Pelottavin lentokokemuksenne?
Itsellä kerran kävi niin, että tuli niin kovat turbulenssit matkalla, että lentoemäntä kävellessään käytävää pitkin lennähti melkein kattoon ja romahti vieressään olleen matkustajan "syliin". Hengissä ja hyvin siitäkin kuitenkin selvittiin, vaikka muutama siellä pelostaan itkeskelikin.
Kommentit (13)
Olen onneksi joutunut vain joihinkin lievempiin turbulensseihin, lentäminen pelottaa paljon, mutta matkustelu on niin kivaa, että aina pitää jonnekin lentää...
Vaikka tää onkin itsensä kiduttamista, niin ois mielenkiintoista kuulla muitakin pelottavia kokemuksia. Jossain toisessa ketjussa niitä oli jo jonkin verran.
Joku vanhempi nainen sai sairauskohtauksen lentokoneessa, lähti kävelemään vessaa kohti ja yhtäkkiä kaatui vaan siihen pitkäkseen. Lentoemot siihen tuli ja sitten huudettiin että onko paikalla ketään lääkäriä. Turbulenssiakin oli ja kaiuttimista alkoi soimaan sellanen hidas pimpelipompelimusiikki vissiin joukkohysterian välttämiseksi.
Lisäksi joskus nuorempana mulla oli ongelmia nousuissa ja etenkin laskuissa korvien kanssa, yhden laskun aikana korviin sattui niin paljon, että pelkäsin pään räjähtävän. Tuntui kuin sukkapuikkoja työnnettäisi korvista sisään.
Oon lentänyt tosi paljon eikä ole koskaan ollut mitään ihmeellistä. Välillä on kovempaa turbulenssia toki, mutta ei mitään vaarallista ole ollut.
Se, kun itse kokeilin lentämistä :D
Mun nuoruudenaikainen poikaystävä silloin joskus oli juuri saanut lentolupakirjan. Lähdimme sitten vuokrakoneella liikkeellä kunnes laskeutumisen aikana tajusi ettei osanut laskeutua. Alas päästiin kylläkin mutta sitä piti monta kertaa kokeilla.
No itsellä ei onneksi ole turbulensseista kokemusta, mut nuorempana siivosin lentokoneita ja muistan pariinkin otteeseen joutuneeni siivoamaan verijälkiä koneen katosta. Pahin oli Korean Airlinesin jumbojetti, joka joutui tekemään välipysähdyksen Helsinkiin, kun olivat joutuneet pahaan turbulenssiin ja matkustajia oli loukkaantunut. Eipä niistä muuten paljon tiedoteta, mikä voi olla ihan hyväkin juttu.
Entinen työtoverini oli joutunut lapsena jollakin lennolla niin pahaan turbulenssiin, et ei koskaan istunut turvavyö auki, vaan vain hieman höllensi sitä. Oli silloinkin ihmiset lyöneet päitään pahasti, kun oli yllättäen tullut melkoinen putous. Silloin ei ollut niin hyviä laitteita noiden ennakoimiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:52"]
Joku vanhempi nainen sai sairauskohtauksen lentokoneessa, lähti kävelemään vessaa kohti ja yhtäkkiä kaatui vaan siihen pitkäkseen. Lentoemot siihen tuli ja sitten huudettiin että onko paikalla ketään lääkäriä. Turbulenssiakin oli ja kaiuttimista alkoi soimaan sellanen hidas pimpelipompelimusiikki vissiin joukkohysterian välttämiseksi.
Lisäksi joskus nuorempana mulla oli ongelmia nousuissa ja etenkin laskuissa korvien kanssa, yhden laskun aikana korviin sattui niin paljon, että pelkäsin pään räjähtävän. Tuntui kuin sukkapuikkoja työnnettäisi korvista sisään.
[/quote]
Nieleskeleminen auttaa tuohon korvakipuun. Siis nieleskelee, vaikka ei oo mitään nieltävää.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:57"]Mun nuoruudenaikainen poikaystävä silloin joskus oli juuri saanut lentolupakirjan. Lähdimme sitten vuokrakoneella liikkeellä kunnes laskeutumisen aikana tajusi ettei osanut laskeutua. Alas päästiin kylläkin mutta sitä piti monta kertaa kokeilla.
[/quote]
Huh huh! Miten on mahdollista saada lentolupakirja, jos ei osaa laskeutua?
Laskeuminen kovassa lumimyräkässä ja pimeydessä. Kone heilui ja heittelehti välillä voimakkaasti, siltä se ainakin tuntui, joutui sahamaan korkeuksia epätavanomaisella tavalla, kuului jotain kovaa rungon narinaa, kaikenlaista mitä ei yleensä. Olin aivan peloissani. Sillä kerralla mietin, kuinka tuollaisessa tilanteessa oikeasti punnitaan lentäjän upeat taidot. "Helppoahan" se silloin on, jos sää on kuin morsian, mutta tuolloin se oli kuin pahimmanlaatuinen pms-sekoileva av-mamma...
Ei tullut mieleen silloin pelätä, mutta ehkä syytä olisi ollut. Lennettiin Lufthansalla jouluususss
a 2010 Munchenistä Prahaan. Kone lähti ajoissa, lähdettiin nousuun. Nousun aikana kovaa ääntä, kiinnitin huomiota, mutta en osannut pelätä mitään. Oltiin juuri lopetettu nousu kun yhtäkkiä tajuttiin, että lähdetään laskeutumaan. Ei mitään kuulutusta ennen kuin oltiin maassa. Sitten istuttiin koneessa tunti odottelemassa ilman lisäinfoa, jonka jälkeen vaihdettiin konetta. Uudessa koneessa pahoiteltiin viivettä, mutta syytä ei saatu. Saatiin kuitenkin ihan Milka-suklaapatukat harmitusta hälventämään ;). Nyt luin, että Luffen koneessa oli samassa kuussa ollut paineistusongelma toisella reitillä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:57"]Mun nuoruudenaikainen poikaystävä silloin joskus oli juuri saanut lentolupakirjan. Lähdimme sitten vuokrakoneella liikkeellä kunnes laskeutumisen aikana tajusi ettei osanut laskeutua. Alas päästiin kylläkin mutta sitä piti monta kertaa kokeilla. [/quote] Huh huh! Miten on mahdollista saada lentolupakirja, jos ei osaa laskeutua?
[/quote]Kai se osas mutta siinä sitten unohti kun alas kuitenkin päästiin.
Moottorin sammuminen nousukiidossa. Ei onneksi ehditty ilmaan asti.
Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta muistan lapsena kuinka pelkäsin turbulensseja aivan valtavasti ja olin varma, että koko kone tipahtaa niiden takia. Tihrustin melkein itkua, kun turvavyövalot syttyivät aina välillä turbulanssien vuoksi.