Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisen omaisuuden sun mielestä tavallinen keskituloinen

Vierailija
17.12.2021 |

voi saavuttaa eliniän aikana säästäväisyysperiaatteella? Eli jos elää vaikka 80-vuotiaaksi. Minkälaisissa euromäärissä liikutaan jos kaikki omaisuus lasketaan yhteen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkka on noin 3500€/kk ja siitä jää käteen noin 2500€/kk. Minulla menee normaaliin elämiseen noin 2000€/kk, eli sijoituksiin jäisi 500€/kk. Tuolla laskurilla siitä kertyisi 30 vuodessa 325000€. Lähdin oletuksesta, että viisikymppiseksi rahat menevät elämiseen, asunnon ja auton maksamiseen, lasten kasvatukseen ja ties mihin muuhun. 

Tietysti jos pääsee aikaisin liikkeelle, niin summa on huomattavan suuri. Itse ostin ensiasunnon halvalla 90-luvun lamassa ja pystyin ostamaan sijoitusasunnonkin jo alle 30-vuotiaana Helsingin keskustasta, joten olen tuplasti etumatkalla jo viisikymppisenä. Tosin se johtuu onnekkaasta ajoituksesta, nuukasta elämäntavasta ja lapsettomuudesta.

Pienenä knoppitietona vielä, että keskivertoihmisen omaisuus kuollessa noin noin 110000€ ja varakkaimpaan desiiliin pääsee alle 400000€:n omaisuudella.

https://danskebank.fi/sinulle/tyokalut/saastolaskuri?ps_kw=korkoa%20kor…

Vierailija
2/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt viisikymppisenä n. 300 000. Miehellä 600 000. Satatonnia ihmisissä on todella köyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertoperintö on n 100 000. Aika vähän suomalaiset saavat elinaikanaan kokoon.

Vierailija
4/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoperintö on n 100 000. Aika vähän suomalaiset saavat elinaikanaan kokoon.

Monet sumplii omaisuutta perillisille välttääkseen veron. Lisäksi kiinteistöjen arvo lasketaan aika reilusti alakanttiin.

Vierailija
5/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet sumplii omaisuutta perillisille välttääkseen veron. Lisäksi kiinteistöjen arvo lasketaan aika reilusti alakanttiin.

Mitä arvioisit oikeaksi luvuksi sitten?

Vierailija
6/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut köyhä, pienituloinen ja viimeiset 15v keskituloinen. Mieheni samoin, tosin nyt viimeiset 5v ollut jo hyvätuloinen (6500 - nyt 7200e/kk). Kun elämä oli tiukimmillaan lapset harrastivat vuorovuosina eikä lomailtu vaan maksettiin ensimmäistä taloamme.

2 lasta lähti kotoa ja rakensimme 2. talomme. Kalliimpi mutta myös saimme siitä hyvän hinnan myydessä. Tähän taloon käytimme myös 50 000e perinnön, ainoa mitä ikinä saamme. Talo myytiin yli 600k€:lla muutama vuosi sitten.

Nykyinen talomme on 1/2 pienempi ja saman verran halvempi. Välirahan käytämme taloon etelässä, osa meni jo autotalliin, pihaan ja huonekaluihin un edelliset ei mahtuneet.

Tuota pientä perintöä lukuunottamatta ihan palkkatuloilla hankittua. Nyt olisi mukavasti rahaa elämiseen kun lapset ovat jo aikuisia.

Vierailija
8/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tänne 2,5 vuotta sitten aloituksen otsikolla Miljonääriksi tyhjästä eläkeikään mennessä. Siinä esitin laskelman, kuinka DI:n mediaanipalkalla voi kerätä itselleen 65 vuoteen mennessä miljoonan euron sijoitukset ja sen lisäksi noin 240 000 euron arvoisen velattoman asunnon.

Mutta oletuksena oli tosiaan DI:n mediaanipalkka (työuran eri vaiheissa), ei suomalaisen keskipalkka.

Vierailija
9/9 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä saa eläkettä 60 prosenttia palkasta miinus verot. Eli kyllä se varallisuus on kerättävä siinä työssäollessa. Jos jääkin työttömäksi 50-vuotispäivän jälkeen, niin eipä sittenkään paljon säästellä. Eli heti vaan kun töihin pääsee, niin pitäisi alkaa säästämään. Vaan eipä sitä osannut ajatella, olisin voinut aloittaa tämän projektin aikaisemmin. Nyt on koossa noin 27000 euroa ja ikää lähes 60 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi