Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksetaanko palkat aina palkkataulukon mukaan? vai...

Vierailija
18.12.2021 |

Maksetaanko aina tessin mukaan. Vai onko mahdollista, että maksetaan palkka palkkataulukon ulkopuolelta?

Kokemuksia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan työntekijöille maksetaan pääsääntöisesti TESsin mukaan, etenkin isoissa firmoissa. Toimihenkilöpuolellakin mennään useimmiten TESsin mukaan. Omalla alalla ylempien toimihenkilöiden TESsissä ei ole määritetty palkasta juuri mitään, vaan siinä mennään sitten osaamisen mukaan, ja hyvä tekijä saa suhteellisen helposti paikan toisaalta, jos palkka ei miellytä.

Vierailija
2/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes on minimi mitä pitää maksaa. Työnantaja saa maksaa sen päälle mitä haluaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamassakin isossa pörssiyhtiöissä ja kokemukseni mukaan työntekijöille maksetaan taulukon mukaan, toimihenkilöille ja ylemmille ei.

Vierailija
4/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa firmassa ja kenelläkään ei makseta sitä minimiä elikä TES :n mukaan, vaan paljon enemmän.

Vierailija
5/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkataulukot ovat tessin mukaisia. Aina on mahdollista neuvotella itselleen niitä parempi palkka (ja minulla on usein ollut) mutta huonompaan ei tarvi suostua..

Vierailija
6/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendo maksaa ainakin hoitajille tessin mukaan. Ei puhettakaan, että maksettaisiin enemmän. Palkka on selvästi pienempi kuin kunnallisella ja tehdään samat työt+tiskaamiset, pyykinpesun, ruoanlämmitys välillä jne.

Vierailija
7/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on maksettu vuosikaudet pelkkä urakkapalkka plus ateriakorvaus. 38% firmalle tekemästäni alvittomasta tulosta. Ihan nätisti olen elelly.

Vierailija
8/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelen itse oman palkkani.

Vierailija
9/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain työntekijätasossa näin varmasti mennään ja itsekin olen uran aloitellut taulukkopalkalla Call Centerissä asiakaspalveluhommissa.

Ensimmäinen oikea työ DI’ksi valmistumisen jälkeen olikin sit täysin neuvoteltu palkka ja sen koommin ei ole taulukoista ollut puhetta. Nykyinen vuosiliksa n. 150.000€

Vierailija
10/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläiset saa aina liikaa palkkaa ja heidän työstä saatavat tulot on aina liian pieniä. Näin ainakin tuntuu olevan joka yrittäjän ajattelu

Vierailija
11/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä sekä valtion liikelaitoksessa, että yksityisellä. Jokaisessa paikassa olen työhakemuksessa esittänyt palkkatoiveen ja saanut sen. Ikinä en ole tehnyt töitä tessin minimipalkalla. Nykyisessä työssä ei edes ole sellaista vaan saan sopimani palkan päälle laskutukseen perustuvaa urakkapalkkaa.

Vierailija
12/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TES minimiä on ehdoton palkka maksimi koska voittojen maksimointi

Vierailija
13/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työläiset saa aina liikaa palkkaa ja heidän työstä saatavat tulot on aina liian pieniä. Näin ainakin tuntuu olevan joka yrittäjän ajattelu

Jokainen alipalkkainen voi ryhtyä vapaassa maassa yrittäjäksi, jos uskoo olevansa palkkaansa parempi.

Vierailija
14/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TES taulukkopalkka on minimi palkka mikä pitää maksaa. Moni firma tätä minimi palkkaa maksaakin, eikä puhettakaan että voisi enemmän saada. Näihin ei kannata mennä, kyllä hekin alkavat palkkaa nostaa kun eivät enään lisää orjia löydä.

Kyllä hyviä yrityksiä löytyy, isojakin sellaisia missä maksetaan työntekijöille asiallinen korvaus. Näissä firmoissa työntekijät tekevät pitkät työurat, vaihtuvuus on pientä ja tekijät tuottavia.

Minimi palkalla ollessa väki vaihtuu jatkuvasti ja motivaatio kaikilla hukassa. Kumpi tulee sitten firmalle lopulta halvemmaksi?

Vierailija
15/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut muutamassakin isossa pörssiyhtiöissä ja kokemukseni mukaan työntekijöille maksetaan taulukon mukaan, toimihenkilöille ja ylemmille ei.

Niin, koska johtotason työntekijät voivat tehdö työnantajan kanssa aivan erillisen työsopimuksen.

Ja näin tehdäänkin, jos tyyppi in erittäin ammattitaitoinen, tuloksia aikaansaava ja hyvä työntekijä.

Tälläinen henkilö pyritään sitouttouttamaan omaan yritykseen kaikin mahdollisin keinoin.

Ja tällöin myös  työnekijä itse sitoutuu vaativiin työsopimuksiin, on valmis lähtemään jos odotetut tulostekijät eivät täyty.

Vierailija
16/16 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alalla on TES, niin se on silloin minimipalkka. On myös aloja, joilla ei ole TESsiä ja palkka on sovittavissa vapaasti. 

Monilla todellakin palkka huitelee jossain aivan omissa sfääreissään, kun ovat osaajia työntekijöitä ja työnantajat ovat heistä valmiita maksamaan. Näissäkin tapauksissa, jos vain alalla on TES, siihen sovittuun palkkaan tulee kulloiseltakin neuvottelukierrokselta sovitut korotukset. Ja lisäksi vielä ne vuosittaiset henkilökohtaiset korotukset, jotka ovat paljon suurempia kuin nämä lakisääteiset TES-korotukset.

Hassuahan se on, että vaikka taulukkopalkka olisi 3000€ ja työntekijälle maksetaan 6000€, niin silti hänen palkkaansa tulee lakisääteisesti liittojen sopima 1,5% korotus, jos sellaisesta on sovittu. Sitten vuosittaisessa kehityskeskustelussa laitetaan vaikka 400€ lisää ja myöhemmin tulee taas joku hassu 1,2% TES-korotus siihen päälle. Niitä TES-korotuksia ei siis voi skipata, vaikka työntekijää jo muutenkin palkittaisiin aivan ruhtinaallisesti.