Amk-lopputyössä ei edellytetä akateemista lähdekrikiittiä
Ei laajaa pohdintaa, amk ei opeta tieteellistä ajattelua. Yrittävät olla maistereita mutta eivät vastaa akateemista tasoa, miksi pitää matkia yliopistoa
Kommentit (11)
Mä olin parturikampaamolinjalla, eikä siellä opetettu maalaamaan talojen seiniä.
Yliopistoissa ei opeteta arvonlisäveroa jos yhden kokemuksen perusteella voi lähteä yleistämään?
Eikä yritä. Se on vain näyte lähteiden käytöstä ja kirjoitus- ja lukutaidosta. Itse opiskelen amk-insinööriksi. Tarkoitus tehdä työksi ihan vaan simppeliä cad-suunnittelua, josta saa ihan kivaa palkkaa, muttei ole mitään ruudin keksimistä. Tarkoitus on päästä töihin mahdollisimman pian ja opinnäytetyö on vain pakollinen paha, joka pitää sutaista pois alta.
Opinnäytety on opin-näyte-työ. Näytät että osaat mitä on opetettu. Eri oppilaitoksissa se voi olla erilaista oppia. Yliopistossa se on sitä että osaat pyörittää ainakin pintapuolisesti tieteelliseltä näyttävää tiedon keräämisen, prosessoinnin ja tulosten muodostamisen apparaattia, AMK:ssa se voi olla jotain muuta, en tiedä kun en sitä puolta lähemmin tunne. Eri genren oppilaitosten opinäytetöitä ei pitäisi ollenkaan verrata keskenään, ne on tehty eri lähtökohdista. Sitä mieltä kyllä olen että sekaannusten välttämiseksi kandin, maisterin ja tohtorin tutkinnot pitäisi varata vain tiedeyliopistoista valmistustuneille. Ihan vain väärinkäsitysten välttämiseksi.
Ehkä siksi, että amk ei ole akateeminen.
Siellä on toiset tavoitteet.
Eipä ole valtava akateemisten lauma Suomessa pystynyt maata edes taloudellisesti itsenäisenä pitämään.
Ihan höpö höpö porukkaa iso osa (ei tietenkään kaikki).
Ei taas tämä amk-hullu, poistoon!
Eikä yritetä olla maistereita. Lopeta jo tuo jankutus.
Mä olen sairaanhoitaja enkä kuvittele olevani maisteri ja akateeminen. En ymmärrä miksi edelleen on joillekin noin vaikea paikka, että on olemassa ammattikorkeakoulu.
Up