Voiko kolme päivää vanhoja kinkkuleikkeleitä vielä syödä?
Meinasin tehdä munakkaan viimeisistä atrian ylikypsä kinkku-viipaleista, mutta viim.käyttöpäivä oli 26. päivä. Voikohan niitä vielä käyttää?
Kommentit (11)
Eilen olisin vielä käyttänyt, mutta nyt rupesin pohtimaan, ihan hyvältä ne kyllä vielä näyttää. Mitä muut on mieltä?
-ap
Haistaisin eka. Jos haju vähääkään erilainen, en söisi.
No todellakin voi syödä. Kyllä sen hajusta huomaa, kun on menneet pilalle, niin ja väri on yleensä semmonen harmaa huonoissa. Olen syönyt paljon vanhempiakin, eikä mitään tullut,maistu ihan normaalille.
Siis ne on olleet auki kauemmin kuin 3 päivää? Luulisi maistuvan huonolle jos kovin kauan olleet. Tosin se maku ei kerro onko ne bakteerit vaarallisia.
Kyllä minä taidan ne syödä. Kiitos vastauksista!
-ap
Haju ja maku ratkaisee. Avaamaton pakkaus muutama päivä päiväyksenkin jälkeen on turvallisempi kuin sellainen, joka on ollut viikon auki, vaikka päiväystä jäljellä. Kyllä nuo päiväykset on vähän "varman päälle" ja säilytys ratkaisee.
"Kauanko leikkele säilyy avatussa pakkauksessa?
25.11.2009 11:28 |
Kaarina Sinerkari HELSINGIN SANOMAT
Kalkkuna säilyy huonommin kuin kinkku.Montako päivää leikkeleet säilyvät syömäkelpoisina avatussa pakkauksessa? Sitä ovat monet lukijat kysyneet kuluneella viikolla.Viime keskiviikkona Helsingin Sanomissa kerrottiin, että viimeisellä käyttöpäivällä merkityt tuotteet pitäisi käyttää heti, kun pakkaus avataan.Syökö joku 300 grammaa keittokinkkua kerralla, lukija kysyi.Kysyin asiaa Evirasta ylitarkastaja Taina Niskaselta, Heli Aallolta HKScanista ja Anders Storsvediltä Snellmanin lihatalosta.
"Leikkeleet säilyvät avatussa pakkauksessa muutaman päivän", vastasivat asiantuntijat. Muutama tarkoittaa 3–5 päivää.
Aika on sitä lyhyempi, mitä lähempänä viimeinen käyttöpäivä on. Avattu pakkaus ei säily viimeiseen käyttöpäivään, jos siihen on pitkä aika.Metvursti on poikkeus, sillä se voi säilyä kolme kuukautta. Se on kestotuote, joka pilaantuu vain kuivuessaan.Metvursti- ja salamipötköjä on joskus säilytetty jopa huoneenlämmössä.
Mutta! Kuluttaja heikentää säilyvyyttä usein itse: pakkaus käy usein pöydässä ja lämpiää, siivuja napsitaan sormin eikä puhtaalla haarukalla tai jääkaappi ei ole tarpeeksi kylmä.Jääkaapin lämpötilan pitäisi olla +2–+5 astetta.
Lihan lajikin vaikuttaa. Kalkkunaleike säilyy huonommin kuin sian tai naudanlihasta valmistettu tuote.Vaarallisia pilaantuneet tuotteet eivät ole, sillä pilaantumisessa syntyy lähinnä maitohappobakteereja. Silloin tuote alkaa näyttää ja maistua huonolta."
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:37"]
Siis ne on olleet auki kauemmin kuin 3 päivää? Luulisi maistuvan huonolle jos kovin kauan olleet. Tosin se maku ei kerro onko ne bakteerit vaarallisia.
[/quote]
Joo siis auki ovat olleet ties kuinka kauan, ostamisesta asti, mutta kolme päivää yli eräpäivän. Luuletko että voivat olla vaarallisia?
Tuo 10:n tieto oli ihan uutta, olen usein käyttänyt leikkeitä kauemmin kuin sen 3-5 päivää, ekä ole huomannut mitään vaikutusta. Toisaalta, tuota taustaa vasten en olekaan enää varma kannattaako noita syödä..
-ap
Joo voi