Huono kunto, vaikka liikun
Oon käynyt kolmisen vuotta erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla ja kuntoni on silti surkea. Ennen salille liittymistä en harrastanut mitään liikuntaa vuosiin ja hyötyliikuntakin oli ihan minimissä. Sitten innostuin yhtäkkiä liikunnasta ja suoraan sohvalta siirryin ryhmäliikuntatunneille. Olen käynyt erityisesti Les millsin tunneilla, bodycombatissa, attackissa, jamissa, balancessa, sh'bamissa, stepissä...
Hemoglobiinini oli vuosia matala, mutta nyt 118. Ilmeisesti ei pysy sitä korkeammalla. Hengästyn reippaasti kävellessä ja portaita noustessa. Rakastan liikuntaa, mutta se vie minulta paljon voimia. Miksi? Leposykkeeni on monesti 90, mikä oli lääkäristä "normaalin rajoissa".
Kommentit (31)
Luin kerran ihan asiallisesta urheilulääketieteen lehdestä, että arviolta 10% ihmisistä on sellaisia, että millään treenaamisella heillä ei kestävyyskunto nouse. Tämä oli itselleni hyvä tieto, koska olin yli vuosikymmenen yrittänyt säätää treeniohjelmaani, mutta olipa lajit ja aikataulut mitkä vaan, kunto ei vaan kasvanut. Hyvä oli tietää, että tässä tapauksessa on turha edes yrittää. Nykyisin en edes yritä kasvattaa kuntoa, mutta terveyden vuoksi pyrin kävelemään sen suositellut 10 000 askelta päivässä.
Onko varastorauta katsottu? Millainen ruokavalio?
Onko sulla tupakkatausta? Sydänsairauksia suvussa? Ylipainoa?
Ap:n pitäisi ehkä lisätä enemmän peruskuntotreenejä, esim. reipasta kävelyä tai hölkkää matalalla sykkeellä. Jos treenaa pelkästään kovalla sykkeellä, niin sitten se peruskunto ei kohene (näin luin just jostain).
Ikä, painoindeksi tekis kutaa tässä aloituksessa.
Ei sitten tullut mieleen...
En tupakoi. Mitat suunnilleen 164/54. Ainakin eteisvärinää on isovanhemmilla. Itsellänikin rytmihäiriöitä levossa, tutkittu sydänfilmillä monta kertaa, niissä ei tietenkään mitään näy. Kuulemma harmittomia lisälyöntejä. Lihaa syön yleensä joka päivä, kasviksia varmaan hiekan liian vähän. Maitotuotteita olen vähentänyt, kun joskus ravitsemusterapeutti sanoi, että syön liikaa ja voi vaikuttaa raudan imeytymiseen.
Huomaan etenkin noilla rankemmilla tunneilla, etten jaksa tehdä yhtään sen paremmin kuin kolme vuotta sitten. En tiedä pitäisikö harrastaa enemmän vähemmän rankkaa liikuntaa? Viime kesänä pyöräilin lähes päivittäin noin 8km, mutta en huomannut senkään parantavan kuntoani tai että pyöräily olisi muuttunut vähemmän raskaammaksi. Saatoin mm taluttaa jotkut ylämäet. Omaa tk-lääkäriäni ei tämä tunnu enää kiinnostavan, kun vuosia juoksin siellä tuon hemoglobiinin takia. Enää sitä ei seurata. Tämän vuoden alussa kuitenkin pyysin verikokeita, joissa tuo hemoglobiini oli siis 118. Vuosi sitten taisi olla 130, mutta se ei kuntoon tai oloon vaikuttanut. Ap
118 on aivan älyttömän matala hemoglobiini.
Mulla 160, nainen 52 v.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:34"]Ikä, painoindeksi tekis kutaa tässä aloituksessa.
[/quote]
Pahoittelen. Olen 24.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:29"]Ap:n pitäisi ehkä lisätä enemmän peruskuntotreenejä, esim. reipasta kävelyä tai hölkkää matalalla sykkeellä. Jos treenaa pelkästään kovalla sykkeellä, niin sitten se peruskunto ei kohene (näin luin just jostain).
[/quote]
Näin mäkin olen kuullut... Jaksan kyllä käydä stepissä ja combatissa, vaikka ne on mulle rankkoja, mutta en esim usko että jaksan kunnolla hölkätä. Ehkä pitäisi lisätä kävelylenkkejä... Ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:35"]118 on aivan älyttömän matala hemoglobiini.
Mulla 160, nainen 52 v.
[/quote]
No mutta kuitenkin sen verran korkea, ettei ilmeisesti selitä mun oloa, näin olen ymmärtänyt :) korkeimmillaan mulla on ollut tuo 130, eikä näköjään pysy sielläkään. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Ilmeisesti aivotoiminnan vajausta aloittajalla, mutta mistä syystä, jää epäselväksi!
Tietenkin pitää laittaa ikänsä, painonsa ja muutenkin enemmän taustatietoja, jotta joku voi auttaa. Onko juuri lopettanut tupakoinnin, mikä elämäkulku yleensä?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Ilmeisesti aivotoiminnan vajausta aloittajalla, mutta mistä syystä, jää epäselväksi!
Tietenkin pitää laittaa ikänsä, painonsa ja muutenkin enemmän taustatietoja, jotta joku voi auttaa. Onko juuri lopettanut tupakoinnin, mikä elämäkulku yleensä?
[/quote]
Joo, kuten tuossa sanoin, olen 24. En ole tupakoinut ikinä. Mitäs muuta vielä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin kerran ihan asiallisesta urheilulääketieteen lehdestä, että arviolta 10% ihmisistä on sellaisia, että millään treenaamisella heillä ei kestävyyskunto nouse. Tämä oli itselleni hyvä tieto, koska olin yli vuosikymmenen yrittänyt säätää treeniohjelmaani, mutta olipa lajit ja aikataulut mitkä vaan, kunto ei vaan kasvanut. Hyvä oli tietää, että tässä tapauksessa on turha edes yrittää. Nykyisin en edes yritä kasvattaa kuntoa, mutta terveyden vuoksi pyrin kävelemään sen suositellut 10 000 askelta päivässä.
Onpa kiinnostava väite. Ois kiinnostavaa lukea lisää aiheesta. Meillä oli koulussa yläasteella tyttö joka oli normaalipainoinen eikä mitenkään huonokuntoisen näköinen, eikä tupakoinut, mutta aina liikkatunneilla oli läkähtymisen partaalla ja ihan punainen. Opettaja naureskeli ja muutkin, siihen aikaan 30 vuotta sitten oli vielä ok naureskella muille. Tämä tyttö aina kuitenkin pyöräili koulumatkat ja oli normaalin aktiivinen. Hän varmaan kuuluu siihen 10%.
Listaa tänne, mitä kaikkea liikuntaa harrastat tavallisen viikon aikana. Jos käyt paljon ryhmäliikuntatunneilla, voi olla, että liikunnastasi liian suuri osa on kovalla sykkeellä, kun suurimman osan pitäisi olla kevyttä.
Ap luettelee vaikka ja mitä millä tunneilla on käynyt, mutta ei sitä mitä ja minkä verran per viikko! Tärkeimmät tiedot jätetään pois.
Tyhmyys sua vaivaa... sen huonon kunnon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiinnostava väite. Ois kiinnostavaa lukea lisää aiheesta. Meillä oli koulussa yläasteella tyttö joka oli normaalipainoinen eikä mitenkään huonokuntoisen näköinen, eikä tupakoinut, mutta aina liikkatunneilla oli läkähtymisen partaalla ja ihan punainen. Opettaja naureskeli ja muutkin, siihen aikaan 30 vuotta sitten oli vielä ok naureskella muille. Tämä tyttö aina kuitenkin pyöräili koulumatkat ja oli normaalin aktiivinen. Hän varmaan kuuluu siihen 10%.
Huh mikä opettaja! Ehkä tuolla tytöllä oli jokin piilevä sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Ap luettelee vaikka ja mitä millä tunneilla on käynyt, mutta ei sitä mitä ja minkä verran per viikko! Tärkeimmät tiedot jätetään pois.
Sä oot varmaan joku fitness-ihminen? Teitä vaivaa usein kusipäisyys.
Anemia, kilpirauhanen ja varmaan moni muukin tautitila voi aiheuttaa tuollaista. Periaatteessa jaksaa vetää treenin läpi, mutta kehitystä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot varmaan joku fitness-ihminen? Teitä vaivaa usein kusipäisyys.
Siellä on taas kristallipalloa kiilloteltu....
Ihan vaan ohiksena, en tajua ollenkaan tätä joittenkin tapaa tehdä vaikka miten pitkälle meneviä oletuksia anonyymien kommenttien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Anemia, kilpirauhanen ja varmaan moni muukin tautitila voi aiheuttaa tuollaista. Periaatteessa jaksaa vetää treenin läpi, mutta kehitystä ei tapahdu.
Tai sitten ihan vaan ruokailut pielessä tai keholle ei anneta aikaa palautua. Nuo on todennäköisempiä syitä kuin mitkään tautitilat.
Oletko tehnyt jonkun kuntotestin, josta voit asiaa päätellä?
Millaisilta viikkosi näyttävät?
Eihän vaikka kolme jumppaa viikossa ole sama asia kuin hyvä kunto. Kuntosi on voinut kohota, kun olet aloittanut liikkumaan, mutta se on voinut sitten jäädä tietylle tasolle.