Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono kunto, vaikka liikun

Vierailija
27.03.2015 |

Oon käynyt kolmisen vuotta erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla ja kuntoni on silti surkea. Ennen salille liittymistä en harrastanut mitään liikuntaa vuosiin ja hyötyliikuntakin oli ihan minimissä. Sitten innostuin yhtäkkiä liikunnasta ja suoraan sohvalta siirryin ryhmäliikuntatunneille. Olen käynyt erityisesti Les millsin tunneilla, bodycombatissa, attackissa, jamissa, balancessa, sh'bamissa, stepissä...

Hemoglobiinini oli vuosia matala, mutta nyt 118. Ilmeisesti ei pysy sitä korkeammalla. Hengästyn reippaasti kävellessä ja portaita noustessa. Rakastan liikuntaa, mutta se vie minulta paljon voimia. Miksi? Leposykkeeni on monesti 90, mikä oli lääkäristä "normaalin rajoissa".

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

118 on aivan älyttömän matala hemoglobiini.

Mulla 160, nainen 52 v.

118 on kyllä ihan viitealueella, mutta 160 sitä vastoin on naiselle liian korkea! Tukosriski jo melkoinen!

Vierailija
22/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anemia, kilpirauhanen ja varmaan moni muukin tautitila voi aiheuttaa tuollaista. Periaatteessa jaksaa vetää treenin läpi, mutta kehitystä ei tapahdu.

Tai sitten ihan vaan ruokailut pielessä tai keholle ei anneta aikaa palautua. Nuo on todennäköisempiä syitä kuin mitkään tautitilat.

"Ylikunto" vaatii pikkasen eri tason treenejä pitkällä aikavälillä ennen kuin vajoaa sellaiseen tilaan, että portaiden nousu hengästyttää. Aloittelijalla lihakset huutaa hoosiannaa paljon ennen kuin ylikunto iskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

118 on aivan älyttömän matala hemoglobiini.

Mulla 160, nainen 52 v.

118 on kyllä ihan viitealueella, mutta 160 sitä vastoin on naiselle liian korkea! Tukosriski jo melkoinen!

Höpöhöpö. Jos ymmärtäisit mitä tarkoittaa viitealueet ja miten ne on muodostettu, ja mikä eräs varsin merkityksellinen ongelma erityisesti hemoglobiinin ja ferritiinin viitealueiden muodostukseen nimenomaan naisilla liittyy, niin et kauhistelisi ollenkaan.

Olkaa hiljaa, jos ette oikeasti mistään mitään tiedä.

Vierailija
24/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muu kuormitus? Onko stressiä,palaudutko,syötkö hyvin,liikutko koka pöivä muutenkin paljon? Sun 90 leposyke vaan on korkea,joten siksi kysyn. Kannattaa käydä lääkärissä tuon leposykkeen ja matalahkon hemoglobiinin takia,etenkin jos ollut aiemmin vieläkin matalammalla.

Vierailija
25/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla kuukautiset vie hb:n alaspäin. 118 on kyllä alakanttiin. Olin itse vakasti sairas jossa hb laski alle sadan. Tuo ei ole enää kaukana siitä. Muistan vain, että koko ajan oli kylmä eikä kuntoilu sujunut yhtään. Ei saanut käytännössä happea....

Vierailija
26/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samankaltaista ollut itsellä. Jotain on vialla, kun tietäis mitä. Lääkäreistä ei tietenkään ole apua.

Vierailija
27/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anemia, kilpirauhanen ja varmaan moni muukin tautitila voi aiheuttaa tuollaista. Periaatteessa jaksaa vetää treenin läpi, mutta kehitystä ei tapahdu.

Tai sitten ihan vaan ruokailut pielessä tai keholle ei anneta aikaa palautua. Nuo on todennäköisempiä syitä kuin mitkään tautitilat.

"Ylikunto" vaatii pikkasen eri tason treenejä pitkällä aikavälillä ennen kuin vajoaa sellaiseen tilaan, että portaiden nousu hengästyttää. Aloittelijalla lihakset huutaa hoosiannaa paljon ennen kuin ylikunto iskee.

Ap on käynyt kolme vuotta monissa eri jumpissa. Miten paljon, sitä meistä ei kukaan tiedä. Mutta sanan innostus ja rakastaminen viittaa siihen, että usein. Mutta jos ei syö riittävästi ja tarpeeksi monipuolisesti, niin keho ei palaudu. Jos käy liian usein korkeasykkeisissä jumpissa, niin keho ei ehdi välillä palautua. Ei silloin kunto nouse eikä jaksa.

Siihen päälle vielä matala hemoglobiini, niin se on siinä.

Nyt vain tarviis ensinnäkin lepoa eli vain kevyttä liikuntaa, ja riittävästi ravintoa.

"Aloittelijalla lihakset huutaa hoosiannaa paljon ennen kuin ylikunto iskee"

Tuo on ihan ihme väite nyt tähän yhteyteen.

Vierailija
28/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites muu kuormitus? Onko stressiä,palaudutko,syötkö hyvin,liikutko koka pöivä muutenkin paljon? Sun 90 leposyke vaan on korkea,joten siksi kysyn. Kannattaa käydä lääkärissä tuon leposykkeen ja matalahkon hemoglobiinin takia,etenkin jos ollut aiemmin vieläkin matalammalla.

Korkea leposyke, kuten muutkin ap:n oireet, viittaavat raudanpuutteeseen. Tuohan on ihan anemian rajoilla.

Vierailija
29/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto ei nouse ja palautuminen on hidasta, koska sulla on vakava raudanpuute. Jos hemppa on noin alhainen, on rautavarasto täysin tyhjä. Hoida raudanpuute (suun kautta otettuna voi viedä vuodenkin) niin alkaa kuntokin kohota. Ennen sitä ei mikään määrä liikuntaa, oli sitten missä muodossa vaan, paranna kuntoa mitenkään. Puhun kokemuksesta. Itselleni 10 vuotta jatkunut raudanpuute aiheutti lopulta jopa kilpirauhasen vajaatoiminnan. Asia korjaantui, kun sain rautainfuusion.

Vierailija
30/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunto ei nouse ja palautuminen on hidasta, koska sulla on vakava raudanpuute. Jos hemppa on noin alhainen, on rautavarasto täysin tyhjä. Hoida raudanpuute (suun kautta otettuna voi viedä vuodenkin) niin alkaa kuntokin kohota. Ennen sitä ei mikään määrä liikuntaa, oli sitten missä muodossa vaan, paranna kuntoa mitenkään. Puhun kokemuksesta. Itselleni 10 vuotta jatkunut raudanpuute aiheutti lopulta jopa kilpirauhasen vajaatoiminnan. Asia korjaantui, kun sain rautainfuusion.

Juuri näin.

Vierailija
31/31 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:35"]118 on aivan älyttömän matala hemoglobiini.

Mulla 160, nainen 52 v.

No mutta kuitenkin sen verran korkea, ettei ilmeisesti selitä mun oloa, näin olen ymmärtänyt :) korkeimmillaan mulla on ollut tuo 130, eikä näköjään pysy sielläkään. Ap

Kyllä selittää! Kaikki ap:n oireet on nimenomaan raudanpuutteen oireita, rytmihäiriötuntemuksia myöten. Ja niissä verikokeissa varmasti on näkynyt raudanpuute myös punasoluarvoissa, joita tässä ei nyt kerrota. Ap:n pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja varata aikaa jollekin toiselle lääkärille. Onhan tuo nyt ihan päivän selvä homma.

Ja onko silloin aiemmin selvitetty anemian syy? Ja onko sille tehty mitä?

Ei mullakaan pysy rauta-arvot riittävinä ilman jatkuvaa rautakuuria. Ja ennemmin syönkin sitä kuin kärsin anemiasta.