Teinityttö ruvennut yhtäkkiä pukeutumaan hyvin "huolellisesti" (lämpimästi, suojaavasti) aiempaan verrattuna. Voiko liittyä johonkin turvattomuuden tunteeseen?
Eli tietysti olen tosi tyytyväinen, että pukeutuu hyvin, mutta mietin vaan, kun asennoituminen vaatteisiin muuttunut lyhyessä ajassa nopeasti ja kun vielä yleensä yläasteikäisillä (13v) menee juuri toiseen suuntaan.
Eli aiemmin ulkovaatteet on olleet tyyliin farkut ja huppari tennarit tms. eikä ole halunnut mitään erikseen laittaa ulkoiluvaatteita. Niin nyt omasta aloitteestaa halunnut esim. toppapuvun, syksyksi ns. teknisen puvun, kumisaappaat, talvikengät, lämpimät rukkaset, jopa sellaisen ohuen merinovillaisen kypäräpipon, jonka haluaa laittaa pakkasella myssyn alle. Ja kun menee vaikka vain lyhyelle kävelylenkille, näyttää olevan tärkeää, että pukeutuu huolella.
Niin ja jos joku epäilee anorektiaa ja palelua se vuoksi, niin ihan normaalipainoinen on!
Kommentit (18)
Itse aloin paniikkihäiriön sairastuttuani verhoamaan itseäni isoihin huiveihin, kasvatin pitkät hiukset, käytin hupullisia paitoja ja väljempiä vaatteita, koska tunsin olevani niiden suojassa piilossa muiden katseilta. Mutta kuulostaa että teinisi haluaa panostaa lähinnä ulkovaatteisiin. Jos vain haluaa että on mukava ja lämmin. Ehkä viihtyy ulkosalla jonkun pojan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Onko myös henkselikurikset ja heijastinvaljaat?
Öh, no ei tietenkään mitään taaperoiden kuriksia ole?! Ja tuo mainitsemani tekninen puku on vedenpitävä.
Heijastinvaljaat on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihastus joka pukeutuu tähän tyyliin tai jolla tällainen "arvomaailma"?
Tulossa uskoon?
Ei varmaan kannata analysoida liikaa lapsen käyttäytymistä. Ei kuulosta mitenkään huolestuttavalta caselta. Jos turvattomuudesta olet huolissasi, niin kysäise tyttäreltäsi, että maistuisiko pizza? Tilaa pizzat kotiin ja nauti itsekin yhdessä olosta. Kysele samalla leppoisasti kuulumisia ja ole oikeasti kiinnostunut vastauksista. Tyttäresi tankkaa siinä samalla turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tuli tämä mieleen! Voi olla joku luontoihminen tai partiolainen. Tiedän aikuisiakin, jotka pukeutuu noin kuin kuvattiin.
Jos et ole huomannut on talvi..ehkä hän vain on palellut ja päättänyt pukea säänmukaisemmin.
Mä pukeuduin tolleen teininä, kun mua haukuttiin kukkakepiksi. Halusin näyttää isokokoisemmalta ja piilottaa laihuuteni.
Muistan, että mulle kävin jossain vaiheessa noin käsineiden kanssa. Olin kärvistellyt pitkään ohuiden sormikkaiden kanssa, enkä vaan suostunut pitämään mitään muuta, vaikka kuinka pakkasessa paleli. Sitten yhtäkkiä tuli järkeä päähän ja päätin, että nyt haluan kunnon rukkaset. Ja sen jälkeen ei ole kädet palelleet! :)
Aloin itse pukeutumaan peittävämmin seksuaalisen ahdistelun jälkeen.... Toki lähempänä vois olla muut asiat, mitä on mainittu.
Liittyisikö yleisesti ihan vaan liikunnalliseen pukeutumiseen? Kyllä meilläkin 15-vuotias liikunnallisesti pukeutuva tyttö pyörällä syksyllä kulkiessa ihan itse laittaa kuorivaatteet, kumpparit, kypärän ja kypäräpipon sekä heijastinvaljaat.
Niin, että pukeutuu kuin järkevä ihminen? Juu kyllä siitä pitää huolestua. Ehdottomasti.