Mitä ihmettä laitan LinkedIniin, kun en ole töissä?
Haen töitä ja kaikki toitottavat, että on pakko olla LinkedIn-tili. Saan sinne työkokemusta ja koulutuksen, mutta minkä ihmeen "alan" laitan, kun sitä ei vielä ole. Humanisti voi tehdä mitä vaan ja haenkin töitä ihan eri aloilta.
Työkokemusta on taidealalta, lastenhoidosta, viestinnästä ja ravintola-alalta. En voi olla valitsematta mitään alaa, koska en pääse muuten sitä alkujuttua eteenpäin. Eikä ole olemassa mitään yleisalaa, vaan kaikki on jotain banking, arts & crafts-tyyppistä spesifiä juttua.
Mikä on siis se yleismiesjantunen-ala, jonka tuohon nyt lätkäisen, että pääsen edes luomaan sitä profiilia!?!
Kommentit (32)
Liity myös alasi ryhmiin ja osallistu keskusteluihin.
Viestintäalalla myös pakollinen, olet muuten täysi kummajainen. Ehkä ongelma yleisemmin se, ettet itse tiedä mitä haet. Eli profiloidu nyt yhden alan osaajaksi ja korosta sitä tukevaa osaamista. Minulle haettiin juuri äitiyslomasijaista, ja hakijoiden joukosta karsiutuivat ekana ne, jotka näyttivät hakevan vähän hommia kuin hommia. Eli jos haet viestintähommia, ei kannata kertoa ihan jokaista muuta osaamisaluetta, jos et voi osoittaa niiden hyötyä juuri tässä tehtävässä. Yleisviestinnän osaajakin voi olla liian generalisti, jos haetaan tietyn viestinnän osa-alueen osaamista.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:35"]
Tietenkään ei tarvitse olla LinkedIniä. Luuletko, että sitä oikeasti joku rekrytoija käyttää?
[/quote]
IT-alalla Linkedinissä ovat kaikki paitsi erikoisuudentavoittelijat. Itselleni tulee Linkedinin kautta noin kuukausittain yhteydenottoja headhuntereilta, vaikka en ole rastittanut sitä kohtaa, että sopii kysellä töihin.
[/quote]
Työskentelen it-alalla ja ilmeisimmin sitten "erikoisuudentavoittelija", sillä en LinkediInissä ole. (Olen ollut joskus, joten sinänsä palvelu tuttu.)
Puolisoni on it-alalla, vaihtanut muutaman kerran työpaikkaa ilman, että on hakea tarvinnut. Ei ole ikinä ollut tuolla. Eikös ne "suurimmat" huiput it-alalla juuri vältä kaikkea, mihin pitää omilla henkilötiedoilla rekisteröityä?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:11"]
Linkedin kuulostaa mulle jotenkin siltä, että nykyiseen työhönsä tympiintyneet epätoivoiset tyypit hakevat parempaa.
Minulla on ihan nettCV-palvelun kautta saatu vakipaikka.
[/quote] Ikäänkuin paheksuisit työpaikan vaihtamista. Usein se on kuitenkin ihan viisasta.
[/quote]
En paheksu, mutta en vaan itse laittaisi omaa työnhakuakin omalla nimelläni julkisesti, koska omakin työnantaja sen näkisi En ole ennenkään laittanut ja sain työn. Olisi mulla määräaikaista tuossa tilanteessa jatkettu, mutta ei ehditty sopimusta tehdä. Eli vaihdoin paikkaa itsekin.
[/quote] Et ihan ymmärrä minkälainen LinkedIn on. Se ei ole ensisijaisesti työhakemuskanta. Kukaan työnantaja ei ole niin naivi ettei ymmärrä että työntekijä voi vaihtaa työpaikkaa. LinkedInin avulla mm. voi paikallistaa missä vuosien varrella tutuiksi tulleet hyvät tyypit nyt ovat ja sitten kysyä josko tarjolla oleva homma kiinnostaa (tai miksei vaikka kysyä olisiko jotain tietoa hommista). Sinulla taitaa olla vielä aika niukka tuo työelämän kokemus.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:16"]
Linkedin kuulostaa mulle jotenkin siltä, että nykyiseen työhönsä tympiintyneet epätoivoiset tyypit hakevat parempaa.
[/quote] Ikäänkuin paheksuisit työpaikan vaihtamista. Usein se on kuitenkin ihan viisasta.
[/quote]
En paheksu, mutta en vaan itse laittaisi omaa työnhakuakin omalla nimelläni julkisesti, koska omakin työnantaja sen näkisi En ole ennenkään laittanut ja sain työn. Olisi mulla määräaikaista tuossa tilanteessa jatkettu, mutta ei ehditty sopimusta tehdä. Eli vaihdoin paikkaa itsekin.
[/quote] Et ihan ymmärrä minkälainen LinkedIn on. Se ei ole ensisijaisesti työhakemuskanta. Kukaan työnantaja ei ole niin naivi ettei ymmärrä että työntekijä voi vaihtaa työpaikkaa. LinkedInin avulla mm. voi paikallistaa missä vuosien varrella tutuiksi tulleet hyvät tyypit nyt ovat ja sitten kysyä josko tarjolla oleva homma kiinnostaa (tai miksei vaikka kysyä olisiko jotain tietoa hommista). Sinulla taitaa olla vielä aika niukka tuo työelämän kokemus.
[/quote]
No joo, on aika pitkä yrittäjätausta ja en ole tuohon koskaan tutustunut. Ensimmäinen tutustuminen oli, kun sain sinne kutsuja ihmisiltä, jotka eivät takuulla ole kutsuja laittaneet, mutta joiden kanssa olin ollut virallisista asioista sähköpostiyhteyksissä. Eipä siitä kauan mennytkään, kun oli uutisissakin, että Linkedln laittaa kutsuja automaattisesti itse. Sen jälkeen päätin, että minun ei tarvitsekaan sellaiseen palveluun tutustua.
Siis tarkemmin tutustunut, piti kirjoittamani.
En kyllä ymmärrä miten tuolta saisi potkua työnhakuun. Olen kovin yksityinen ihminen enkä ole edes Facebookissa. Tuntuu vieraalta laittaa työtaustaani kaikkien nähtäville. Identiteettivarkauksiakin tapahtuu nykyään niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:16"]
[/quote]
[/quote]
En ole hän jolle kommentoit, mutta kummallista olettaa, että jollakin olisi "aika niukka työelämän tuntemus", mikäli ei LinkedInissä ole.
IT-alalla työskentelevä mieheni ei ole LinkedInissä. Mutta ei ole missään muuallaakaan somessa eikä hänestä löydy netistä yhtään mitään tietoa. On vähän vainoharhainen sen suhteen, että tietoja voidaan käyttää väärin. Ei anna minnekään (netin ulkopuolellakaan) sotuaan tai oikeata meiliosoitettaan. Menee kyllä musta vähän överiksi. On vissiin vähän liian tietoinen tietomurtoasioista. Joo, on mahdollista, että identiteetti joskus varastetaan joltakulta, mutta mikä on todennäköisyys? Mutta tästä ei meillä kannata enää edes lähteä jankkaamaan.
En minäkään mielellään laittaisi mitään tietoa mihinkään. Mieluiten istuisin neljän seinän sisällä omassa kodissani vapaa-ajalla ja kävisin työaikana töissä. Ei minulla ole mitään tarvetta elää kolmatta elämää somessa. Näin en kuitenkaan saa töitä, sen olen huomannut. Pitäisi olla aktiivinen somessa, rekisteröityä LinkedIniin, Facebookiin, Twitteriin, Instagramiin, perustaa työnhakublogi, norkoilla rekrytointitilaisuuksissa, soitella jokaiseen firmaan kolme kertaa ja lähetellä niihin joulukortteja ja kukkalähetyksiä.
Kotihoidontuki päättyy syksyllä. Olen hakenut kaksi vuotta töitä. Pakkohan tässä nyt on vetää kaikki kortit esiin ja tissit tyrkylle, kun ei muukaan auta. Repaleinen työtausta on kirous. Koulutusta löytyy, mutta eipä sillä tee yhtään mitään yksinään.
ap
[/quote]