Olen nyt sitten työhaluton, kun
olen hakenut työtä kaupasta (minulla on kaupan kokemusta) ja minulta kysyttiin, voisinko tehdä myös myymälän avausvuoroja. Vastasin, että tekisin mieluiten tuntisopimusmäärän pelkkiä avausvuoroja ja satunnaisesti iltaa kuin että iltaa ja tarvittaessa avausvuoron. Olen jo yli 30, joten en yksinkertaisesti jaksa sellaista työtahtia, että ei ole vuorokausirytmiä ollenkaan.
Iltavuorot ovat esim. 17-23 eli olen kotona 23.40 ja nukkumassa yleensä vasta yhdeltä. Avausvuorot taas ovat 6.30. alkavia, eli pitäisi herätä viiden aikaan. Aika rankkaa siis, jos työvuorolistat sisältäisivät molempia vuoroja. En ymmärrä, miksi kaupan alalla ei harrasteta mitään työergonomiaa työvuorosuunnittelussa. Aiemmissa paikoissa vain tietyt ihmiset ovat tehneet aamua ja tietyt iltaa ja minusta hyvä niin. Tietysti voin sairastapauksessa tuurata, mutta en koe, että työtehoni on paras, jos teen työvuoroja sekaisin, menee vapaapäivät nukkuessa. Ei sairaanhoitajillakaan ole kaksivuorotyö näin raskasta, sukulaiseni pääsee töistä illalla kello 21 tai 22, vaikka menisi seiskaan, se on raskasta, mutta vuorokausirytmi vähän armollisempi.
Kommentit (16)
Eikös työvuorojen välillä pitäisi olla vähintään 8h? Tuostahan tulee vain 7,5h. Vai onko tuo eri riippuen TES:stä?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:20"]
Joo-o. En tajua, mikset voisi tehdä molempia. Luuletko että esim kolmivuorotyöläisillä ei ole lapsia ollenkaan?
[/quote]
En kuvittele, mutta olen kuullut, että esimerkiksi sairaalassa työvuorolistat pitää tehdä siten, että ne ovat "ergonomisia". Ja kaupassa ei musta ole mikään itseisarvo, että kaikki tekevät sekaisin vuoroja ja kaupan tuo iltavuoro on myöhäisempi kuin sairaalan, joten muutos on sen vuoksi rankempi. Itse tekisin mieluiten pääsääntöisesti jotain vuoroa ja uskon, että se olisi sopiva ratkaisu hommien hoitumistenkin kannalta. Mulla ei vaan pää toimi huonosti nukkuneena, en ymmärrä mitä hienoa siinä on, että nukun viisi tuntia työpäivää varten. Asiakkaat pitää tyhmänä.:(
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:25"]
Eikös työvuorojen välillä pitäisi olla vähintään 8h? Tuostahan tulee vain 7,5h. Vai onko tuo eri riippuen TES:stä?
[/quote]
No siis ei voi laittaa peräkkäin iltaa ja avausvuoroa, lepoaika ei toteudu. Mut siis vaikka ne ei ole peräkkäin ne vuorot niin aika rankkaa olis vaikka kaksi iltaa ja kaksi avausvuoroa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:25"]Eikös työvuorojen välillä pitäisi olla vähintään 8h? Tuostahan tulee vain 7,5h. Vai onko tuo eri riippuen TES:stä?
[/quote]
7h taitaa olla ihan yleinen kaupanalalla.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:25"]Eikös työvuorojen välillä pitäisi olla vähintään 8h? Tuostahan tulee vain 7,5h. Vai onko tuo eri riippuen TES:stä? [/quote] 7h taitaa olla ihan yleinen kaupanalalla.
[/quote]
TES:in mukaan se on 11 tuntia, kuitenkin se voidaan sopimuksella lyhentää 7 tuntiin.
Se työsopimus olisi 15 tuntia. Kun ehdotin, että voisin tehdä nuo kaikki pelkästään aamua, en mielestäni toivo kohtuuttomia. ap
Työnantajat riistää minkä kerkiää.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:41"]
Se työsopimus olisi 15 tuntia. Kun ehdotin, että voisin tehdä nuo kaikki pelkästään aamua, en mielestäni toivo kohtuuttomia. ap
[/quote]
Ai et :D Varmaan kauppias pystyykin kaikkien "pienet" toiveet ottamaan huomioon. Nyt ryhdistäydyt ja menet töihin siihen vuoroon mikä lykätään.
Tuo työtuntimäärä näyttää kuitenkin olevan 6 h / päivä, joten en pitäisi sitä uuvuttavana.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:47"]
[/quote]
Ai et :D Varmaan kauppias pystyykin kaikkien "pienet" toiveet ottamaan huomioon. Nyt ryhdistäydyt ja menet töihin siihen vuoroon mikä lykätään.
[/quote]
No itseasiassa mun pitäisi tuon lisäksi ottaa keikkatyötä, koska eihän tuolla 15 tunnilla selviä taloudellisesti. Sit taas just nuo vuorot sekaisin johtaa siihen, että joudun elämään vain työlle, kun vapaa-aika menee sitten nukkuen tai tietää, että ei jaksa ottaa keikkavuoroja, jos ne ovat huonoon aikaan suhteessa noihin annettuihin vuoroihin. Se, että vuorot ovat huonoon aikaan, sotkee paljonkin. Keikkaa on taas enemmän tarjolla iltavuoroja, siihen on vaikea yhdistää noita avauksia myös. Jatkuva ilman vuorokausirytmiä eläminen myös vie multa energiat, siinä on turha puhua sitten mistään ryhdistäytymisestä:(
ap
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:48"]
Tuo työtuntimäärä näyttää kuitenkin olevan 6 h / päivä, joten en pitäisi sitä uuvuttavana.
[/quote]
No se voi olla 2x7,5 tai 3x5.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:52"]
[/quote]
[/quote]
No itseasiassa mun pitäisi tuon lisäksi ottaa keikkatyötä, koska eihän tuolla 15 tunnilla selviä taloudellisesti. Sit taas just nuo vuorot sekaisin johtaa siihen, että joudun elämään vain työlle, kun vapaa-aika menee sitten nukkuen tai tietää, että ei jaksa ottaa keikkavuoroja, jos ne ovat huonoon aikaan suhteessa noihin annettuihin vuoroihin. Se, että vuorot ovat huonoon aikaan, sotkee paljonkin. Keikkaa on taas enemmän tarjolla iltavuoroja, siihen on vaikea yhdistää noita avauksia myös. Jatkuva ilman vuorokausirytmiä eläminen myös vie multa energiat, siinä on turha puhua sitten mistään ryhdistäytymisestä:(
ap
[/quote]
Valivali. ole iloinen että saat töitä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
No enhän mä välttämättä saa, jos mua pidetään "hankalana" tässä asiassa. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
No enhän mä välttämättä saa, jos mua pidetään "hankalana" tässä asiassa. Ap
[/quote]
Onhan siellä kaupassa muitakin työntekijöitä. Ei todellakaan ole oikein, jos yksi saa tehdä pelkkää aamua.
Oijoi, olet jo yli KOLMEKymmentä, ei voi jaksaa. Sovitaanko, että ei kerrota tuota miehelleni, joka on vasta yli kuusikymmentä. Äijä lähti perjantai-iltana klo 20 ja palasi viime yönä 04. Huomenna lähtee 05. On tehnyt tuota nyt n. 20v ja näyttää siltä, että jatkaa vielä nelisen vuotta.
Joo-o. En tajua, mikset voisi tehdä molempia. Luuletko että esim kolmivuorotyöläisillä ei ole lapsia ollenkaan?