa palkasta osakkeisiin. Tällä hetkellä ETF-sijoituksien arvo 547 099 euroa. Olen 24-vuotias ja ajattelin lopettaa työt ennen kuin täytän 50 vuotta. Onkohan realistinen suunnitelma?

Vierailija
30/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus osoittaa osakesijoittamisen järjettömyyden: laitat 200000 euroa peliin ja voit tienata muutaman tonnin vuodessa (miinus verot 28%).   Samalla on koko ajan olemassa riski että perhonen räpäyttää siipiään jossain päin maailmaa ja sijoituksen arvo putoaa kymmeniä prosentteja.

Vierailija
31/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hotellisiivoojana Tampereen Torni-hotellissa. Säästän 15 euroa kuussa palkasta osakkeisiin. Tällä hetkellä ETF-sijoituksien arvo 547 099 euroa. Olen 24-vuotias ja ajattelin lopettaa työt ennen kuin täytän 50 vuotta. Onkohan realistinen suunnitelma?

Kyllä noilla lähtötiedoilla on realistinen. Kuukausisijoituksesi ei juurikaan auta, mutta pohjakassasi on sen verran suuri.

Vierailija
32/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaus osoittaa osakesijoittamisen järjettömyyden: laitat 200000 euroa peliin ja voit tienata muutaman tonnin vuodessa (miinus verot 28%).   Samalla on koko ajan olemassa riski että perhonen räpäyttää siipiään jossain päin maailmaa ja sijoituksen arvo putoaa kymmeniä prosentteja.

mistähän tempaisit tuon 28%. Parempi ettet puutu keskusteluihin joista et selkeästi tajua pätkän vertaa.

Vierailija
33/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole salkku koottu osingot mielessä jos enempää ei tule.  Minä kokoan omaa salkkuani sillä mielellä, että osingot olisi ainakin 4-5% vuodessa. Näiden yhtiöiden kurssit ei kummemmin liiku, mutta ei ne sitä varten ole valittukaan vaan tasaisen tuoton takia. Ne myös splittaavat aika ajoin joten osakemäärä kasvaa myös sillä tavoin.

Vierailija
34/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nyt täysin makuasia, voiko pelkästään osakeindeksirahastosijoituksia sisältävää sijoitussalkkua kutsua osakesalkuksi vai ei.

Vierailija
35/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nyt täysin makuasia, voiko pelkästään osakeindeksirahastosijoituksia sisältävää sijoitussalkkua kutsua osakesalkuksi vai ei.

ei ole. osakeindeksirahasto EI ole osake vaan rahasto. Ja osakeindeksirahastoissakin on synteettisia rahastoja, eli et edes välillisesti omista osakkeita.

Vierailija
36/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole. osakeindeksirahasto EI ole osake vaan rahasto. Ja osakeindeksirahastoissakin on synteettisia rahastoja, eli et edes välillisesti omista osakkeita.

Se on tietysti täysin selvää, että osakeindeksirahasto ei ole osake. Mutta ei ole mitään sitovaa määritelmää sille, mitä "osakesalkku" tarkoittaa. Vaikka itse laskenkin osakesalkkuuni kuuluvaksi vain suorat osakesijoitukseni, en voi mitenkään sanoa jonkun toisen olevan väärässä, jos hän laskee siihen mukaan myös sijoituksensa osakeindeksirahastoihin.

Vierailija
37/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3% osinkotuotto on ihan nykypäivää ja normaali, oikeastaan hyvä. Korot ovat olleet niin matalalla, että se vaikuttaa vaihtoehtoisiinkin sijoitustuottoihin. Moni hyvä osake tuottaa vieläkin vähemmän osinkoa nykyään.

Jos joku saa osinkoja 200 000 bruttona eli niistä pitää vielä makssa verot, pääoma osakkeissa on ehkä n 6 miljoonaa. Pääomatuloina se 200 000 on kuitenkin yleensä myyntivoittoa eli on myyty esim asunto tms.

Vierailija
38/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääomatulot on 200k/vuodessa, niin paljonko salkun arvo on?

Minulla oli liki 100.000€ pääomatuloja, mutta tuossa summassa vain n.5000 osinkotuloja. Pääomatulosta suurin osa johtui kesämökin ja sijoitusrahaston myynnistä.

Vierailija
39/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi osakkeet on kuoressa. Hän ei ole osakekeinottelija vaan osakesäästäjä, eikä tarvitse tuon enempää palkanlisää. Veronmaksun on siis siirtänyt myöhemmäksi. Elaritkin lasketaan tulojen ei omaisuuden mukaan.

Miehesi? Elarit? Mistä sä nyt kirjoittelet?

Vierailija
40/43 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ETF voi mennä nollille vaikka salkussa olevien osakkeiden arvo pysyisi ennallaan. ETF:n riskitaso on hieman korkeampi kuin osakkeita suoraan omistettaessa. Jos ETF tarjoaja menee nurin niin teoriassa voi tulla rumasti turpaan ETF:llä vaikka alla olevat osakkeet kehittyisivät ihan ok.