Lehmänmaitoallerginen lapseni sai äidinmaitoa
Lääkäri ihmetteli, että miten lapsi ehti 10 kk ikäiseksi ennenkuin allergia todettiin, kunnes ymmärsi, että se johtui rintaruokinnasta. Täysimetin 6 kk ja vasta siitä eteenpäin oireet pahenivat. Pelkkä maitoni kautta altistuminen toi siis lievät oireet, pietä punoitusta poskiin. Kun vauvalle ei maistunut lehmänmaitotuotteet, niin altistui vain vähän enemmän ruokansa kautta 6-10 kk iässä. Lapseni siedätettiin siis pienestä pitäen lehmänmaidolle.
Oireiden ollessa pahimmillaan 10 kk iässä, lopetin joksikin aikaa itse lehmänmaitotuotteiden käytön, koska jatkoin imetystä. Lapsella oli kasvoissa lehmänmaidolle tyypillinen maitorupi ihottuma ja kehon taipeissa oli myös ihottumaa. Ihon kunnon mukaan jatkettiin eteenpäin. Imetin kaikenkaikkiaan 4 vuotiaaksi. Lapsi sietää jo pieniä määriä lehmänmaitoa suunkautta täysin ilman oireita.
Suosittelen allergisille lapsille pidempää imetystä. Ei tarvinnut kokeilla monia korvikkeita jne.
Kommentit (11)
Itsellä oli helppoa, kun vertaili toisten lapsiin, joita päiväosastolla tietenkin näki. Toisten lapsilla oli pahoja ihoreaktioita ihan päästä varpaisiin, kun taas omalla enintään poskissa ja taipeissa. Toisten lapsille sopi jokin korvike hetken ja taas he joutuivat hakemaan uutta sopivaa korviketta.
Lapseni tilanne oli paremmin hallittavissa, kun saatoin vain lopettaa itse lehmänmaitotuotteiden käytön tai kokeilla lääkärin ohjeiden mukaan vähän palauttaa sitä ruokavalioon, kun lapsen iho oli tullut jo kuntoon.
ap
Aivan samanlaiset kokemukset itsellänikin. En tosin voinut käyttää itse maitoa ollenkaan imetysaikana, lapsella oli todella vaikea allergia, joka huomattiin jo parin kuukauden ikäisenä täysimetyksestä huolimatta. Paljon muitakin allergioita oli. Kaikki jätin pois omasta ruokavaliosta, ja imetin tosi pitkään. Kyllä se onnistuu ja kannattaa, etenkin kun ei muuta maitoa voi käyttää.
Saako kysyä tyhmiä? Eikö nelivuotias voi tosiaan saada kalsiumia ja proteiinia jo jostain muusta kuin maidosta? Eikö ole jo lukuisia kaura- ja soijavalmisteita, joilla maito voidaan korvata?
Vähän offtopic ehkä, mutta joillekin vissiin käy vuohenmaito vaikka lehmänmaidolle oliskin alllerginen.
Neljävuotiaani sai kalsiumia ja proteiinia myös vuohenmaitotuotteista. Maitoa tuli minulta niin hyvin, että miksi lopettaa sen käyttö aikaisin? Alkoi saamaan sitten myös kauramaitoa, mutta se on vain kauraa ja vettä, johon on lisätty kasiumia ja muita ravintoaineita. Melko sama olisi kait nauttia kalsiumia tabletteina? Luotin enemmän omaan maitooni, mutta jotainhan päiväkodissakin oli juotava, joten kauramaitoa sitten.
ap
Helppo suoitella, aina kaikki ei mene niin kuin on suunnitellut. Edellisen lapsen mietin täysimetin 6 kk mutta nyt tulikin monta mutkaa matkaan ja valitettavasti lopulta täysin korvikevauva. Välillä tuntuu ihan äärimmäisen pahalta mutta en voinut asialle enää mitään.
Ihan kuin LEHMÄNMAITO olisi ainut kalsiumin lähde maailmassa =)) Hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:54"]Aivan samanlaiset kokemukset itsellänikin. En tosin voinut käyttää itse maitoa ollenkaan imetysaikana, lapsella oli todella vaikea allergia, joka huomattiin jo parin kuukauden ikäisenä täysimetyksestä huolimatta. Paljon muitakin allergioita oli. Kaikki jätin pois omasta ruokavaliosta, ja imetin tosi pitkään. Kyllä se onnistuu ja kannattaa, etenkin kun ei muuta maitoa voi käyttää.
[/quote]
Sama täällä. :) Imetin 2 vuotta. Nyt lapsi on 4 ja allergia on kuin ihmeen kaupalla mennyt ohi!
Joku tässä ei nyt täsmää: [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:44"] Täysimetin 6 kk ja vasta siitä eteenpäin oireet pahenivat. Pelkkä maitoni kautta altistuminen toi siis lievät oireet, pietä punoitusta poskiin. Kun vauvalle ei maistunut lehmänmaitotuotteet, niin altistui vain vähän enemmän ruokansa kautta 6-10 kk iässä. Lapseni siedätettiin siis pienestä pitäen lehmänmaidolle.[/quote]
Ei ole voinut "siedättää pienestä pitäen lehmänmaidolle" muuten kuin sinun kautta äidinmaitoon suodattuneena.
En väitä, että täysimetys ei olisi vähentänyt allergisia oireita, mutta pienestä pitäen lehmänmaidolle siedättyneet eivät saa sen ihmeempiä oireita, vaikka ei olekaan 4-vuotiaaksi imetetty. Tiedän, kun mulla on lapsia, joiden iho-oireet ovat erittäin vähäiset. Itse asiassa niin mitättättömät, että allergiaa ei ole koskaan edes tutkittu. vaan pieni putkilo kortisonivoidetta on piisannut pariksi vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:54"]
Aivan samanlaiset kokemukset itsellänikin. En tosin voinut käyttää itse maitoa ollenkaan imetysaikana, lapsella oli todella vaikea allergia, joka huomattiin jo parin kuukauden ikäisenä täysimetyksestä huolimatta. Paljon muitakin allergioita oli. Kaikki jätin pois omasta ruokavaliosta, ja imetin tosi pitkään. Kyllä se onnistuu ja kannattaa, etenkin kun ei muuta maitoa voi käyttää.
[/quote]
Ei se kaikilla onnistu eikä kannata. Lapsen terveys on tärkeämpää kuin imetys. Hyvähän ihmisiä on kannustaa, mutta ei saa masentaa niitä, jotka kamppailevat allergisen lapsen imetyksen kanssa!
Minä söin imetysaikana lopulta kymmentä ruoka-ainetta (ei mitään mausteita, lisäaineita vain sinisessä Keijussa), mutta lapselle käytettiin koko vartaloon kolmen päivän jaksoissa kortisonia, kun iho oli kauttaaltaan rikki. Lisäksi vatsanväänteet, jotka valvottivat öisin. Alkoi parantua vasta, kun sopiva korvike löytyi. Kaksivuotiaaksi mennessä oli kokeiltuna ja sopiviksi todettuja kaikki ne ruoka-aineet, joita imetysaikana söin. Maito ja vehnä tekivät altistuksissa välittömät reaktiot, kananmunasta tuli oireet jo hajusta.
aha.